Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Asuka

Ny medlem
Hej forumet,

Jag letar just nu efter lite billigare vidvinkelobjektiv och har tittat runt en hel del på fotosidans recensioner och läst på lite andra ställen. Jag vill ha ett för att fota landskap och arkitektur(det senare sker väldigt sällan men hoppas att ett vidvinkel kommer locka mig utomhus lite mer.).

Det står mellan Samyang MF 14/2,8 for Canon och Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Canon.

Jag kan inte så mycket men hur svårt är det att lära sig hantera ett objektiv utan autofokus? Det är ca 1000kr som skiljer ändå. Kommer jag vilja variera brännvidden eller är 14mm tillfredställande nog?

Har kollat flickrs pool och lite andra bilder tagna med samyang och gillar dessa bilder mer än dem jag sett med tamron men man får ju inte riktigt veta förutsättningarna. Vad ska jag välja?
 
Hej forumet,

Jag letar just nu efter lite billigare vidvinkelobjektiv och har tittat runt en hel del på fotosidans recensioner och läst på lite andra ställen. Jag vill ha ett för att fota landskap och arkitektur(det senare sker väldigt sällan men hoppas att ett vidvinkel kommer locka mig utomhus lite mer.).

Det står mellan Samyang MF 14/2,8 for Canon och Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Canon.

Jag kan inte så mycket men hur svårt är det att lära sig hantera ett objektiv utan autofokus? Det är ca 1000kr som skiljer ändå. Kommer jag vilja variera brännvidden eller är 14mm tillfredställande nog?

Har kollat flickrs pool och lite andra bilder tagna med samyang och gillar dessa bilder mer än dem jag sett med tamron men man får ju inte riktigt veta förutsättningarna. Vad ska jag välja?

Rätta mig om jag har fel någon, men jag tror inte heller att du får någon ljusmätning med Samyangen på Canon 40D.
 
Rätta mig om jag har fel någon, men jag tror inte heller att du får någon ljusmätning med Samyangen på Canon 40D.

Nej, det stämmer. Jag känner mig dock mer bekväm med det. Men det bidrar ju också till att det inte blir lika spontan-vänligt eller vad man ska säga. Så svårt att avgöra vad som är bäst.
 
Stämmer väl inte att du inte får ljusmätning med Samyang? Man kör ju i AV-läget och ställer in bländaren manuellt på objektivet så skall det väl funka? Eller har jag fel, funkar på en 5d Mk II i alla fall, borde väl inte vara någon skillnad. Dock ingen AF förstås. Men vad mer är, Samyangen har ju en grotesk distorsion, över 5 procent, så arkitektur kan du ju glömma i alla fall, i övrigt fantastisk skarp och fina färger, testade lite bilder i en affär. Tamrons supervidvinkel är nog den svagaste av alla alternativ, köp hellre Sigmas 10-20 för tretusen begagnad så blir du mer nöjd
 
Jag tycker att det är onödigt att köpa en vidvinkel som täcker ut fullformat, det blir ju extra dyrt och ger inget extra. Satsa i stället på ett objektiv för halvformat, t.ex. den Sigma 10-22 som nämns i inlägget ovan. Det är stor skillnad på 10 och 14 mm.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.