Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ta "actionbilder" med min Gempix

Produkter
(logga in för att koppla)

Rabalder

Medlem
Hejsan!
Jag skulle gärna vilja gå ut och fotografera mina hundar när dom busar, problemet är att jag inte vet hur jag ska bära mig åt. Har en Gempix DM 425 Z , som i stort sett fungerar ungefär som en Canon Powershot A75, den största skillnaderna på dessa kamrorna är att Gempixen har 5 megapixels upplösning och A75 har 3 om jag inte minns fel. Men över till problemet igen, jag vill som sagt ta actionbilder, tex en hund som springer, men problemet är att min kamera reagerar för långsamt och hunden kommer inte med på bild, eller också så blir den väldigt suddig.
Hur ska jag bära mig åt för att kunna ta "rörelse" bilder? Är det nån spciell intställning jag ska göra på kameran eller är jag helt enkelt en kass fotograf?
Bifogar en bild på hur en "rörelsebild" kan se ut med min kamera...

Snälla hjälp!

Bilagor

• dmc_0029.jpg
    dmc_0029.jpg
    15.6 KB · Visningar: 248
försök att "följa med" i deras rörelser...
börja med att tex fotografera bussar...
bilar... cyklar.... hundar...

dvs du följer med i rörelsen, objektet på samma plats i sökaren...tryck av...fortsätt följa med...bilden knäpps...fortsätt följa med...

då kan du åtminstone få en bild med rörelse och viss skärpa.

Annars så försök få kameran att använda kortare tider. Fast då fryser du rörelsen vilket inte ger samma rörelsekänsla.
/b

I alla fall A75 har ett "sport" läge på kameran där tiden mellan avtryck och bild blir mkt kortare än i de andra lägena. I sport läget prioriteras hastigheten så att du får den kortaste tiden som går för det ljuset du har.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar