Annons

Vill visa upp mina bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Gokväll!

Har spenderat de senaste dagarna med att fundera på hur jag ska visa upp mina digitala foton för nära och kära.

En hemsida är trevligt. Den öppnar en bred front med stor möjlighet att visa upp sina foton för kända och okända människor. Å andra sidan kan ett foto på skärmen inte jämföras med "ett foto i handen". Samtidigt blir det också väldigt svårt för t.ex. ens mor- och farföräldrar att ta del av ens foton då de inte är så värst hemma på Internet och datorer.

Album är mysigt men blir lätt undanstoppade i en bokhylla och aldrig mer framtagna.

En fotovägg är effektfull och urmärkt! Har sett folk som löser det rent praktiskt genom en stålvajer och så sk. "photoclips" (foto-klämmor). Det gör att det blir få hål i väggen samtidigt som man kan täcka in en stor bit och det blir lätt och smidigt att byta ut foton med tiden. Problemet som jag har är bara vart jag hittar denna typ av foto-klämmor? Någon som vet?

Det finns annars inget annat förslag på hur man kan visa upp sina bilder? Hur gör ni?

Fortsatt trevlig kväll!
//Andreas
 
En stor anslagstavla på vilken man kan knappnåla fast bilderna.

Man sticker alltså inte nålen genom bilden utan istället sticker man in den brevid i med huvudet (bäst med knopp) vinklat in mot bilder. Resultatet blir att bilden kläms fast av knappnålshuvudena.
 
Jag ramar..

Fast i barnrum där jag viljat byta konstverken (som ju produceras tätt av barn) ofta har jag kört med en trälist på bra titthöjd på väggen. Bara monterat teckningarna, fotografierna eller vad det må vara i passerpartout och lutat.

Lätt uppbyggt och lätt utbytt utan klämmor:)
 
jag har dragit ett snöre mellan två spikar och hängt fast små träklädnypor som man kan köpa på konstaffären i snöret. Sen är det bara att nypa fast... Enkelt och billigt.

/Mari
 
Bilder

I den här tråden kunde det passa att lägga upp bilder på sina fotoväggar, eller vilken lösning man nu har valt. Kan inspirera andra.
 
robinandersson skrev:
jag har en sån här på min vägg den är inköpt på ikea...jag tror att det är meningen att man ska hänga upp textil med den men det funkade bra för kort också... http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...uctId=47243&langId=-11&parentCats=10119*10339

Bra tips Robin! Har tittat på dem innan men vad jag kan se så innebär funktionen att man endast kan hänga upp ett foto på högden, dvs klämmorna är inte dubbla vilket jag gärna hade velat ha.

Har funderat lite på en (eller två) jättetavlor som är magnetiska. Då kan man sätta upp fotona med magneter utan att varken skada fotona eller väggen särskillt mycket (förutom de hållen som behövs för att sätta upp tavlan). Dessutom blir det lätt att byta ut foton. Frågan är bara vart jag hittar jättetavlor som är magnetiska. (Ska ut och leta om inget har något tips).
 
Re: Magnetfärg

lasselotus skrev:
Annars kanske du kan måla väggen med magnetfärg och sedan måla en annan färg över magnetfärgen...

http://www.nordsjo.se/paint2.asp?Cat=9&Avd=6&Type=2

Då blir det inga hål i alls i väggen ;)

Kanonbra tips, men det blir ett för stort projekt när man nästan nyligen redan målat om i rummet. Men en bra sak att tänka på nästa gång man ska måla om!

Har förresten hittat magnettavlor på IKEA men jag ska leta vidare lite till.
 
mill skrev:
jag startade denna "no words"-tråd för ett tag sen:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=25159

den blev tyvärr inte vidare populär men nu kanske man kan blåsa liv i den igen. min fotovägg ser inte ut så längre då jag har flyttat.

Den dagen jag bestämt mig för hur jag ska sätta upp mina foton så tar jag en bild och lägger in så kanske vi kan få fart i tråden. Tycker nämligen att det var en bra idé på din tråd så det är ju synd att den dött ut. :/
 
Andy-Pandy skrev:
Den dagen jag bestämt mig för hur jag ska sätta upp mina foton så tar jag en bild och lägger in så kanske vi kan få fart i tråden. Tycker nämligen att det var en bra idé på din tråd så det är ju synd att den dött ut. :/

jepps.. posta på! jag kan lägga upp min nuvarande så att tråden kommer upp lite.

den där dock rätt obefintlig för tillfället (en bild hehe)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.