Annons

Vill bränna av lite pengar

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett angenämt problem. Är det någon gammal räv här inne som kan tipsa om ett prisvärt studiopaket för ca 5000-7000 kr. Känner för att köpa ett. Är det någon vänlig sjäv som kan tipsa om ett?

Jag brinner för att ta bra studiobilder och är villig att investera lite granna. Tyvärr har jag aldrig haft någon möjlighet att med egna ögon se en fotostudio och därför vet jag inte hur bra paket som behövs för att ta intressanta bilder. (OK, vad som är intressant är subjektivt)

Tack för all hjälp!!

jaha.. det är inte så att du behöver det då? du bara känner att plånkan är för tung?

gammal räv är jag visserligen inte men jag vet att kaffebrus har en del billiga studioprylar.. kolla där

Jag kan rekommendera Elinchrom paket, lite dyrare men, för 10000 får du deras fx100 paket.

Kolla in det, scandinavianphoto har dom hemma.

Jag köpte själv Elinchrom fx400 paketet häromdan, och fungerar kanon!

Spana efter beggade Elinchrome, Multiblitz, Profoto eller liknande. Brinner du för bra studiobilder ska du skaffa kvalla.

Hegethorns i Nässjö

Ring upp Hegethorns i Nässjö. Prata med Anders Hegethorn, ägaren, han har ofta både det ena och det andra i gömmorna eller på gång.
Hälsn.
Björn Eller
Nässjö

Elinchrome kommer ju med ett nytt paket nu i vår, det kanske kan vara något:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20821

Saknar fläktkylning, men om du tar det lite lugnt så borde det gå bra ändå. Det paketet ligger ju inom din budget, och när du lärt dig det kan du köpa till grejor ur Elinchromes katalog, tex ett 44cm raster och en softbox.

Är inte heller någon gammal räv, men jag var på studiokursen i dag och snappade upp lite =)

Skallagrimsson skrev:
Jag blev väldigt imponerad av bilderna jag såg från kursen. Såg mycket intressant ut.

Det kommer antagligen upp en ny tråd i början av näst veckan med bilder från dagens och morgondagens kurstillfällen, så så får du se mera.

Det är verkligen fantastiskt vad man kan göra med ett par 'riktiga' blixtar och en softbox och/eller ett raster. Är rätt sugen på det lilla Elinchromepaketet själv...

Senast ändrad:
Lilla Elinchromepaketet verkar vettigt.
Det är bra att hålla sig till stora, kända märken. Dels för att det kan finnas en hel del beggat när man vill komplettera, dels för att märket ofta förpliktigar, det torde alltså vara anständig kvalitet även om det är märkets "budget"-serie.
En annan anledning är att när man vill avancera så finns det en drös olika tillbehör.

Att köpa ett okänt märke kan straffa sig och inte bli så billigt i förlängningen. Om man vill skaffa en större bouncer kanske det inte finns hållare som passar. Jag har också hört om billiga paket från okända märken där blixten inte en går att skruva isär...!

Jag säger inte att kaffebrus blixtar är dåliga, men jag är skeptisk. Leta beggat. Jag sålde precis mitt Pro-system med en bouncer på 180 cm, en mindre på en meter, fem paraplyer, sex stativ, tre kompaktaggregat, en stor rinblixt på 1200ws, en Pro3 på 2400Ws med tre skallar plus en hel drös med bikake och annat för 10.000:-. Fick ett erbjudande på 15, men fördelen är att det är en polare som köper så jag har tillgång till dem ibland eftersom grejerna stannar i stan.

Så leta på! Det lönar sig.

Köp kaffebrus, otroligt mycket valuta för pengarna, du får en hel del för 5000-7000 där.
Finns minst lika mycket tillbehör till dessa som dom dyrare eftersom dom har samma bajonettfäste som så många andra och härrör från Bowens.
Är budgeten 5000-7000 kan du inte hitta bättre valuta för pengarna. Köp hans stora paket med 2X300Ws blixtar, stativ, softboxar och paraplyer. Ha sedan 2000 till tillbehör som bakgrundsstativ, bakgrund och raster innan du tömt 7000 gränsen.
Du får nog svårt att hitta en hel utrustning för det priset någon annan stans.
Jag har haft förmånen att prova Elinchromes utrustning också, den befintliga, inte den billiga som inte finns till salu ännu. Skillnaden är att dom blixtarna laddar snabbare, men bara lite snabbare. De billiga Elinchrome blixtarna kanske är bra, men ingen här har provat ännu.

WaterMelonMan skrev:
Det kommer antagligen upp en ny tråd i början av näst veckan med bilder från dagens och morgondagens kurstillfällen, så så får du se mera.

Det är verkligen fantastiskt vad man kan göra med ett par 'riktiga' blixtar och en softbox och/eller ett raster. Är rätt sugen på det lilla Elinchromepaketet själv...

Har du någon aning om vad ett sånt paket kostar som ni använde?? Antar att det är DYRT! Hehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar