Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha köpråd..

Produkter
(logga in för att koppla)

sannis76

Medlem
Då var det dags att inhandla ny utrustning, då min gamla ( D3100) blev stulen på semestern :(

Har fotat i ca 1/2 år, så är amatör, men tycker det är otroligt kul att fotografera, och saknar min kamera enormt! fotar mest landskap, växter, barn, samt lite djur..
Jag hade lämnat ett objektiv hemma, så har ett AF-s Nikkor 55-200mm ed liggandes, så därav vill jag fortsätta med Nikon.

Men eftersom jag endå måste köpa ny kamera är jag inne på ev Nikon D 5100 helst med 18-105mm, men är också lite inne på en D90 med 18-105vr.
Så till frågan, ni som är mer kunniga, eller om ni har erfarenheter av dessa kameror, vilken av dem ska jag välja? fördelar/nackdelar..

Var mkt nöjd med min förra d3100, men tänkte att man kanske lika gärna kan hoppa upp ett snäpp, nu när jag endå måste köpa..

Budgeten är max 7500:-
 
Trist med tjuvar :-(

Jag tycker absolut att du ska gå på D90! De enda fördelarna med D5100 är lite bättre ISO-prestanda, bättre filmning och svängbar skärm. Sedan är D90 lika bra eller bättre på allt annat plus att den har fler pro-funktioner, fler direktknappar på huset och inbyggd fokusmotor så du kan får autofokus med fler objektiv.
 
Trist med tjuvar :-(

Jag tycker absolut att du ska gå på D90! De enda fördelarna med D5100 är lite bättre ISO-prestanda, bättre filmning och svängbar skärm. Sedan är D90 lika bra eller bättre på allt annat plus att den har fler pro-funktioner, fler direktknappar på huset och inbyggd fokusmotor så du kan får autofokus med fler objektiv.

Jag anade nästan att D90 kanske är ett bättre köp, även om den är lite äldre, sen är det ju bra som du sa att man kan köpa även äldre objektiv, och slippa tänka på detta att man måste inbyggd motor i objektiven, ska sätta igång och kika på lite priser, tack för tipset! :)
 
Jag kan bara instämma med Rickard: D90 är en bättre kamera. Imho. Men jag tycker du ska gå till en bra fotobutik och titta och känna på kamerorna innan du bestämmer dig.

Ska iväg imorgon och kolla lite, det som vi har här i närheten är Expert, Elgiganten, Siba samt Mediamarkt, fast på nätet ser jag att endast Expert verkar ha D90, paketpris för D90+18-105vr= 7995:-, är väl ett ganska ok pris?

Beställer helst ej över nätet..men kan ju hända att den finns på de andra ställena också, bara att det ej är utlagt på nätet, så det får bli en liten tripp imorgon helt enkelt!
 
Jag skulle aldrig köpa ett hus som redan nu är snart 3år gammalt.
Det kom ut 2008 i aug.

Fast det är ju jag det hehe.
 
D5100 skulle jag också säga, i senaste fotosidan skriver de gott om den kameran i testet. Kläm och känn
 
Värt att tänka på ang d5100 så är det att det inte går att köra batterigrepp till den, vet inte ifall det kommer komma men finns inget idag iaf.

Har själv d5100 och är super nöjd och den med en 50 på så känns det väldigt nätt.
Jag har dock ingen ovana med att det finns extra knappar för att ställa in iso etc;) , men kan man leva med att det krävs 2knapps kombo för iso och bländare så tycker jag det är överkomligt.

Sen tycker jag mig läst att den inte är optimal för sportfoto med snabba rörelse, tyvärr inte provat själv så har ingen åsikt om det.
 
Känna o klämma

Gå till Media Markt. Dom sätter inte ut produkterna på sin hemsida så troligen har dom båda de föreslagna D5100 och D90.
I förra veckan var jag på Media Markt både i Jönköping och Malmö. Båda hade alla de kameror som brukar rekommenderas här på FS. Fritt fram att hantera dom och dessutom brukar personalen vara rätt kundvänliga.
 
Tror i alla fall att det lutar mer åt 5100 nu, jag kommer troligtvis även att använda filmfunktionen en hel del, då jag har småbarn hemma, och där verkar det ju va ganska mkt skillnad på dessa kamerorna.

Men som sagt, får ta en tripp imorgon, och precis som ni sa, klämma och känna lite på olika modeller, och även höra sig för lite.

Hade ekonomin tillåtit hade jag väl slått till på D7000, men det blir lite för mkt för plånboken just nu, sen som sagt "amatörfotar" jag ju bara, så har mkt att lära..
sen om intresset växer sig större framigenom, så står dom sig ju endå rätt bra i andrahandspris, om man senare vill byta upp sig.

Men tack för alla värdefulla svar!
 
Ett tips är att gå in i en "riktig" fotobutik för att klämma på grejorna.
De kan ofta ge Dig bra tips och råd innan Du bestämmer Dig.
Sen kan Du ju köpa där det behagar Dig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.