Annons

Vill ha större optisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa DSLR igen. Problemet är att det verkar vara svårt att hitta någon som har en sökare där man inte är tvungen att stoppa in hela ögat för att se bilden, speciellt då när synen börjar ge vika. Finns det några kameror som har stor och bra OVF utan att vara de dyraste? Helst då med en schysst mussla kring. Behöver något som funkar för glasögon, för tar jag av dom för att se i sökaren (med dioptrijustering) så är det besvärligt att se skärmen. Var det inte bättre på den analoga tiden? eller är det bara min syn som försämrats?....Tips o förslag mottages härmed.

Jag förstår precis vad du menar. Har motsvarande problem själv. Förunderligt att inte kameraindustin anammar det som kikarindustrin gjorde för mycket länge sedan. Musslan är vikbar. Utvikt = för icke glasögon. Nervik = för glasögon. Funkar hur bra som helst.

Till flera kameramodeller finns dock en adapter som sätts framför okularet som anpassar för glasögonbärare. Tyvärr bygger det hela på att sökarbilden förminskas, vilket är trist om man har en crop-kamera där sökarbilden redan är ganska liten.

Ett tips kan alltså vara att satsa på en fullformatkamera och montera den lilla adaptern på en sådan. Ett annat tips är en EOS 7D som är en crop-kamera. Men den har förstoring av sökarbilden så att den upplevs som en fullformat. så förminskning genom adaptern borde inte var så katastrofalt. Jag har inte provat än själv. Men förstoring i sökaren var ett av argumenten som fick mig att välja 7D.

Petter ...

Tyvärr är frågan omöjlig att besvara utan att du anger din budget. Men, de bästa sökarna jag provat på digitala kameror av spegelreflextyp är Sony A850 och A900.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto