Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill också ösa beröm - för det "tekniska""

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Bara efter 2 dagar så är jag djupt imponerad av tekniken som "fotosidan.se" presterar...
Automatisk inloggning uppskattar jag verkligen!
Den klara strukturen - med fold downs.
Snabbheten - ett inlägg visas s.g.s. omgående.
Aktualiteten. Går random-bilderna automatiskt?.
Och att visa bilder i givna framar..
Hela "siten" är nästan onaturligt bra...
Bildröstning! Måste hantera input...Inte lätt att sköta!..
Hur går allt till?...Fattar inte!

OT:... Vad är det för Server och program som åstadkommer detta ...(I stora drag..)

/Från en som har hållit på och fumlat med websiter..

(/Göran)
 

Hur går allt till?...Fattar inte!

OT:... Vad är det för Server och program som åstadkommer detta ...(I stora drag..)


Många positiva ord, kul. Även om jag inte på någotvis vill ta åt mig äran för det rent innehållsmässiga eller designen på sajten. Den biten står David,Christer och Erik för. Men jag är dock lite inblanded i det som händer "bakom sajten" på den tekniska plattformen.

Sajten körs på en plattform som heter CommunityLib som till största del är skriven av Christer. Och epoken startar någon i mitten av 90-talet med Utsidan och SSSK's sajter. Men redan då hade väl Christer programmerat i närmare 15 år eller så.(Christer: När fick du egentligen lägga dina fingar på din första dator ?) Plattformen körs på Linux och använder komponenter såsom Apache, PHP samt MySQL för att få det att "hända". Jag kan rabbla "roliga" siffror till många somnar om vad som verkligen händer på maskinerna etc. När vi på samma maskin/maskiner hanterar ~ 20' besökare per dag som tillsammans laddar ner 100-300 GB html/gif/jpeg filer till sina stackars PC/Mac's varje månad. Men det får bli en annan gång.....

Mainloop sköter teknikplattformen såsom hårdvara, internetkapacitet, backup:er etc.

Mer om Mainloop och CommunityLib hittar du på www.mainloop.se samt http://www.mainloop.se/doc.htm?view=9

-Thomas
 
Tack Thomas för ditt uttömmande svar.

Provade att skriva ut blanketten för Guld-medlemskap under tiden. Funkade perfekt det också. Alla uppgifter finns där.

(Samma kostnad som för ett gul-filter till min kamera).

Betalar min del på den vägen för era fina insatser - ..

Skickar kanske upp några bilder också ngn gång...

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.