Annons

Vill anställa amatörfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg idag en annons där man söker kunniga fotografer med egen kamera och stativ … men som är amatörfotografer?
Varför vill de ha amatörfotografer?
Är det lönen?
Är det rättigheterna till bilderna?

Jag vet inte vad ni tycker - amatörer som professionella … Jag tycker det är skumt.
/jonas
Se länken nedan.

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...o=11&ps=&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

Gissar nog att det handlar om låg lön. En "riktig" fotograf jobbar inte på det sättet medan en glad amatör kanske är glad bara att få en liten slant för jobbet?

Tolkar jag det rätt så har de en 360* lins till Nikon & Canon istället för att göra panorama i datorn?! Någon som vet vad det kan vara?

StudentConsulting är precis vad det låter som. De vill ha studenter och ger en lön som är helt okej till studenter. Därmed så kan de vara billigare än företag som har folk med lång arbetslivserfarenhet och hög lön. För en halv livstid sen gjorde jag några jobb för dem och tyckte det var ett bra sätt få in extra pengar.

På frågan om de är seriösa; nej, det kändes som om det är ganska mycket lekskola över det. Men arbetsgivare, studenter och kunder vet ju precis vad det handlar om.

Varför de annonserar via platsbanken när det i annonsen framgår att de vill ha studenter är ju ... konstigt. Uppenbarligen på tok för billigt att annonsera där :)

Verkar vara sämsta sortens företag. Konstigt att de inte bytt namn sedan dess.
http://hd.se/skane/2009/07/11/hoega-chefer-flydde/
Klicka även på länken "Alla jobb hos denna arbetsgivare" under platsannonsen. De verkar ha en kopiös personalomsättning på alla möjliga områden. Bemanningsföretag som drar nytta av att arbetslösa blivit desperata när villkoren hårdnat allt mer. Ruttet!

Hade man varit student hade det väl varit kul att leka med någon speciallins några timmar och dessutom få betalt? :)

På min tid är jag övertygad om att SC inte kunde stava till avtal. Men det var en *grymt* bra timpeng (ca 50% av faktureringen, iirc) som inget sommarjobb någonsin var i närheten av. Dessutom betalade de ut traktamenten, reseersättningar m.m. för att kunden inte var lokal. Massa klirr i kassan som med studentmått var rent otroligt. Två veckor som gav motsvarande att sommarjobba mer än en månad. Och betydligt bättre än vad universitet betalade studenter. Det är absolut inte så att alla studenter som jobbat för dem haft dåligt betalt.

Vet att jag sett riktigt dåliga omskrivningar om dem i andra sammanhang också, så företaget kan ju ha förändrats en hel del. Men är man student så är det ju bara att snacka med dem.

En lurig sak runt detta är att kameran skall vara rätt försäkrad. Hemförsäkring gäller ofta inte om prylar används för arbetet, iirc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar