Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill köpa två st nya blixtar, duger 2 st Nissin Di622 ihop med SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Jag har en SB-800 sedan tidigare men vill ha ytterliggare två st blixtar tänkta att använda vid mitt bilfotograferande. Eftersom SB-600, 700 och 900 kostar en slant, både begagnad och ny vill jag ha en prisvärd, stark blixt men till vettig peng. Jag har hört att Nissin Di622 ska fungera med Nikons CLS-system, även om den gör det lite halvdant emellanåt?

Funkar det att trigga Nissin blixtarna med Nikons inbyggda blixt? Eller triggas dom med SB-800 blixten?
 
De triggas av själva blxtljuset så förblixtarna kommer även att utlösa Nissinblixtarna.
Om det går att fotografera utan förblixtar så gör det.

/Stefan
 
Di622 kan inte agera Commander/Repeater i ett CLS-system, och ärligt talat anser jag personligen att den är klart opålitlig vad gäller CLS.

Di622 klarar INTE av FP när den används trådlöst, så du är begränsad till en synkhastighet på 1/200.
 
Har läst fler som haft problem med Nissin blixten och CLS... funkar den bra som slav då? Triggas av SB-800an?
 
Vad menar du med "dum blixt"? Är inte bekant med det begreppet. Förstod inte det sista med "deaktiverar alla förbli tar?"

Slav är för mig en dum blixt. CLS är något helt annat. Som slav funkar den utmärkt, sålänge du deaktiverar alla förbli tar.
 
Vad menar du med "dum blixt"? Är inte bekant med det begreppet. Förstod inte det sista med "deaktiverar alla förbli tar?"

"deaktiverar alla förblixtar" skulle det stått. Dumma iPhone.

"dum blixt" = blixt som löser ut när den ser en annan blixt.

CLS/AWL = Creative Lighting System/Advanced Wireless Lighting, Nikons System för att styra bixtar. Detta system låter dig ändra effekten på blixtarna även om de är trådlöst utställda. Du kan använda iTTL för avancerad ljusmätning. Du kan använda höghastighetssynk.
 
Tackar så mycket! Då blev jag klokare :)

"deaktiverar alla förblixtar" skulle det stått. Dumma iPhone.

"dum blixt" = blixt som löser ut när den ser en annan blixt.

CLS/AWL = Creative Lighting System/Advanced Wireless Lighting, Nikons System för att styra bixtar. Detta system låter dig ändra effekten på blixtarna även om de är trådlöst utställda. Du kan använda iTTL för avancerad ljusmätning. Du kan använda höghastighetssynk.
 
Jag kör visserligen Canon, men jag hade en sån där Nissin-blixt men sålde den nästan direkt då den fungerade dåligt som slav. I mitt fall "lurade" Nissin-slaven de andra Canon-slavarna så att de exponerade fel. Vet inte om Nikon-versionen har samma problem.
 
Nä då blir det inga Nissin blixtar, då är nog pengarna en sb 700, 800 eller 900 kostar en bättre investering i det långa loppet.

Jag kör visserligen Canon, men jag hade en sån där Nissin-blixt men sålde den nästan direkt då den fungerade dåligt som slav. I mitt fall "lurade" Nissin-slaven de andra Canon-slavarna så att de exponerade fel. Vet inte om Nikon-versionen har samma problem.
 
Nä då blir det inga Nissin blixtar, då är nog pengarna en sb 700, 800 eller 900 kostar en bättre investering i det långa loppet.

Smart val. Särskilt på Nikon-sidan.

Utan att starta ett märkeskrig så ÄR det helt enkelt så att Nikons blixtsystem är mer avancerat än övriga tillverkare. Detta gör att det är ännu svårare för tredjeparttillverkarna att tillverka blixtar. De har ju liksom inte tillgng till konstruktionsspecifikationerna.

Detta är ju också anledningen till att Pocketwizard behövde mer än ett år längre tid på sig att ta fram sina MiniTT1 och FLexTT5 för Nikon jämfört med Canon.

Jag har inget direkt emot att köra med tredjepartsoptik (även om jag drabbades av att när jaghade en tamron-glugg så funklade inte AF-assist-lampan på min D700), men just blixtar är jag märkestrogen på.
 
Ja jag tror det blir bra, men hur triggar jag blixtarna på bästa sätt? Man kan ju använda sig av Nikons trådlösa kontrollenhet SU-800 som kostar lika mycket som en blixt. Om man vill gå mer budget... vad väljer jag då? Behöver jag en enhet på kameran och sedan en på varje blixt?
 
Ja jag tror det blir bra, men hur triggar jag blixtarna på bästa sätt? Man kan ju använda sig av Nikons trådlösa kontrollenhet SU-800 som kostar lika mycket som en blixt. Om man vill gå mer budget... vad väljer jag då? Behöver jag en enhet på kameran och sedan en på varje blixt?

Om du vill kunna STYRA blixtarna (alltså mer än att lösa ut dem) så har du egentligen bara följande val

Pocketwizard FlexTT5N (Dessa kör jag med, och är sjuktjävlajättenöjd) och du bör komplettera med en Pocketwizard AC3 för att slippa att dessutom ha en blixt på kameran.

RadioPoppers (Här måste du ha en SB700/800/900/SU800 på huset för att det skall funka)

Samtliga lösningar ovan går lös på cirka 6.000kr för utrustning för att styra två blixtar.

Annars har du ju SU-800 som du nämner, men den är inget vidare i dagsljus, eller så får man köra kabel.


Om du bara vill kunna UTLÖSA blixtarna så kan du använda vilken radiotrigger som helst om du vill komma billigt undan. Du behöver då en sändare till kameran, och en mottagare till varje blixt. Räkna med att du kan få de billigare för runt en femhundring för ett komplett system.
 
Senast ändrad:
Tackar så mycket försvaret! Jag ska fundera...

Om du vill kunna STYRA blixtarna (alltså mer än att lösa ut dem) så har du egentligen bara följande val

Pocketwizard FlexTT5N (Dessa kör jag med, och är sjuktjävlajättenöjd) och du bör komplettera med en Pocketwizard AC3 för att slippa att dessutom ha en blixt på kameran.

RadioPoppers (Här måste du ha en SB700/800/900/SU800 på huset för att det skall funka)

Samtliga lösningar ovan går lös på cirka 6.000kr för utrustning för att styra två blixtar.

Annars har du ju SU-800 som du nämner, men den är inget vidare i dagsljus, eller så får man köra kabel.


Om du bara vill kunna UTLÖSA blixtarna så kan du använda vilken radiotrigger som helst om du vill komma billigt undan. Du behöver då en sändare till kameran, och en mottagare till varje blixt. Räkna med att du kan få de billigare för runt en femhundring för ett komplett system.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.