Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket troligt fel på min Pentax DS

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Jag var till stans enda fotoaffär och de konstaterade att min Pentax Ds havererat. Jag ligger nu i forum och har kamerafunderinger. Samtidigt funderar jag på om det (dessutom?) kan vara värt att sända in Pentaxen till service
( garanti och försäkring är slut) DS.en har fungerat bra,men dragit ganska mycket ström på slutet. När jag senast laddade in nyladdade batterier fungerade den inte alls. Batterierna är OK. Tips på vad det kan vara för fel och ev på reparatör mottages tacksamt. Jag ringde Pentax servicefirma i Linköping,men de vågade inte gissa utan ville att jag skulle skicka in kameran om jag trodde det var värt det för kostnadsförslag.Jag visste inte vilket forum som
var vettigt, men på Pentax sidan verkar det finnas god kunskap överlag.

Agneta

Är ganska svårt att säga om det kan vara värt det utan att veta vad det är för fel. Risken finns ju att om du skickar in den så hittar de massor med saker att fixa. Den är ju rätt gammal vid det här laget. Om de bestämmer sig för att det är dags att byta ut delar så som slutare etc kan det ju dansa iväg till ett par tusen alldeles säkert. Och frågan är väl om det är värt att betala ett par tusen för att fixa den. Då kanske det är bättre att köpa sig en utgående Pentax K100D Super eller något om det är ekonomin det går på.

En K100D Super får du för drygt 4-5.000 vid normal pris nu, Claes Ohlsson hade erbjudande på 3000.-, du kan ringa deras kundtjänst och lyssna om det finns några kvar i någon butik.

Å andra sidan ligger ju K10D huset på cirka 6.500-7.000.- nu. Helt klart prisvärt också.

Kan du tänka dig att handla i tyskland kan du också få en Samsung GX-20 (K20D i princip) för 8.500.- Vilket ju är smått fantastiskt också och helt klart ett alternativ, eftersom alla dina objektiv etc funkar på den med.

Ja, det var ju mina första funderingar också, dvs att det var bättre att lägga pengarna på ny kamera. Har inte tittat på K 100 D super. Ska leta lite på den. Har övervägt K 200D eller möjligen K 20 D... Kanske K 10 D, men då känns det lika bra att lägga till mellanskillnaden till K 20 D.
Största skillnaden K 100 D Super och K 200 D?

agnetag skrev:
Ja, det var ju mina första funderingar också, dvs att det var bättre att lägga pengarna på ny kamera. Har inte tittat på K 100 D super. Ska leta lite på den. Har övervägt K 200D eller möjligen K 20 D... Kanske K 10 D, men då känns det lika bra att lägga till mellanskillnaden till K 20 D.

Är det så du har ekonomin så tycker jag definitivt att du ska glömma både K200D och K100D. Du har redan haft ett insteg i den digitala fotovärlden. Är det så att du trivs med din hobby och verkligen vill fortsätta med den, tycker jag att du absolut du ska satsa på de större kamerorna. Om inte storleken på kameran spelar någon roll för dig, så är de båda ett bättre val i mitt tycke, det enda jag kan tänka mig att någon kan tycka är negativt är väl att den är lite större än de andra. Men allt annat är bättre, enligt mig i alla fall.

Eftersom du redan fotat med ISTD så pass mycket att den rasat ihop antar jag att du är bekväm med att släppa motivprogrammen och gå in på lite mer manuella inställningar och då är det en fröjd att ha extra hjulet.

Varför fortsätta köpa go-cart om du vill köra formel-1? ;)

agnetag skrev:

Största skilnaden mellan K100D Super och K200D är väl att K200D har 10 mp och är vädertätad.

Jag har en *ist DS själv och skulle aldrig byta ut den mot en K100D eller K200D, detta därför att de har mindre sökare och är långsammare (därför att de har en mindre buffert) än *ist DS. K100D ersatte *ist DL i Pentax utbud, inte *ist DS. *ist DS har inte fått någon ersättare, den hamnar emellan K100D och K10D.

Då K10D inte finns ute på marknaden längre, så kan Samsung GX-10 vara ett alternativ. Det finns fortfarande några kvar av den här och var.

Jag skulle definitivt skicka in kameran, du avgör vilka reparationer som ska göras.

Om Samsung GX10 finns till bra pris så...såg att den finns för 7500:- inkl 18-55 på Scandinavian.
Annars finns Samsung GX20 med 18-55 för 9000:- som kampanj på Cyber, nästan lika bra som Pentax K20D, men frågan är om inte Pentax K20D med 18-55 för 10.400:- är ett bättre köp(se testet i Foto). Jag skulle välja K20D framför GX20 i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar