Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Efter mycket om och men ska jag uppdatera mina objektiv. Har införskaffat sigma 18-50 2.8 och Pentax 14 2.8 som passar mitt fotande bra. Tänkte komplettera med ett kort tele och behålla kittelezoomen och nöja mig med det.

Det finns några fasta korta telegluggar till pentax att välja mellan. Självklart skulle fa 85 1.4 eller fa 135 2.8 sitta som en smäck men prislappen är förmodligen aningen för hög. Realistiskt sätt får jag nog välja mellan da 70 2.4 , fa 77 1.8 (om jag hittar en beg) eller någon av tamrons(90 2.8) eller sigmas( 70 2.8) macro gluggar. Gluggen kommer at användas mest till evenemangsfotografering i befintligt ljus samt natur och porträtt. Af behöver vara i alla fall hyfsat snabb i alla ljusförhållanden. Synpunkter på de ovannämnda gluggarna är förstås mer än välkommna. Skulle vara extra värdefullt att veta hur macrona står sig när det gäller af osv mot de andra. Tack på förhand!
 
Min erfarenhet är att äkta makro har långsamt AF eftersom "sök-vägen" är längre än för ett vanligt objektiv. Jag har D-FA 100/2.8 makrot.
Annars är kanske DA50-135/2.8 ett alternativ? Mycket bra glugg till t ex porträtt.
DA55/1.4 skall vara riktigt skarp och är ju ett kort tele, motsvarande 85 på analoga. Jag har FA50/1.4 men den är rätt "mjuk" på största bländare.
 
Jag skall passa på att slå ett slag för DA* 50-135/2.8. Den är mycket mångsidig och framförallt väldigt skarp. Beggad finns den för runt 7 lax har jag sett vilket får betraktas som prisvärt, tamigfan.

Det du bör göra är att mysa in till nån fotobutik som har den i lager och kolla hur du uppfattar autofokusens snabbhet. Den är imo inte snabb, men inte långsam. DA 16-45 f4´s AF är långt mycket snabbare, bara för att säga något jämförande.

Optiskt är 50-135´an superb.
 
Tack för era synpunkter. Pentax 50-135 verkar vara ett kanon objektiv, tycker även att sigma 50-150 2.8 verkar vara ett bra alternativ. Men det är ju jämfört med en fast brännvidd som tex 70 2.4 eller 77 1.8 stora, tunga och väldigt osmidiga. Kanske är det bara jag som är gnällig. Synd att det inte finns en fast gammal hederlig 105 2.8 eller ljusstarkare. Det hade varit perfekt men man kan ju inte få allt.
 
Jag kan varmt rekommendera Tamrons 90 2,8, men det stämmer som någon skrev tidigare att makroobjektiv oftast inte har den vassaste AF-prestandan. För porträtt och natur (hyfsat stillastående natur, alltså) så ger den kanonresultat rent optiskt.
 
Jag skall passa på att slå ett slag för DA* 50-135/2.8. Den är mycket mångsidig och framförallt väldigt skarp. Beggad finns den för runt 7 lax har jag sett vilket får betraktas som prisvärt, tamigfan.

Det du bör göra är att mysa in till nån fotobutik som har den i lager och kolla hur du uppfattar autofokusens snabbhet. Den är imo inte snabb, men inte långsam. DA 16-45 f4´s AF är långt mycket snabbare, bara för att säga något jämförande.

Optiskt är 50-135´an superb.

Instämmer med Mr Eliasson. Detta objektiv är outstanding! Intern zoom, f 2.8 och krispiga bilder lovas.
 
Om du har önskemål om makrofunktionen så har sigmas makron en limiterknapp som gör att fokus blir hyggligt rapp. Bra kompromiss. Sigmas 70 mm är dessutom väldigt lovordad.
 
Jag är jätte nöjd men min sigma 50-150 f/2,8.
den är inte så stor och tung utan känns rätt smidig.
vad gäller af så är den faktist rätt snabb, hsm på nikon i allafall, vet inte hur det är på pentax
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.