Annons

Vill ha råd om vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigfuss

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite råd av dom som har bättre kännedom om vilket vidvinkelobjektiv jag skall välja.

Mina motiv är allt som oftast byggnader, rum, fabriksmiljöer och ödehus - kort sagt allt som ryms i gruppen Det Glömda Rummet, jag är hopplöst förlorad i rost, förfall och mystik.

Nu vill jag ha ett bra vidvinkelobjektiv till min EOS 1Ds men blir lite osäker på vad jag skall välja eftersom ekonomin inte tillåter dom riktigt vassa sakerna.
Min lista på alternativ verkar vara:

Carl Zeiss gamla C/Y objektiv 28mm, 35mm
(Här blir jag lite förvirrad, ena stunden hittar man ett CZ objektiv på 28mm som kostar ett par tusenlappar, andra sekunden kostar ett som heter likadant tiotusentals kronor - kan någon reda ut begreppen?)

Sigma 12-24 DG HSM, kostar förvisso nästan tio tusen i handeln men kan hittas begagnat för runt 5 - 6000:-

Samyang 14mm f/2,8 Här är ju ett nytt billigt objektiv, men har det skärpan och känslan som jag ju faktiskt också strävar efter? Svårt att säga kanske då det ännu är ganska nytt....

Finns det något annat alternativ att tillgå? Jag är inte främmande för att använda gamla analoga saker som kanske har helt rätt "bouké" om nu någon har ett bra tips, det finns ju adaptrar för de flesta fattningar.

Begagnat Canon 17-40 borde väl passa som hand i hansken.

/K

Låter väl som ett väldigt dåligt alternativ om man skall fotografera byggnader, 17-40L har ju väldig distorsion i vidvinkelläget. Sigma 12-24 är ett betydligt bättre alternativ då den har väldigt låg distorsion för att vara en supervidvinkelzoom, dessutom det vidaste som finns. Men du bör blända ner den ordentligt för ok skärpa ut i hörnen, i mitten är den knivskarp, precis som 17-40L (som jag för övrigt älskar, mest pga färgerna, men den ger ju knappast raka hörn för arkitektur). Jag vet vad jag talar om, jag har båda.

Ja då borde du veta...

/K

men du har helt rätt i att det är ett fantastiskt objektiv, men just distorsionen gör den mindre lämplig för just byggnader, rum och liknande. Går till viss del att justera i Canons programvara DPP, men Sigman känns mer rätt här. Ser nu att jag nästan lät kaxig i förra inlägget, sorry för det, menade inte så.

men du har helt rätt i att det är ett fantastiskt objektiv, men just distorsionen gör den mindre lämplig för just byggnader, rum och liknande. Går till viss del att justera i Canons programvara DPP, men Sigman känns mer rätt här. Ser nu att jag nästan lät kaxig i förra inlägget, sorry för det, menade inte så.

Tvärtom, jag slängde ett öga på photoZone och kan konstatera att du har helt rätt. Dessutom passade jag på att ögna igenom köp/säljsidan efter en sådan till Nikon, och hittade faktiskt en. Jag har redan skickat en förfrågan till säljaren, så vi får se hur det slutar...

Så tack för tipset!

/K

Sigmas 12-24 is the shit alltså? Ingen idé att labba med något gammalt Zeissobjektiv heller?

Låter som att det blir en Sigma i så fall, om den är någorlunda raktecknande i hörnen så blir jag nog nöjd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto