Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vill ha lång exponeringstid i dagsljus...
- Trådstartare Freetime
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Ja, de kallas gråfilter eller ND-filter (neutral density) och skall i teorin endast dämpa ljuset utan att förvränga färger och liknande. De finns i olika "tjocklekar", de vanligaste är 1, 2 eller 3 steg men det finns också ännu tjockare, 6 eller 10 steg. För att komma ner mot ett par sekunder behöver du troligen de sistnämnda. Om vi utgår från tumregeln 1/ISO f/16 i solsken ("Sunny 16") och går ner 6 steg hamnar vi på ungefär en 1/3 sek vid ISO200 (6s med 10 steg).
I fullt solljus är det alltså riktigt mörka filter som gäller. Om du istället är ute i gryningen/skymningen så räcker antagligen ett 6-stegsfilter ganska bra. 3 steg och svagare är för tunna för att ge den effekt du önskar. Nackdelarna med de allra mörkaste filtren är att de är dyra, svåra att få tag i och att de förvränger färgerna i bilderna åt det varma hållet.
Tyvärr vet jag ingen svensk butik som säljer mörkare filter än 3 steg så isåfall blir det postorder från utlandet. www.hvstar.com har en hel del filter, schyssta priser och är lätta att ha att göra med. www.formatt.co.uk har mörka, fyrkantiga ND-filter för filterhållare.
I fullt solljus är det alltså riktigt mörka filter som gäller. Om du istället är ute i gryningen/skymningen så räcker antagligen ett 6-stegsfilter ganska bra. 3 steg och svagare är för tunna för att ge den effekt du önskar. Nackdelarna med de allra mörkaste filtren är att de är dyra, svåra att få tag i och att de förvränger färgerna i bilderna åt det varma hållet.
Tyvärr vet jag ingen svensk butik som säljer mörkare filter än 3 steg så isåfall blir det postorder från utlandet. www.hvstar.com har en hel del filter, schyssta priser och är lätta att ha att göra med. www.formatt.co.uk har mörka, fyrkantiga ND-filter för filterhållare.
iSolen.se
Guest
Har börjat laborera med "skärgårdsfoton" med mycket hav/vatten på bilderna. Och gillar effekterna med längre exponering senare kvällar och tidiga mornar. Men finns det några knep för att kunna köra med filter eller liknande för att kunna exponera 1-3sek i dagsljus....????
Jag har ett par ND-filter,styrka 3 och 4 (scandinavian) som går att kombinera. Men som sagt, färgerna kan bli lite konstiga.
Varför inte prova ett macroobjektiv som går att blända ner till f45 plus ett ND3? Du ska givetvis också ställa iso så lågt det går alltså 100 eller 50.
Dagsljus och långa exponeringar ger också problem med skärpan. Du har liten bländare, allt syns till skillnad från mörkerfoto, mer saker rör på sig (markvibrationer, värme...), det blåser mer. Klart lättare att fota i skymningen.
iSolen.se
Guest
tack för tipsen...
Har hört talas om gråfilter, och det va det enda jag kunde tänka mig fungera....ska kika på länkarna.
Vad händer om man tar 2 x styrka 3 filter.....??
Går detta att kombinera med polarisationsfilter utan att alla färger blir konstiga??
2st ND3 blir som ett ND6 men med fyra glasytor som ger reflexer och kan vara smutsiga istället för två. Och slänger du dit ytterligare ett får du vinjetteringsproblem eftersom filtren kommer synas i bild. Plus att färgerna kommer bli konstiga. Både Pol och ND förvränger färgerna lite. Men prova! Det kanske inte gör något för din typ av foto.
Jimfear
Aktiv medlem
Ursäktar om jag kapar tråden men har en fundering som ligger nära detta ämne.
Har hört att två Polariseringsfilter med riktningarna lagda i rät vinkel mot varandra skulle fungera som ett mycket starkt ND filter. Kan man då variera hur stark effekt man vill ha genom att låta filtren komma lite närmare varann i vinkel? I så fall kan jag ju inte tro att det kan finnas något mer praktiskt än att köra två Pol. filter på varandra för att kunna variera graden av mörker man vill åstadkomma.
Eller leder det här till problem i något skede?
Har hört att två Polariseringsfilter med riktningarna lagda i rät vinkel mot varandra skulle fungera som ett mycket starkt ND filter. Kan man då variera hur stark effekt man vill ha genom att låta filtren komma lite närmare varann i vinkel? I så fall kan jag ju inte tro att det kan finnas något mer praktiskt än att köra två Pol. filter på varandra för att kunna variera graden av mörker man vill åstadkomma.
iSolen.se
Guest
Ursäktar om jag kapar tråden men har en fundering som ligger nära detta ämne.
Det funkar men då blir färgerna ännu värre.
apersson850
Aktiv medlem
Ställ om till svart/vitt?
matnyttige
Aktiv medlem
Skärpan är inte den bästa med så små bländare. Själv har jag ett gråfilter som tar hela 6 steg men det fick jag beställa från USA.Varför inte prova ett macroobjektiv som går att blända ner till f45 plus ett ND3? Du ska givetvis också ställa iso så lågt det går alltså 100 eller 50.
Kör man svartvitt så går det att kombinera ett rödfilter med ett gråfilter.
Även polarfilter borde fungera att kombinera med gråfilter då får man ju i alla fall minst dubbla tider.
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
Jag har provat 3 st NDx8 + 1 st blå och 1 st rödfilter. Då kan man få 15 sek rakt mot solen.
[ISO 50, f8 15 sec]
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1501060.htm
Eller i färg med bara tre NDx8r också rakt mot en partiell solförmörkelse.
[ISO 400, f11, 1/1000 sec]
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1404375.htm
Och roterar man två cirk. pol-filter mot varandra kan man tona mellan varmt och kallt. Filter är skoj! :-D
[ISO 50, f8 15 sec]
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1501060.htm
Eller i färg med bara tre NDx8r också rakt mot en partiell solförmörkelse.
[ISO 400, f11, 1/1000 sec]
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1404375.htm
Och roterar man två cirk. pol-filter mot varandra kan man tona mellan varmt och kallt. Filter är skoj! :-D
pallep
Aktiv medlem
Satt senast igår och kikade på ND400 filter som ger då 400x längre tid.
Dessa kan man hitta på ebay t.ex.
Finns ju en annan benämning, den som B&H photo har, ja ni kan kika själva.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8116-REG/B_W_65066720_67_mm_110_Neutral.html#accessories
Där 3.0 ger 10 steg längre tider.
Har också klurat på att man borde kunna stacka bilder i photoshop som skulle då ge effekten av en längre exponering. Man stackar med lager med olika synlighet 100% 50% 25% osv..
Fast då bör man ju ha exponeringar som är så pass långa att tiden mellan bilderna i serietagningen är mycket mindre proportionerligt än exponering i sig själv.
Dessa kan man hitta på ebay t.ex.
Finns ju en annan benämning, den som B&H photo har, ja ni kan kika själva.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8116-REG/B_W_65066720_67_mm_110_Neutral.html#accessories
Där 3.0 ger 10 steg längre tider.
Har också klurat på att man borde kunna stacka bilder i photoshop som skulle då ge effekten av en längre exponering. Man stackar med lager med olika synlighet 100% 50% 25% osv..
Fast då bör man ju ha exponeringar som är så pass långa att tiden mellan bilderna i serietagningen är mycket mindre proportionerligt än exponering i sig själv.
Gimbal
Aktiv medlem
Pentax k10d har en dubbelexponeringsfunktion där upp till 8 bilder kan läggas ihop utan att bilden överexponeras, någon sorts medelvärdesfunktion/stacking. Med den funktionen så kan man fuska till sig upp till 8gånger så lång exponering mot vad ljuset egentligen tillåter.
Har man inte den funktionen i kameran borde man kunna göra motsvarande manuellt med PS eller liknanden program, dvs ta flera bilder och lägga ihop manuellt efteråt. (obs, det har jag inte provat, men det borde gå)
EDIT: ser NU att det var ungefär vad föregående postare redan skrivit.
Har man inte den funktionen i kameran borde man kunna göra motsvarande manuellt med PS eller liknanden program, dvs ta flera bilder och lägga ihop manuellt efteråt. (obs, det har jag inte provat, men det borde gå)
EDIT: ser NU att det var ungefär vad föregående postare redan skrivit.
Splanky
Aktiv medlem
Körde i fullt dagsljus igår med bländare 32.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1645075&target=_blank
Hade inget filter, men det hade troligen förenklat det hela.
iSolen.se
Guest
Körde i fullt dagsljus igår med bländare 32.
Hur blev skärpan?
iSolen.se
Guest
Tycker den blev ok. Faktiskt är den gamla gluggen riktigt bra.
Nikon 70-210mm f/4-5-5.6 MF Zoom-Nikkor AI-S
Har bara skärpt upp bilden något då jag ej vill ha den knivskarp.
Naturbilder vill man gärna ha väldigt skarpa, det var därför jag frågade.
Jag formulerar om mig, var bilden skarp innan du krympte ner den till 1024?
Med lång tid och f32 borde skärpan vara ett problem.
apersson850
Aktiv medlem
Det är den vanligtvis inte med en pannkakstrave med filter ovanpå varandra heller.Skärpan är inte den bästa med så små bländare.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Ett tips jag fick av vår "husfotograf" när jag skulle ner på ribban och plåta lite beach-volley...:
Om filtren du använder har demonterbara låsringar (gängade fronter) så kan man laminera ihop två filter med lite mineralolja... Man slipper då två glas/luft-gränssnitt, och vinner en hel del både skärpa och kontrast på detta.
Det jag gjorde var att laminera ett ND1 ihop med ett polfilter, och kom då ner på ca 1/100 på rimligt stora bländare (i strålande solljus) för att få precis "rätt" mängd rörelseoskärpa i bilderna. Kul var det också!
Om filtren du använder har demonterbara låsringar (gängade fronter) så kan man laminera ihop två filter med lite mineralolja... Man slipper då två glas/luft-gränssnitt, och vinner en hel del både skärpa och kontrast på detta.
Det jag gjorde var att laminera ett ND1 ihop med ett polfilter, och kom då ner på ca 1/100 på rimligt stora bländare (i strålande solljus) för att få precis "rätt" mängd rörelseoskärpa i bilderna. Kul var det också!
iSolen.se
Guest
Ett tips jag fick av vår "husfotograf" när jag skulle ner på ribban och plåta lite beach-volley...:
Smart! Ingen vinjettering? Varför bara ND1?
Lätt att få rent och inga läckor? Hur slapp du bubblor?