Annons

Vill testa fokus på min D2x (+4k bilder tagna)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Jag tänker testa fokusen på kameran och ville först passa på att fråga om goda råd och vad man bör tänka på. Har inte gjort detta tidigare.

Tänkte snickra ihop 2st mindre fanérskivor så att jag enkelt kan testa med hjälp av testpapper liknande denna (http://www.focustestchart.com/focus21.pdf).
Skivorna tänkte jag använda för att enkelt få till 45° vinkeln utan att behöva vinkla från stativ. Kameran fotar alltså vågrät. Ena skivan står på högkant mot skivan som ligger. Med denna lösning så är pappret vinklat så att högra sidan är närmare än vänstra sidan (se bild http://www.photo.net/learn/focustest/test2.jpg). Hänger ni med?

Hur låter detta? Krånglar jag till det för mycket?
 
Hmm, jag undrar om du inte gjort lite knasigt? Du måste givetvis ställa kameran precis vinkelrätt mot pappret, uppifrån sett, annars får du perspektivknas som gör att skärpan inte hamnar rätt på skalan. Och det är ju inte det lättaste att ställa kameran rakt. Jag kan inte avgöra hur du gjort på bilderna, och det kanske är helt rätt gjort.

Jag testade mina objektiv på detta vis, men jag lutade kameran på stativet istället, och lade pappret på ett bord. Kollade att allt var någorlunda vinkelrätt med lite linjaler samt ögonmått.
Tyvärr var skärpedjupet vid närgränsen för stort på ett av objektiven för att kunna avgöra om fokus låg rätt, så jag vinklade helt enkelt upp kameran lite och sänkte stativet. Jag fick då motsvarande kanske 30 grader istället, vilket också gör att skalan blir "mer exakt", då en millimeter raskt motsvarar ett mindre mått (enkelt att räkna ut för den som orkar).

Resultatet var mycket trevligt; Nikkor 50/1,8 och Sigma 24/1,8 fokuserade inom 2mm (vid 30 grader, alltså ännu exaktare), vilket får anses bra. Objektiv med största bländare f/3,5 gick inte att avgöra precis på grund av för stort skärpedjup, men det såg ut att ligga rätt.

Här är Sigmat:

Edit: Prova förresten att fokusera även i högläge, då den mittersta fokuspunkten är korsformig. Själv sket jag i att testa de yttre fokuspunkterna, då jag inte använder dem annat än i undantagsfall.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    52.1 KB · Visningar: 717
Makten skrev:
Hmm, jag undrar om du inte gjort lite knasigt? Du måste givetvis ställa kameran precis vinkelrätt mot pappret, uppifrån sett, annars får du perspektivknas som gör att skärpan inte hamnar rätt på skalan. Och det är ju inte det lättaste att ställa kameran rakt. Jag kan inte avgöra hur du gjort på bilderna, och det kanske är helt rätt gjort.
Jag har lagt upp ett enkelt schema hur jag riggade skivorna. Se här. Är det knasigt? Ville ha en enkel manick så att man snabbt kan testa utan att montera stativet. Min lilla konstruktion ryms bra på matbordet.

Makten skrev:
Jag testade mina objektiv ...
Tyvärr var skärpedjupet vid närgränsen för stort...
Jag skall testa det, bra att komma ihåg. Är ju helt grön på detta så jag har nästan slaviskt följt tester man sett på nätet. Har du bägge bilder kvar? Orkar du ladda upp i så fall?
 
Jepps visst har jag gjort fel. Jag borde ju ha haft kameran vinklad på ministativet. Lägger upp bild på min anordning samt nya testbilder ikväll. Spännande fortsättning följer alltså.... :)
 
Jerker Dahlblom skrev:
Jag har lagt upp ett enkelt schema hur jag riggade skivorna. Se här. Är det knasigt? Ville ha en enkel manick så att man snabbt kan testa utan att montera stativet. Min lilla konstruktion ryms bra på matbordet.
Visst kan man göra så, det är ju bara att kameran nu står på "högkant" jämte pappret. Det viktiga i detta fall är att kameran pekar precis rakt mot pappret från sidan istället. Pekar den lite uppåt eller nedåt så sammanfaller inte skärpeplanet med rätt ställe på skalan, även om det du siktar på är i fokus.


Jag skall testa det, bra att komma ihåg. Är ju helt grön på detta så jag har nästan slaviskt följt tester man sett på nätet. Har du bägge bilder kvar? Orkar du ladda upp i så fall?
Jag har en drös bilder. Ska se om jag kan ladda upp dem senare idag.
 
Jag skippade min lilla anordning och tog fram stora stativet och riktade det på ett ungefär mot pappret som låg på bordet.

Det ser ju inte alls bra ut med mitt 85mm f/1.4 objektiv. (välj "original" på sidan) Vad säger ni? Skall det vara såhär?

De andra objektiven skall jag göra nya bilder med så att vinkeln blir mindre så skillnaden blir tydligare.
 
Du kan även använda "Minoltametoden" som många av oss 7D-ägare fick använda i början.

Ställ tre stycken kontrastrika föremål, t.ex. CD-fodral på ett bord. De ska stå upp vinkelrätt mot bordsskivan och rakt mot kameran. Placera dem snett bakom varandra (börja med några centimeter i djupled) så att du kan se alla tre men enkelt fokusera på den i mitten.
Kameran på stativ i samma höjd som föremålen. Ta ett gäng bilder på olika avstånd.

Denna metod avslöjar direkt eventuella fokusproblem, utan osäkerheten i 45-gradersmetoden.
 
Jerker Dahlblom skrev:
Det ser ju inte alls bra ut med mitt 85mm f/1.4 objektiv. (välj "original" på sidan) Vad säger ni? Skall det vara såhär?

Ser ut som du har lite framfokus. Om det är lika för alla dina gluggar går det lätt att fixa för service.
Hade samma problem med min d70 och det fixade lasses kameraservice i nacka på ett par minuter.
Men om man måste skicka iväg kameran så tar det ju tid i alla fall.

/Johan
 
johanu skrev:
Ser ut som du har lite framfokus. Om det är lika för alla dina gluggar går det lätt att fixa för service.
Hade samma problem med min d70 och det fixade lasses kameraservice i nacka på ett par minuter.
Men om man måste skicka iväg kameran så tar det ju tid i alla fall.

/Johan

Märkte du det medsamma att du hade problem med fokusen? Skickade du objektiv samt bilder med kameran?

edit:
Jo det verkar vara så med alla objektiven. Är det ovanligt att man måste få sådant justerat på kameran? Nog räcker det väl om jag visar bilderna på PBase för att man skall få det gjort på garantin?
 
Senast ändrad:
Då ska vi se. Har grävt fram originalbilderna.
Kameran är en Nikon D50, och då det var Sigmat jag ämnade testa så var jag inte så noggrann med vinklar och sånt på de andra objektiven, och man ser att det är lite snett där, men det ger en duglig bild ändå.

Sigma 24/1,8 EX @ f/1,8:

http://www.beggat.com/planket/makten/sigma24mm.jpg

Sen Nikkor 50/1,8 @ f/1,8:

http://www.beggat.com/planket/makten/nikkor50mm.jpg

Och till sist Tokina 19-35 (@ 35mm & f/4,5), som jag inte har kvar längre. Här ser man hur svårt det är att avgöra om det fokuserar rätt, då största bländare f/4,5 vid 35mm inte räcker för att få tillräckligt kort skärpedjup ens vid närgränsen. Här ligger pappret uppenbart en aning snett också, vilket gör att fokusskalorna inte ger samma resultat på vänster och höger sida.

http://www.beggat.com/planket/makten/[email protected]

Notera för övrigt gärna hur mycket skarpare Sigmat ser ut att vara än Nikkorn! Lite märkligt, med tanke på att det senare ger skarpare bilder i allmänhet.
Ni ser också hur jäkla kort skärpedjup man ändå kan få vid så kort brännvidd som 24mm när närgränsen är liten. Detta är dock låååångt från närgränsen, som är blott 18cm på Sigmat! De andra är däremot testade kring närgränsen.

Edit: Detta är alltså kring 30 graders vinkel, inte 45, och alltså är det ännu exaktare mellan markeringarna än vad skalan gör gällande.
 
Senast ändrad:
Jag började undra om jag skärpt bilderna olika då 50:an var så mycket mindre skarp, men jag gjorde om hela proceduren från originalfil, och med samma resultat.
Bilderna är tagna som JPG "fine", och det jag gjort i efterhand är att dra upp ljuset en aning, och applicerat USM [93% - 2,0 pixlar] på allihop.

Jag drar slutsatsen att Sigmat är skarpare vid full bländaröppning, medan de är mer likvärdiga nedbländade (Nikkorn tar antagligen ledning efter några stegs nedbländning, om jag tolkar mina "vanliga" bilder rätt), men det här leder förstås till att jag måste göra lite skärpetester också;-) Får återkomma med det i lämpligt forum.

Edit: Sen kan man ju också se att Sigmat ger en bra mycket varmare ton, inte alls lika naturlig. Gultoning är väl något som Sigma är kända för har jag för mig.
 
Jerker Dahlblom skrev:
Märkte du det medsamma att du hade problem med fokusen? Skickade du objektiv samt bilder med kameran?

edit:
Jo det verkar vara så med alla objektiven. Är det ovanligt att man måste få sådant justerat på kameran? Nog räcker det väl om jag visar bilderna på PBase för att man skall få det gjort på garantin?

Jag testade kameran när den var nu med mitt 50 1,4 och då var det frid och fröjd. Ca 10 månader senare köpte jag lite mer optik och då hade jag ganska kraftig framfokus med mina objektiv. Åkte in till Lasses service efter inrådan från kameradoktorn där jag köpte objektiven.

De fixade det snabbt, men de använde deras eget 50 1.4 för justeringen. Det visade sig då att jag fick lite lite bakfokus istället och det blev en till vända. Den sista gången justerade de fokusen med mitt 85 1.4 och då blev det bra.

De sa att man måste kolla fokus ibland efter som det är lätt att det blir fel efter att kameran får lite stötar eller ren slitage. Räcker ju att spegeln flyttas pyttelite.

/Johan

PS Dags att test igen nu DS
 
Makten skrev:
Då ska vi se. Har grävt fram originalbilderna.
Kameran är en Nikon D50....

Tack för infon. Bra att få se andras tester också.

Johan Ullsten skrev:
De sa att man måste kolla fokus ibland efter som det är lätt att det blir fel efter att kameran får lite stötar eller ren slitage. Räcker ju att spegeln flyttas pyttelite.

Antar att en sådan justering(normalt slitage?) inte går på garantin, min kamera är ju inte helt ny mera. Köptes i December.

Nåja jag får veta mera idag, Skall kontakta butiken och höra vem som gör service här i Finland.
 
Fick tillbaka kameran och objektiven idag. Teknikern hade justerat kameran för 17-35mm f/2.8, 50mm f/1.8 samt 85mm f/1.4.

Min 17-35mm objektiv hade fortfarande problem som han inte kunde åtgärda dock enbart minimal off fokus. Han sade att om jag ville kunde dom prova byta ut kretskortet i det till ett nyare som enligt Nikon går att justera. Dom har ännu inte provat dylik justering så det blir första gången. Blir det inte bättre så betalar jag inget heller. Har tyvärr inte garanti på den mera. Kostnad trodde han blir runt 200€. Tar ca 2v för att få kretskortet till Finland.

Jag försökte få reda på lite hur dom justerar kameror men jag förstod inte mycket. Det är tydligen helt elektronisk, inga fysiska justeringar har gjorts utan enbart genom programvara. Nån som har lust att fylla i lite tomrum här? :)

Lägger upp nya testbilder ikväll. Kan vara att jag möblerar om bland kvällens bilder så de kan försvinna och nya laddas upp. De tidigare bilderna förblir orörda.


OBS OBS
Jag kör smartsharpen på kvällens bilder. Det gör det lättare att se skillnaden på bilden. Skall uppdatera de tidigare bilderna så att även de har smartsharpen.
 
Köpte ett D70s hus idag. Gissa vad.... Samma fokus problem med det. Förklara för en nybörjare, är det så att husen måste kalibreras efter objektiven (alltid)? Jag lämnar in objektiv + hus för kalibrering imorgon. Jag blir faktiskt lite nojig gällande fokusen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.