Annons

Vill ha en LITEN KOMPAKTkamera - Tips??

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Hejhej!
För ett år sedan köpte jag mig en canon eos 500D systemkamera men den kan kännas lite klumpig att ta med på resor osv så jag vill ha en liten kompaktkamera som man lätt kan stoppa ner i handväskan. Systemkameran används numera för att fota produkter till företaget eller annat i hemmet..kort sagt lämnar den sällan huset :)

Men frågan är vilken? Det pratas ju så mycket om Canon Powershot G12 men har ju inte riktigt koll på kameror.. Kommer använda kameran på resor, fritiden, fota hundarna..
Pris kan jag väl tänka mig max 6000 kr
Sen brukar jag alltid filma utomlands och funderar på om jag ska skaffa mig en som även kan filma eller köpa en separat liten filmkamera :/

Men frågan är vilken? Det pratas ju så mycket om Canon Powershot G12 men har ju inte riktigt koll på kameror..
G12 är inte speciellt liten. Canon S95 är ett kompaktare alternativ, men fortfarande mycket bra.

Om man inte kräver möjlighet att använda raw-format och manuella inställningar kan man dock få hyfsade kompaktkameror för en tusenlapp, t ex Canon Ixus 105.

Jag har en S90 (föregångaren till S95) alltid liggande i handväskan, väldigt smidig men ändå med bra bildkvalitet och råformat. Kan varmt rekommendera en S95 åt dig.

Vill du ha något mindre förlorar du tyvärr råformatet, men det kanske du kan leva med?

Det här är ju i mycket en fråga om tycke och smak. Om du gillar möjligheten till lite kortare skärpedjup och tycker att de är tillräckligt små så skulle jag kika på något i stil med en begagnad micro four thirds-kamera med en ljusstark normal.

T.ex Panasonic GF1 med 20/1.7. Borde inte vara så dyrt begagnat.. och man slipper många av olaterna med de vanliga kompakterna såsom ömtåliga och långsamma motordriva teleskopobjektiv.

Jag håller med om Canon S95!

Eller digitalkamera kanske det heter och inte kompaktkamera? :D
Nja, digitalkameror är de ju allihop, systemkameror som kompakter. Kompaktkameror kan ju vara både analoga och digitala men eftersom det inte sålts några analoga att tala om på många år tror jag att alla förstod att du ville ha en digital kompaktkamera :)

Jag och killen köpte en digitalkamera för 2000 förra sommaren som fotade bra men den följde tyvärr med honom nyligen efter uppbrottet..kanske lika bra för man kunde inte ställa in några inställningar och det vill jag ju, vill kunan ändra iso tal och annat efter behov.
Kan man det med S90? Vill kunna anpassa den lite efter önskemål vilket man inte kunde med den 2000 kronors kameran vi köpte ihop.
Är den mycket mindre än G12? Kan inte hitta mått på den..om G12 inte är mycket klumpigare så föredrar jag fler funktioner utöver storleken. Sen föredrar jag Canon med.

Hehehe ja då vet jag skillnaden på digital och analog :D Just eftersom man har många frågor så blir även annat som man kanske egentligen vet lite tveksamt :)

Kan man det med S90? Vill kunna anpassa den lite efter önskemål vilket man inte kunde med den 2000 kronors kameran vi köpte ihop.
Är den mycket mindre än G12? Kan inte hitta mått på den..om G12 inte är mycket klumpigare så föredrar jag fler funktioner utöver storleken. Sen föredrar jag Canon med.
Ja, på S90/95 kan du ställa in det mesta. Ganska enkelt dessutom, eftersom du kan välja vilka rattar som ska sköta vilken funktion.

Ja, den är mycket mindre än G12. Gå till en butik och känn på dem.

Håller med Erland i detta, du bör absolut känna på grejerna innan du bestämmer dig, för att få en uppfattnig om vilken storlek som känns rätt.

Om du är i närheten av Media Markt så brukar de ha nästan alla modeller så att man kan känna på dem lätt tillgängligt.

Hejhej!
För ett år sedan köpte jag mig en canon eos 500D systemkamera men den kan kännas lite klumpig att ta med på resor osv så jag vill ha en liten kompaktkamera som man lätt kan stoppa ner i handväskan. Systemkameran används numera för att fota produkter till företaget eller annat i hemmet..kort sagt lämnar den sällan huset :)

Men frågan är vilken? Det pratas ju så mycket om Canon Powershot G12 men har ju inte riktigt koll på kameror.. Kommer använda kameran på resor, fritiden, fota hundarna..
Pris kan jag väl tänka mig max 6000 kr
Sen brukar jag alltid filma utomlands och funderar på om jag ska skaffa mig en som även kan filma eller köpa en separat liten filmkamera :/

Du har fått en hel del bra svar, men ett allmänt tips:

Ett ganska enkelt sätt att skapa en lista med bra kompaktkameror (sådana som är kapabla att ge bra bildkvalitet) är helt enkelt att gå in på Cyberphoto, välj kompaktkameror och kryssa i rutan att du enbart vill se kameror som klarar råformat. Dels är råformat i sig trevligt och användbart, dels är i princip alla kameror som har det som alternativ bra kameror ... Listan du får där är en bra utgångspunkt om du skall leta mer kvalificerade kompaktkameror.

Annars, om du inte strikt behöver råformat och vill ha en verkligt liten och lätt kamera så kan till exempel Canons Ixus 220 HS vara ett bra val. Så mycket mindre än så här blir det inte med riktigt hyfsad bildkvalitet.

När det gäller filmfunktion så varierar kvaliteten rätt friskt, man kan säga att variationen i bildkvalitet vid videofilmning är mycket större än variationen i stillbildskvalitet. Det är hela skalan från riktigt bra video i full HD till pixlig och blotchig video där varenda högdager skapar fula streck i bilden.

Men generellt är många moderna kompaktkameror överraskande kompetenta små videokameror - inte alls som en stor och tyngre dedikerad videokamera med bra optisk zoom ... Men i relation till storleken så sköter de sig helt ok. Den största generella bristen är ljudkvaliteten - det finns inte plats för bra ljudupptagning och nästan inga kompakter har mikrofoningång.

Gott råd

Cyberphoto´s guide i kameradjungeln är värd en extra titt.
Grevetures råd är gott och bör hörsammas:)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto