Annons

Vill ha tips till gruppfoto, lagbild.

Produkter
(logga in för att koppla)

lekimpa

Aktiv medlem
Hej! Jag har fått i uppgift att fotografera ett paintball-lag. Jag tror att de vill ha ett klassiskt lagfoto (typ som skolfoto). Det jag kommer att använda är min Minolta Dimage Z1 (ev. blixt blir den inbyggda) och stativ. Tyvärr kommer fotot troligtvis att tas inomhus och med befintlig belysning (då jag inte har annan utrustning att tillgå). Jag tänkte bara fråga om det är någon som vill ge mig tips och förslag hur jag kan lyckas med denna bild så bra som möjligt. Jag har inga större krav på mig och det utgår ingen ersättning men jag känner att jag vill göra ett tappert försök till en bra bild. Vad bör jag tänka på med slutar/bländarinställningar, uppställningen av motivet (5-8 pers) etc. Hur kan jag få motivet intressant trots att det är ett tråkigt gruppfoto? Tacksam för svar!

Om du inte har tillgång till ett par kraftiga blixtar med paraplyer tycker jag att du ska övertala dom att ta bilden ute. Annars kommer du att få problem med skärpan.
Alternativet är att bunta ihop dom så tight att dom hamnar innanför din inbyggda blixts räckvidd.

Tack Per! Jag har mina aningar om samma sak. Jag ska lobba för att ta både utomhus- och inomhusbilder så får de själva se skillnaden.

En annan viktig sak som jag har upplevt när jag har tagit gruppbilder, oftast på barn, är att det är viktigt att få en komposition som håller, tex pyramid på tre rader eller välbalanserade två rader. Ta hjälp av stolar, bänkar eller kameraväskor som folk kan stå eller sitta på. Och tänk på att inget i bakgrunden ser ut att peta någon i örat eller liknande.
Lycka till.

Greve Nickon

Mitt bästa råd är att till varje pris undvika att använda den inbyggda blixten. De inbyggda blixtarna i kamerorna duger _endast_ till att användas som upplättningsblixt vid utomhusfoto. Att använda den inbyggda blixten för ett gruppfoto inomhus är som att be efter ett riktigt dåligt resultat!

Jag tror att du kan hyra halogenlampor på cramo...men allra bäst är att fota utomhus när det är molnigt. Vad som helst, bara du inte använder den inbyggda blixten!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar