Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ni tycka till?

Produkter
(logga in för att koppla)

MKenstam

Ny medlem
Jag är en glad amatörfotograf som älskar att fota. Förra året fotade jag min kompis när hon gifte sig och har nu fått frågan om att fota ett nytt bröllop i höst. Jag tänkte därför kolla om någon skulle ha lust att ge mig feedback på mina bilder. Vissa saker är jag medveten om, som att det har blivit hårda skuggor på vissa bilder eftersom jag inte har någon reflexskärm. Men jag är övertygad om att jag kan lära mig oerhört mycket av era tankar!

http://www.mariakenstam.com/2012/06/martina-johans-brollop-100723.html

Tack på förhand! :)

Maria

Många av dina bilder är riktigt bra, sämst tycker jag bild 5 är med mannen balanserande på två stenar och ingen begränsning av skärpan. Bild 4 har problem med skuggor. Bäst gillar jag de bilder där du styr upp bilden med begränsningar av skärpedjupet, så för min del så fortsätt på den stilen. Det var någon bild som var i stil som 4:an fast du hade gått närmare och du hade bättre koll på skuggor och skärpedjup, den var riktigt bra. Har själv ingen erfarenhet av bröllopsfotografering så mitt tyckande är enbart på amatörnivå :)

Jag föredrar närbilderna i slutet, med undantag från den absolut sista bilden. Den skulle troligen behövas fotograferas med ett annat objektiv då mannens fingrar ser väldigt stora ut. Närbilderna i övrigt är fina. När det gäller porträtten hade jag gärna valt ett annat objektiv för att få lite mjukare bilder. Vad använder du för utrustning?

Tack för er feedback!

När det gäller vilken utrustning jag använder, så är alla fotade med Nikon D90 med ett Nikon AF 50/1,8D. Jag har alltid haft en fetisch för överskärpta bilder, så det kan vara det ni ser här. :)

Kanske skulle du skaffa ett något i stil med 100-150/2,8, så att du får tryckt ihop bakgrunden lite och fått fram motivet. Även om du kör 50'an i 1,8 så blir det inte så hoptryckt pga brännvidden. Ska själv fota bröllop i sommar, jag har just nu ett 12-24/4, 35/1,8 och 60/2,8 samt 150/2,8 men jag funderar på ett 105/2,8 eller kanske Nikons nya AF-S 85/1,8. Som jag skrev de bilder som riktigt sticker ut, är de som har ett kort skärpedjup där man verkligen ser var avsikten med fotot är, tex din bild med buketten är en typisk sådan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar