Annons

Vill ha er hjälp med Minolta SD III

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Hej! Jag är ny här på forumet och hittade hit p.g.a att jag vill köpa ovanstående scanner.
Jag har läst tidigare inlägg om SD II & III, men hittar inte det som jag letar efter. Nämligen kompletta bilder i full storlek och utan komprimering (11 mpixel/RAW), så man kan ta ställning till hur bra scannern är.
Jag kan ta email som är hur stora som helst, bara ni kan skicka dem från er mailbox. Annars duger länkar till någon plats på internet lika bra.
Hoppas någon är sugen på att hjälpa.
Dia eller färgnegativ är lika välkomna.

// Gabbe.

Inte snäll mot nykomlingen?

Hmmm... ser i allmänhet att det svaras ganska dåligt i forumet, men detta är ju löjligt.
Jag kan tillägga att min avskikt inte är att "försvinna" från forumet efter detta inlägget. Sen kan man diskutera hur mycket jag kan hjälpa andra med med tanke på min relativt dåliga erfarenhet med kameror...

Jag har sedan ca. 22 år tillbaka en Chinon CM-3 systemkamera (helt manuell med skruvobjektiv) som tar mycket bra bilder.
Efter att ha återupptäckt fotograferandet för två år sedan via det digitala mediet (Först ett snedsteg med Minolta Dimage 201 och senare en olympus C-2100 UZ) så märkte jag att min gamla trotjänare är för manuell för min ålder.

Har nu beställt en "Canon EOS 30 med 24-85mm USM" och jag hoppas på att intresset vaknar till liv ordentligt ihop med den.
Efter många bra uttalanden om Minolta SD III vill jag bara se hur bra det kan bli digitalt vid bästa kvalitén. Hade hoppats en del på Jim Heikkinen (känns som jag känner honom redan efter att ha läst inlägg på forumet).

Några bilder tagna med min 2100'a:
www.jorden.nu/gabbe/Filur1.jpg
www.jorden.nu/gabbe/kranen.jpg
www.jorden.nu/gabbe/P4020062.jpg
www.jorden.nu/gabbe/P4020093.jpg

// Gabbe.

Re: Inte snäll mot nykomlingen?

Foto-Gabbe skrev:
Hade hoppats en del på Jim
Sorry. Jag såg din tråd men hoppade över eftersom jag har så begränsad bandbredd utåt så en fullstorlekstiff hade tagit evigheter. Men jag skulle kunna fixa en skanning i någotsånär låg jpeg-komprimering om du vill?

Phuh! Mina inlägg syns för andra än mig själv (hehe).
Tanken är att jag skulle få se max från scannern. Kanske vet du var man kan hitta fullscannade exempel? Jag har letat som f*n på Minoltas hemsidor... i brist på annat så kan SD II också duga för att få en hint om resultatet.

// Gabbe.

Televerkets ftp verkar ligga nere nu, jag slänger upp ett par exempel när den vaknar.

christp skrev:
Vill du fortfarande ha en bild?
I så fall scannar jag en...

Väldigt gärna om du har möjlighet att skicka en "fullscan". Har inte fattat var man ser andras email-adresser, men min är [email protected] om du har möjlighet att skicka så stora filer. Annars kan jag ju ladda ner den från någon FTP/websida bara...

Och tack till er båda också!

// Gabbe.

christp skrev:
Jag scannar en, Skall bara leta upp ett negativ med hyfsad skärpa och lite detaljer i.
Det var lättare sagt än gjort, filen blev äver 60 Mb (äver 50 zippat) om min mailserver klarar inte så stora mail. Är det ok att spara den som en jpg, eller har du något bra ställe att ladda upp den på?

Lite krystat att man måste göra ett nytt inlägg för att få nya "email-notification", är van vid andra system.

Jag får i nuläget inte nog av bilder om det finns fler som kan skicka stora filer via email. Jag märker nu att jag får ta ett snack med min webmaster/kompis om ett uppladdningsbart konto för utomstående.

Jim: Du får gärna skicka packade bilder (så lite som möjligt), men gärna i full storlek då. Och om du kan så klart.

// Gabbe.

Gabbe, trodde faktiskt du skulle få större repsons när jag rekommenderade denna sida. Dock brukar en diskussion kunna sätta fart om man ger den lite tid. Folk brukar verkligen ta sig tid på denna sida.
Nu får du ju lite hjälp att "uppa" den i alla fall.

Joa från DVD-forum

Här finns nu tre exempelskanningar. De är jpeggade i grad 12 i Photoshop och hamnade mellan 8 och 10 MB per bild.

Tänk på att de är råa direkt från skannern, de behöver en dos oskarp mask för en rättvis titt.

Skicka gärna ett e-brev när du laddat ner dem så jag kan ta bort dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar