Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill be om en tjänst!.

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Det är så att jag är cirkelledare i nybörjarfoto, och vi har kommit till ämmnet filmtyper. Jag undrar om någon snäll FS medlem kan bidra med en bild tagen med IR film som jag kan få skriva ut och förevisa effekten av denna filmtyp, jag har själv alldrig använt ir film och känner faktiskt heller ingen som använder det. Bilden kommer givetvis inte att skrivas ut i mer än ett (1) ex, eller användas till något annat än just detta att visa hur gräs och grönt blir med denna film. Om någon vill maila mig en inscannad bild i hyffsad upplösning skulle jag bli väldigt tacksam.

Mvh.

//Mats.

Det finns en del IR-bilder uppladdade på PS. Varför inte kontakta dessa fotografer direkt och fråga. Vid en sökning hittade jag bl.a ett helt album av Christel Eldrim, albumet finns här URL=http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=230745][/URL]

/Göran

Hej!

Christels (visserligen förträffliga) bilder är, mig veterligen, inte tagna med film utan med digitalkamera.

Jag har experimenterat en hel del med olika infraröda filmer, bland annat med den positiva färgfilmen Kodak EIR men även med den negativa s/v-filmen Kodak HIE (och diverse filter).

Postar två exempel nedan. Om du vill, kan jag sända dig dem som större filer, som du får använda till utskrifter eller visa på annat sätt för cirkeldeltagarna. Bilderna i sig är väl inte några av mina bättre men de visar i varje fall filmernas egenskaper. Om du vill ha bilderna så sänd mig din e-postadress.

Några andra IR-bilder har jag uppladdade, se http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=56332 (och en tonad och extremt överframkallade på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=137842).

/ f.

Kodak High Speed Infrared (HIE), rödfilter (25A) och en solig dag:

Bilagor

• ir-hie.jpg
    ir-hie.jpg
    34.2 KB · Visningar: 469
Kodak Ektachrome Infrared (EIR), orangefilter och en solig dag:

Bilagor

• ir-eir.jpg
    ir-eir.jpg
    35.8 KB · Visningar: 466
Kom på att jag även hade några inscannade bilder tagna med ("fusk"-)irfilmen Ilford SFX och rödfilter:

Bilagor

• ir-sfx.jpg
    ir-sfx.jpg
    39.1 KB · Visningar: 455
Antar att det löste sig med Fredriks bilder (EIRbilden särskilt är ju toppen!)
Annars har jag några EIR strax före skymning samt några HIE i rodinalframkallning. Bara att hojta om du behöver fler alltså.

shonokij skrev:
Var får jag tag på Kodak Ektachrome Infrared (EIR)?? Finns den som 120-film? Enormt häftig bild!
Såg att du bor i Stockholm. Jag har köpt på Yfo där, men oftast finns den inte inne p g a dålig hållbarhet. (Jag vet inga butiker alls som håller lager av den) Ring dem och kolla om de har eller hur lång tid det tar för dem att ta hem någon rulle.
De brukar kosta närmare 300:-/rulle om jag minns rätt. Mellan två och tre iaf så det är nog lönsamt att tänka igenom bilderna rätt noga innan. Framkallningen kostar som en vanlig dia men bör absolut göras på proffslabb (eller kanske närmare sagt på Crimson eftersom andra i sthlm inte framkallar IR). Filmen är extremt ljuskänslig och plockas ur/sätts i i mörker samt förvaras i svartburken till labbet.
120-film finns nog inte.

ANNONS