Annons

villken externblixt till D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjena folket.. ja funderar på en begagnad blixt till min D50.. framförallt för porträttbilder.. vill kunna använda en medföljande bouncer och den ska gå att vända i vettigt antal grader osv.. hehe

jak an tyvärr inte så mycket om blixtar och TTl osv.. är en SB-25 vettig? om ja ska satsa på en begagnad blixt vad bör ja köpa? ja vill gärna hamna på runt 1000kr begagnat pris.. eller bör ja spara till en sb-800 för framtida funktion osv? även då D50 inte stödjer alla funktioner osv..

tacksam för svar och rekommendationer ^^

Jag ställde samma fråga för kanske två månader sen, och du ska få samma svar av mig som jag fick av andra; Köp en SB-600.
Eftersom du inte verkar ha enormt höga krav så bör den minst sagt räcka!
Jag har SB-600 på min D50 och jag är super-nöjd!
Satsa på en sådan och köp SB-800 om du växer ur den.
Förresten, du får i-TTL med SB-600 så du kan köra helt auto om det nu var det du ville, annars kan du köra den manuellt också!

EDIT: Det ingår ingen omni-bounce om du köper ny, men om du köper beg så kanske säljaren är snäll och slänger med en :)
Och den går att vrida åt nästan alla håll, om det inte är så att man faktist kan vrida den hur som helst...

ahh super tack för det ^^

jo ja vill iaf till en början köra helt manuellt, har aldrig använt en extern blixt och får köra lite "learning by doing" hehe

Jag köpte min SB-600 + Omni-bounce från B&H i NewYork på nätet, sparade drygt 500 spänn på det.

kent.

Beställer man från utom EU får man räkna med tullar. (det är en risk att de tar paketet och då blir det mkt dyrare)

Jag köpte nyss min SB600 för 2495kr från webhallen och omnibouncern via en på fotosidan som köpa dubletter.

Ruskigt nöjd med blixten förresten. Gör mkt större skillnad än jag räknade med.

Efram skrev:
hur mycket blev det totalt då?

Det blev 2342:- för SB-600 + Omni-bounce.
Då är frakt,tull och moms inräknat.

Jag räknade på priset från Cyberphoto
SB-600 = 2795
Omni-bounce = 263
Frakt = ?

Det blev drykt 700 spänn billigare och då har jag inte räknat med frakten från Cyber, dom pengarna kan man ju ha roligare för, enda nackdelen är väl att man inte får en Svensk manual, men för mig var det inget problem.

kent.

Senast ändrad:
twinmom skrev:
Beställer man från utom EU får man räkna med tullar. (det är en risk att de tar paketet och då blir det mkt dyrare)

Man betalar naturligtvis tull och Svensk moms på prylarna och tullen tar absolut inga paket i från dig, varför skulle dom göra det ?

kent.

Zoso skrev:
Man betalar naturligtvis tull och Svensk moms på prylarna och tullen tar absolut inga paket i från dig, varför skulle dom göra det ?

kent.

Med "tar" menade jag att de tar fast paketet och tullar det. Det är långt ifrån alla paket från USA som tullarna tar moms på....
Av ca 50 försändelser från USA har bara ett blivit "taget" av tullen...
Dvs har bara ett av mina paket blivit extra dyra..

Om du handlar över internet på en respekterad firma i USA så blir du tvungen att betala moms och tull, det sköter fraktbolaget, oftast UPS.

Skall du klara dig undan så får du handla av en mindre seriös firma som då skickar paketet som en present, men inga seriösa firmor sysslar med sådant.

kent.

Jag har handlat 4ggr från Disney Store som är seriös och har UPS men två av paketen "tog" inte tullarna. Varför vet jag inte. (stod inte Gift)
Och värdet stod på paketen..

Förresten, fick du betala ngn extra frakt avgift från tullen? När min man köpte en handdator fick han förrutom tull/moms även betala ytterligare en fraktavgift på 140kr.
Men det behövde jag inte på mina Disney Paket.

Kollade på new york sidan och det var bra priser! Vet du hur det blir med garantierna?

twinmom skrev:
Jag har handlat 4ggr från Disney Store som är seriös och har UPS men två av paketen "tog" inte tullarna. Varför vet jag inte. (stod inte Gift)
Och värdet stod på paketen..

Förresten, fick du betala ngn extra frakt avgift från tullen? När min man köpte en handdator fick han förrutom tull/moms även betala ytterligare en fraktavgift på 140kr.
Men det behövde jag inte på mina Disney Paket.

Kollade på new york sidan och det var bra priser! Vet du hur det blir med garantierna?

UPS tar ut ca 100kr (140) för att dom sköter tull&moms betalningen.

Nikon har "Världsgaranti" på alla sina prylar utom Digitalhusen, men då måste du köpa den "USA" märkta varianten, dvs, dom prylar som kommer ifrån Nikons USA agent.

Hos B&H och andra handlare så säljs även "Imported" dom prylarna är lite billigare, men dom har ingen Nikon garanti, om du köper imported så måste du skicka tillbaka prylarna till tex, B&H för service, dom USA märkta prylarna skickar du till Nikons service verkstäder i Sverige.

kent.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto