Din fråga ger mig anledning att berätta att för ca tre år sedan hade jag en instegskamera, Nikon D3400 med två kit-objektiv (som var en efterföljaren till din D3300) som jag ville byta till en mera avancerad kamera. Vid den tiden hade jag precis samma fundering som du beskriver i din fråga! Exakt samma tre urval hade jag framför mig när jag tyckte att jag var mogen för att gå vidare med ny kamera.
Valet landade på Nikon D7500 då den var billigast och egentligen hade det mesta av funktioner och inställningar i en och samma kamera. Dessutom blev det lägre kringkostnader med en Dx-kamera än en fullformats-, då bl.a. kostnad för objektiv kan hållas nere på en vettig nivå.
Det kamerahuset var jag mycket nöjd ända fram tills jag började använda längre tele-gluggar med brännvidder över 150-200 mm och då bländaröppningen också blir mindre (f/8 och mindre). Då hängde AF i D7500:an inte med på alla bilder. Särskilt inte vid serietagningar. Därför har jag på senare tid bytt till Nikon D500 som på många sätt är likvärdig med D7500 men har en AF i världsklass. Det finns förvisso en del andra skillnader som att 500:an saknar inbyggd blixt men har istället dubbla minneskortplatser varav den ena är XQD (som även renderar extra tusenlappar för dyrare kort och kortläsare). Bildcensorerna är dock likvärdiga.
Om mitt fotointresse inte hade avancerat och om behovet av en AF i "världsklass" inte hade uppkommit hade jag fortsatt varit mycket nöjd med min D7500 och därmed haft nästan 10 laxar kvar i plånboken. Man skall försöka tänka på att "känna av sitt egentliga intresse" för fotograferandet när man investerar i en dyr utrustning. Om intresset avtar med tiden, kan man stå där med en jätteinvestering i hyllan till nästan ingen annan nytta än beskådande. I annat fall kan man byta upp sig vid senare tillfälle och då kan det till och med finnas bättre grejer att tillgå samtidigt som det egna fotokunnandet och förmågan utvecklats.
I ditt fall vill jag rekommendera en försiktig lösning och välja Nikon D7500. Det är en mycket bra Dx-kamera som du kommer att gilla att utforska med både befintliga och nya objektiv. Lycka till!