Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha tips om scanners

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hej,

Ny medlem och säkert finns inlägg om råd inför scannerköp tidigare. Tacksam dock om ni har lust att upplysa mig lite.

Är fortfarande analog och lär väl så förbli tills jag får råd att skaffa en motsvarande digital utrustning som den analoga jag har.

Har ett stort arkiv bilder svartvita neg och dia. Köpte i slutet av 90-talet en enklare filmscanner (HP PhotoSmart) via SCSI och den strulade väl en hel del men funkade ok med VueScan som programvara. Nu har den kommit i samma ofas som tidigare gjort det omöjligt att mata in bilderna samtidigt som den har en permanent repa. Detta gör att jag allvarligt funderar på papperskorgen för den och skaffa något bra och pålitligt.

Kraven är att i första hand kunna scanna filmorginal som sv/v och dia. Sedan skadar det inte om det också går att scanna större objekt (PhotoSmarten klarade tex 9x18 bilder).

Resultatet bör i första hand vara av god kvalitet för digital visning, men som kan klarar gränsfallskrav för hyfsat ev. tryck.

Vet faktiskt inte vilken prisklass jag tänker lägga mig. Den avvägningen gör jag då jag vet vad jag ungefär kan förvänta mig för pengarna.

Hoppas jag kan få lite vägledning av er. Återkommer i andra forum.

Hälsningar
Micke

En riktig filmscanner ger bäst resultat.

För de som har behov av att skanna mellan och storformat ibland kan en bra flatbäddscanner vara ett alternatv/komplement.

Filmscanner för större format kostar en hel del men är det kvalitén på bilden som är avgörande så är det steget man får ta om man inte köper tjänsten.

Ska man bara skanna in bilder för att titta på TV/Skärm och kanske göra nån 10x15 kopia åt släkten räcker en bra flatbädd gott.

Jag har en minolta multi scan.Köpte den för 24000 när den kom.Med den har jag scannat 6x4,5 0 6x7 dior.Kvaliten är helt ok till webb, utskrifter är en bedömningsfråga självklart inte lika snygga rena filer som från tex canon 5D eller en imacon scanner men det ser bra ut.
Vill du så kan jag posta en printad bild i a4 storlek till dig o finns det intresse så kan du få köpa den för en 1000 lapp + frakt.
Formaten den tar är småbild till mellanformat i stolek 6x9.
Bilden du får är scannad från 6x7 dia.
Kontakta mig via [email protected]

Hej

Om du ska scanna större filmformat än 135 så är nog bästa alternativet en Epson V700 och vad jag har hört så klarar den ge bra resultat upp till 3200dpi.

Själv har jag föregångaren Epson 4990 och det är rätt smidigt att kunna ladda scannern upp till 24 bilder och scanna det på en körning även om det tar rätt lång tid om ICE är påslagen. Epson 4990 ger bra resultat upp till 2400 dpi och scannar man i högre upplösning så får du bara större filer.

Köpte häromdagen en Nikon ED-5000 och det är en helt annan nivå på kvalitet på en ren filmscanner gämfört med en flatbedd. Jag har scannat om det jag har fotograferat med Fuji Velvia bilder och är helt såld över färgerna och kvaliten.

Tyvärr så är priset tokhögt i Sverige på Nikon ED-5000 så jag köpte min i USA för $970 dollar. Det enda som behövs köpa till (den är CE märkt) är en ny nätsladd (standard typ).

Det som är lite jobbigt med min Nikon scanner är utan tillbehör kan endast scanna 6 bilder åt gången eller 1 dia i ram.

Tror jag kommer att behålla min Epson 4990 för att jag scannar en del andra äldre film format och glas skivor.

Tror även att Nikon ED-50 kan vara ett bra köp och den är rätt prisvärd att köpa i Sverige. Det som jag tror skiljer dom åt är att det är enklare elektronik i ED-50.

// Fredrik

Ytterligare en röst för 4990. Dina behov låter som perfekta för den skannern. Som Fredrik säger, i upp till 2400 ppi är den helt OK. En 9x18 i 2400 ppi är 418 Mb i RGB, dvs ca 130 megapixel. Räcker det? ;-)

Skannar du en 24x36 mm bild i 2400 ppi får du 22 Mb i RGB, ca 7 Mpix. Du kan säkert skrämma upp den till det dubbla utan att det ser kasst ut.

4990 har en mycket bra funktion med programvaran SilverFast som ingår, "HDR"-skanning. 16 bitars skanning, med korrigeringsbar gamma för de där ultratäta diorna/negen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar