Annons

Vill få två kameror att ta kort samtidigt...

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBister

Aktiv medlem
Att montera ihop två mekaniska trådutlösare är ju inget större problem -men dessa fungerar väl enbart till kamera modell äldre?

Så hur skall jag lösa problemet?
Att pilla ihop ngt elektroniskt hemmabygge kommer jag aldrig fixa.

En ir-utlösare, aktiverar den alla kameror inom räckvidden eller sätter man en "mottagare" på den som skall påverkas?

Tacksam för alla förslag :)

Ps
Jag lade inte min fråga under [Gör det själv forumet] just för att jag vill undvika hemmapill om det går.....

Senast ändrad:
Vilen typ av kamera? Är det en med kontakt för en självutlösare så är det grymt enkelt att fixa. Dock tror jag inte det finns några andra alternativ än att göra det själv.

/Martin

Ja måste nog få veta vilken sort av kameror du ska använda. Är det tex en Canon senare verson blir det itne svårt inte heller om det är en nickon men till canon finns det kontaket att köpa sedan är det väl bara fråga snält på en elektronik affär så kan dom nog löda ihop kontakerna så du kan göra sin egen trådutlösare.

Denna form av elektronik arbeten pysslade jag med som 7 åring. inte vidare svårt och med lite mer vuxna ögon och försiktighet kan man både undvika blåsor och göra ett lite finare jobb =)

El menat för att nervärdera utan man får testa sig fram.

Har gjort ett koplings schema/illustrerande bild. Borde funka eller så får du se till att kretsen sluts i samma brytare med två separata sladdar från vardera.Kunde inte göra det snyggare pga sitter på jobbet

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    15 KB · Visningar: 843
Jag har byggt en elektrisk utlösare till Canon EOS 300D som kan lösa ut två kameror samtidigt. Kostnada ca 40 kr. En IR utlösare till Canon kan lösa ut obegränsat med kameror samtidigt.

Hade tänkt mig två 3000n
http://www.cyberphoto.se/canon/eos3000/eos3000n.shtml

Annars blir det två Phenix DC828N med MC 50/1,7
http://www.photax.se/kmrr/phenix/phenix.htm

Viktigaste är att att jag kan få ett "oändligt" skärpedjup då jag täkte experimentera med lite 3d, och då får ju bakgrunden inte vara blurrad.

Hur som helst måste det vara analogt då jag tänkte lägga det på dia.

@John Andersson
Jag tittade på din nedre kopplingsbild och jag undrar varför det måste vara korskopplat, eller tolkar jag bilden fel?

Fjärrulösaren Canon RS-60 E3 till 3000n verkar ju vara helgjuten...blir inte lätt att få isär den....

rätta mig om jag har fel..

Men, för att kunna ta schyssta 3D-bilder bör det väl vara ca 7cm mellan kamerorna, klarar du det om du ställer dem bredvid varandra? Ska du ta "actionkort" så förstår jag idén med två kameror annars kan du väl bara flytta kameran efter första bilden och sedan ta den andra?

förresten.. hur ska du göra den analogt 3D? gör du det med filter när du tar bilden/erna?

En sådan här har jag byggt. Det är busenkel attmodifietra för fler kameror. Sätt en strömbrytare som slutaer flera elektriska kretsar samtidigt. Helst ska det vara galvaniskt isolerat. Jag kopletterade med brytare "22-1449" från Clas Ohlson. Den fixar två kretsar. Finessen är att den både kan låsa i bulbläget och ta bild momentant och den har två galvaniskt isoleradee brytare som reglaras samtidigt. Om det nu skulle vara skillnad mellan utlösningstiden på kamerorna så behöver en fördröjning byggas, vilket kan ske med lite elektronik.

Joppe skrev:
rätta mig om jag har fel..

Men, för att kunna ta schyssta 3D-bilder bör det väl vara ca 7cm mellan kamerorna, klarar du det om du ställer dem bredvid varandra? Ska du ta "actionkort" så förstår jag idén med två kameror annars kan du väl bara flytta kameran efter första bilden och sedan ta den andra?

Jag har hållit på med cha-cha tekniken ett tag och kände att det var dags att gå vidare till "actionbilder", därför blir det två kameror.

Vad gäller avståndet brukar man säga 6,5 eftersom det är nära det normala avståndet mellan våra ögon. Om man har bredare får man hyperstereo. Skall man fota landskap är enligt mitt tycke hyper att föredra -nakdelen är att man inte kan ha några objekt nära inpå.

Får att få två kameror nära varandra så kan man ställa dem på högkant

Joppe skrev:

förresten.. hur ska du göra den analogt 3D? gör du det med filter när du tar bilden/erna?

Förmodar att du tänker på anaglyph röd/blå. Skulle jag vilja köra med det så är det bara att scanna in dem om sedan pilla i PS eller låta ett anaglyphmaker program ordna till det. Nackdelen med anaglyph är ju att färgåtergivningen blir lidande, så därför tänkte jag köra med dia.
Ett dia för varje öga..blir ungefär som en viewmasterbild.

2035.jpg

Ett annat alternativ är att använda två diaprojektorer varav den ena har ett polariserande glas och som du sen själv betraktar med glasögon vars ena lins är lite mörkare.

Tredje alternativet är helt enkelt att montera två papperkopior bredvid varandra och betrakta dem genom "stereoglasögon"

cw249.JPG

*edit* Glömde bort att det finns ytterligare en teknik ...enkelt och ett bra sätt att känna på 3d-foto
http://www.berezin.com/3d/3d_lens.htm

Kan kanske kallas hypostereo..men är absolut inget att förakta!

Ytterligare en möjlighet finnes, att köpa en begagnad stereokamera från 50-talet eller en ny tillverkad av rbt (kostar ca20-25:000:)

http://www.stereoscopy.com/3d-concepts/978-371-5557/make3dimages.com/

nu skall det väl vara slut :)

Senast ändrad:
Verkar nstn som om jag får gå och köpa en trådutlösare och se om den går att pilla isär. Att löda en från scratch är nog överkurs.

Tar med min fråga till dig igen @John Andersson
Så den inte drunknar i tråden

Jag tittade på din nedre kopplingsbild och jag undrar varför det måste vara korskopplat, eller tolkar jag bilden fel?

MrBister skrev:
Verkar nstn som om jag får gå och köpa en trådutlösare och se om den går att pilla isär. Att löda en från scratch är nog överkurs.

Tar med min fråga till dig igen @John Andersson
Så den inte drunknar i tråden

Dom behöver inte vara kors lödda utan det hela är bara att det inte ska bli en krets utav det hela utan kretsen sluts när stömbrytaren sluts.

Kan annars hjälpa dig bygga den om det krisar!

121an skrev:

Kan annars hjälpa dig bygga den om det krisar!

:En tacksamt leende sprids över mitt anikte:

Jag beställer den och ser om jag får isär den/fattar ngt när jag kikar i den.

Återkommer med rapport i den här tråden.

Känns bra att veta att en hjälpande hand finnes inom räckhåll....tackar

Efter lite pillande med min trådutlösare, råkade jag plötsligt trilla över en sådan här (near mint) på ebay -se nedan. Hunnit ta två rullar och de blev super.
Mitt trådutlösarprojekt hamnar på is ett tag framåt men jag vill tacka Er som tog sig tid att försöka hjälpa mig :).

Länk till bilden som vägrar låta sig infogas:
http://hem.bredband.net/marrim/lmc11.jpg

-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar