Annons

vill skapa en banner med utskärd text i så bakgrunden syns igenom

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
som rubriken lyder så vill jag skapa en en avlång smal banner eller vad man ska säga som ska vara halvtransparant. tex bara skapa ett nytt dokument som är 1000x200 pixlar eller så.

denna "banner" ska vara ljusgrå och halvgenomskinlig

sen ska jag skriva en text eller ett ord på där och sen skära ut bokstäverna . denna banner ska jag sen kunna placera på en bild. då ska alltså bakgrundsbilden synas där texten har varit.

är inte så bra på att förklara men kanske någon fattar ändå :)

Jag har testat att greja i photoshop men jag kan inte sådana här grejer tyvärr.
 
som rubriken lyder så vill jag skapa en en avlång smal banner eller vad man ska säga som ska vara halvtransparant. tex bara skapa ett nytt dokument som är 1000x200 pixlar eller så.

denna "banner" ska vara ljusgrå och halvgenomskinlig

sen ska jag skriva en text eller ett ord på där och sen skära ut bokstäverna . denna banner ska jag sen kunna placera på en bild. då ska alltså bakgrundsbilden synas där texten har varit.

är inte så bra på att förklara men kanske någon fattar ändå :)

Jag har testat att greja i photoshop men jag kan inte sådana här grejer tyvärr.

https://youtu.be/LNFxUyfs0v8

Finns flera sätt att göra det, jag valde första videon i youtube som kom upp.
 
tack men det är inte det jag är ute efter alls.
kanske jag förklarar dåligt. jag vill inte fylla text med bilder. jag vill ha en banner som jag kan placera vart jag vill över bilden, och så ska bilden synas igenom bannern där texten har varit. jag ska se det som bannern skymmer så att säga.
 
Tack Björn men det var inte det jag sökte heller.

Så här är det jag vill göra alltså.
där det står 500 är ingen mörk text utan det är ingenting där liksom utan man ser bakgrunden igenom där.

det jag inte förstår är hur jag "skär ut" texten från den gråa stripan.
 

Bilagor

  • 07 september 2015 Andreas Christensen_.jpg
    07 september 2015 Andreas Christensen_.jpg
    177.3 KB · Visningar: 50
Tack Björn men det var inte det jag sökte heller.

Så här är det jag vill göra alltså.
där det står 500 är ingen mörk text utan det är ingenting där liksom utan man ser bakgrunden igenom där.

det jag inte förstår är hur jag "skär ut" texten från den gråa stripan.

Det är lätt att hitta videos om precis det mesta på youtube, enklare att se hur man gör än när någon beskriver i text.

En sökning på "cut out text photoshop" gav den videon som andra träff:
https://www.youtube.com/watch?v=njncU1GNDeo
Tror det är vad du vill göra.

Det jag ville försöka säga är att du mycket snabbare hittar svare på denna typ av frågor genom lite googling än via ett foruminlägg.
 
Det är lätt att hitta videos om precis det mesta på youtube, enklare att se hur man gör än när någon beskriver i text.

En sökning på "cut out text photoshop" gav den videon som andra träff:
https://www.youtube.com/watch?v=njncU1GNDeo
Tror det är vad du vill göra.

Det jag ville försöka säga är att du mycket snabbare hittar svare på denna typ av frågor genom lite googling än via ett foruminlägg.


du verkar vara en sådan person som inte vill att man ska fråga något på ett forum. Ändå hänger du här. Utan alla frågor skulle forumet dö ut.
Stör du dig är det bara att sluta hänga här. Jag tänker fortsätta att fråga här och få svar bland alla duktiga som finns här.

Tack så mycket för länken i alla fall. ska kolla videon.
 
du verkar vara en sådan person som inte vill att man ska fråga något på ett forum. Ändå hänger du här. Utan alla frågor skulle forumet dö ut.
Stör du dig är det bara att sluta hänga här. Jag tänker fortsätta att fråga här och få svar bland alla duktiga som finns här.

Tack så mycket för länken i alla fall. ska kolla videon.

Absolut inte, forum är jättebra! Fotosidans speciellt.
Men för vissa saker tycker jag att det är mycket enklare att kolla efter t.ex. videos, speciellt när det handlar om hur man skall göra en viss grej i photoshop.
Du får gärna fortsätta fråga här om du tycker det går snabbare att få svar.

Hoppas videon gav svar på din fråga. Det enda som återstår är att göra bilden transparent efter att du klippt ut texten.

Har det bra!
 
Absolut inte, forum är jättebra! Fotosidans speciellt.
Men för vissa saker tycker jag att det är mycket enklare att kolla efter t.ex. videos, speciellt när det handlar om hur man skall göra en viss grej i photoshop.
Du får gärna fortsätta fråga här om du tycker det går snabbare att få svar.

Hoppas videon gav svar på din fråga. Det enda som återstår är att göra bilden transparent efter att du klippt ut texten.

Har det bra!

ok jag kanske tog i lite för hårt.

jag är verkligen jättedålig på att googla. säkert för att jag aldrig vet hur jag ska formulera mig . svårt då att googla när jag inte vet vad jag ska skriva eller vet vad jag vill göra egentligen.

Men videon var bra, det är exakt så jag vill göra.

Att göra bilden transparent sen borde inte vara så svårt. Misstänker att man bara kan dra ner opacity eller fill
 
ok jag kanske tog i lite för hårt.

jag är verkligen jättedålig på att googla. säkert för att jag aldrig vet hur jag ska formulera mig . svårt då att googla när jag inte vet vad jag ska skriva eller vet vad jag vill göra egentligen.

Men videon var bra, det är exakt så jag vill göra.

Att göra bilden transparent sen borde inte vara så svårt. Misstänker att man bara kan dra ner opacity eller fill

Det är många som har samma problem med hur de skall formulera frågan på google.
Mitt tips är att du skriver den som en komplett fråga. T.ex. "hur skär jag ut text i photoshop"
Dvs man behöver inte förkorta eller skriva enstaka ord.
Får man inte träff så testar man att omformulera sig eller begränsa sig till de ord i frågan som är viktiga.

Prexis, bara dra ner opacity och spara som en png.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.