Annons

vilket val är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

freeedrik019

Ny medlem
Hejsan, jag kollar runt lite på objektiv och är ett mongo verkar det som!

Nikon 35mm AFS 1.8mm DX

Nikon AF Nikkor 50/1,8D

Vilket är det bästa alternativet att välja vid porträtt och liknande?

Förstår inte det här med MM och vad man ska kolla efter när man ska handla... känns jobbigt!

Tack för alla svar!

För att uttrycka mig försiktigt kan jag ju nämna att du inte är den förste som funderar på det här ;-)

Jag antar att du har en zoom idag? Isåfall kan du ställa in den på 35 mm och tejpa fast zoomringen där, så har du en fast 35 mm. Nu kan du testa hur det är med 35 mm ett tag så får du se exakt hur det är. Testa att fota lite vanliga motiv och sånt som du brukar fota.

Gör sedan samma sak fast med 50 mm.

Nu borde du ha en gissning om vilken som passar dig bäst.

Vad som är bäst beror helt och hållet på vad du vill åt. Det finns inget som är bättre än något annat rent objektivt som regel. Men om du skall plåta rena ansiktsporträtt med cropkamera så har 50 mm ett naturligare perspektiv och dessutom gör den längre brännvidden att du kan frilägga mot bakgrunden bättre. Om man däremot vill ha ett objektiv som funkar som allroundobjektiv till vardags så tycker jag att 35:an är ett bättre val.
Men om du har en zoom kan du ju göra som föreslagits, eller bara kolla vilken brännvidd du mest använder för de bilder som intresserar dig, och välja den brännvidden som ligger närmast.

Hejsan, jag kollar runt lite på objektiv och är ett mongo verkar det som!

Nikon 35mm AFS 1.8mm DX

Nikon AF Nikkor 50/1,8D

Vilket är det bästa alternativet att välja vid porträtt och liknande?

Förstår inte det här med MM och vad man ska kolla efter när man ska handla... känns jobbigt!

Tack för alla svar!

Tänk också på att om du inte har ett hus med inbyggd AF-motor så får du ingen autofokus med AF-objektiv. (AF betyder att objektivet har stöd för AF, men bara om huset har inbyggd AF-motor. AF-S betyder att AF-motorn är inbyggd i objektivet)

Det är bara de "större" husen som har inbyggd AF-motor (Av de som tillverkas nu: D7000/D700/D300/D3. Av de äldre så bland andra: D80/D90/D1/D2/D100/D200)

För att uttrycka mig försiktigt kan jag ju nämna att du inte är den förste som funderar på det här ;-)

Jag antar att du har en zoom idag? Isåfall kan du ställa in den på 35 mm och tejpa fast zoomringen där, så har du en fast 35 mm. Nu kan du testa hur det är med 35 mm ett tag så får du se exakt hur det är. Testa att fota lite vanliga motiv och sånt som du brukar fota.

Gör sedan samma sak fast med 50 mm.

Nu borde du ha en gissning om vilken som passar dig bäst.

Tack så mycket för tipset :) känns lite dumt att fråga saker som verkar så självklara bara! Men jag ska testa omedelbart!

Har du svårt att bestämma dig efter den testen, så ska jag säga dig att de flesta väljer 35/1,8 pga att det är mer lämpat som "normal". 50 kan vara lite stort särskilt inomhus. Några väljer 50/1.8 pga prisskillnaden men då är det ju klokt att ha ett hus med motor, det nya AF-S 50 ligger väl på samma pris som 35'an. 50/1.8 funkar något bättre som porträttobjektiv om det är det som man i huvudsak ska använda den till

Tack så mycket för tipset :) känns lite dumt att fråga saker som verkar så självklara bara! Men jag ska testa omedelbart!

Ställer du inte dummare frågor än så kan vi nog ha överseende med det ;-)

För övrigt finns det inte direkt något dåligt val här och skulle du ångra dig kan du sälja den du köpte med bara några hundralappar i förlust. Vad gäller allt annat än brännvidd är de såpass lika att du kan glömma det och bara välja efter vilken brännvidd som ger dig bäst bilder.

Tänk som sagt också på att det finns två versioner av 50/1,8. En med inbyggd fokusmotor och en som kräver att du har fokusmotor i huset.

ANNONS