Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vill göra min digitalkamera bättre! Meed ljussättning osv. Hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

piliz

Medlem
Hej

Jag undrar lite vad jag skall köpa in för något för att få min digitalkamera "Minolta DiMage A1" att fungera bra i olika miljöer.

Jag plåtar mest produktbilder som friläggs. Men ljuset blir inte riktigt bra eftersom jag endast har den inbyggda blixten till hjälp och så använder jag ett vanligt papper som bakgrund till produkten.

Bör jag köpa in en blixt? Eller skall jag satsa på "paraply" med ljussättning?
Finns det kanske en billig variant som man kan fixa själv (lampa med vitt ljus och paraply)?

tacksam för svar.
Fredrik
 
Om du klarar av värme är det bara och köpa några 500W bygglampor på stativ (kostar väl en 250 kr st), några skivor för avskärmning och kanske tunn duk/plastfilm för softning.

/Joakim
 
Din utsökta lilla gluttsnäppa kan styra studioblixtar och dessutom fjärrstyra Minoltas 5600 blixt, ja t o m flera stycken... det kan vara värt att prova, förutom, som nämndes, rejäl belysning.

Välkommen till fotosidan förresten... ser att du hör till dagens skörd ;-)
 
Tack

Tack för era svar.

Det blir nog till att köpa en blixt till Minoltan.

Sen skall jag försöka få till en portabel studio med hjälp av lite belysning, "paraplyer" och ett bra underlag.

Har ni förslag till bra underlag för produktfotgrafering? Typ bra papper, tyg osv... (Skall vara enkelt att friläga från)

---

Måste säga att detta är en väldigt bra sida för oss fotografer. Från nybörjare till proffs. Kommer besöka sidan ofta!

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.