ANNONS
Annons

Vilket stativhuvud ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotobiten-67

Aktiv medlem
Hej!
Jag är i färd med att köpa ett nytt stativ, har tittat och känt på massor i ett ½år och kommit fram till att jag är i behov av: Manfrotto 055 XPRO B, eftersom jag är 201cm över havet så har min rygg tagit en del stryk.
Även så kommer jag att inhandla ett Enbensstativ

Jag har kommit till en djungel med olika stativhuvuden, och nu känner att jag måste ställa frågan till Er här inne!

Har en Samsung GX-10 & förnärvarande så kör jag med Tamron AF 17-50mm f/2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
& Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, men jag kommer även att köra med mina analoga slr som är något tyngre.

Jag vill ha ett flexibelt huvud för både macro, situation m.m. Jag vill kunna flytta mellan mina stativ, men prislappen är den som avgör Helt i mitt fall, smärtgränsen går vid 1700:-
Har tittat på kulled, men märkt att om man är ute på fältet så kan det komma grus och andra mindre olämpliga föremål i själva kulledsbanan.

Jag undrar nu vilket huvud som jag ska köpa?

Vänligen
/Lasse

Svårt att ge råd, det handlar så mycket om tycke och smak.

Själv valde jag för många år sedan ett Manfrotto 460MG trevägshuvud efter att ha ledsnat på den vanliga kulleden. Jag tycker det är väldigt smidigt att kunna justera varje riktning för sig (andra ser det snarare som en nackdel), lossar man lagom mycket på låsskruvarna så går det även att justera flera riktningar åt gången. Stativhuvudet har snabbplatta som är samma som Manfrotto använder till sitt tilthuvud för enbensstativ 234RC, så jag kan snabbt växla mellan dem.

För mig var också den låga vikten (0,4 kg) och kompakta storleken väsentlig, har heller inte ångrat mitt köp.

Här hittar du huvudena hos Scandinavian Photo:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559558

Svårt att ge råd, det handlar så mycket om tycke och smak.

Själv valde jag för många år sedan ett Manfrotto 460MG trevägshuvud efter att ha ledsnat på den vanliga kulleden. Jag tycker det är väldigt smidigt att kunna justera varje riktning för sig (andra ser det snarare som en nackdel), lossar man lagom mycket på låsskruvarna så går det även att justera flera riktningar åt gången. Stativhuvudet har snabbplatta som är samma som Manfrotto använder till sitt tilthuvud för enbensstativ 234RC, så jag kan snabbt växla mellan dem.

För mig var också den låga vikten (0,4 kg) och kompakta storleken väsentlig, har heller inte ångrat mitt köp.

Här hittar du huvudena hos Scandinavian Photo:

Tack så mycket för ditt svar:)

Om du bestämmer dig för en kulled rekommenderar jag att du köper en där knapparna är av olika storlek så att du vet att nu snurrar du på friktionsknapper och inte panoreringsknappen. Jag hade en Gitzo som inte sån och det var hemskt irriterande, jag var tvungen att ta ögat från sökaren, kolla vilken det var och sedan tillbaks till sökaren.

Köpte nyligen en stor Cullman för ca 1700 vilket är mindre än en tredjedel av vad Gitzon kostade. Är nöjd med den.

Något att tänka på: för fotografering i dagsljus med makro, upp till kortare telen kan man välja huvud mycket efter vad som känns smidigast. Däremot med lite längre telen, skymning eller natt blir stabiliteten i huvudet A&O och här kanske man skall ta i ordentligt i stabilitet och tyngd, tyvärr. Jag har en 300/2,8 och fn måste köra detta på det annars så utmärkta Manfrotto 468mg med större rc5 platta. Och här har det sina begränsningar under 1/15 sek trots spegeluppfällning (dessutom ett halvtungt alu stativ).

Om längre och tyngre objektiv inte är aktuella, känn i varje fall på Manfrotto 410 som är trevägshuvud med snabblossning. Tyngre varianten är 405. Vad gäller kulleder har det kommit en del intressanta alt på sistone från bl a Benro och Cullmans Magnesitserie.

Hej!
Har tittat på kulled, men märkt att om man är ute på fältet så kan det komma grus och andra mindre olämpliga föremål i själva kulledsbanan.

Möjligen kan det variera en del beroende på konstruktion, men med mitt Kirk BH-3 har jag, under de 6 år jag haft det, inte haft några problem alls med det och då är jag ofta nere i marknivå (makro) och/eller ute när det blåser osv.
Numera funderar jag dock i banorna att köpa ett växelhuvud istället då det är lättare att göra fininställningar med ett sådant. Om du fotar mycket makro är det något jag tycker att du ska överväga. Manfrotto har ju ett som passar din prislapp. Jag tycker att det verkar okej, bortsett från att jag inte gillar manfrottos snabbfästen.
Fast med "situationer" kanske du menar något som inte lämpar sig så bra för ett växelhuvud.

Vad gäller kulleder så tycker jag faktiskt att Manfrottos 498 bra/prisvärd. Många talar varmt om Cullmann, men jag har inte tillräcklig erfarenhet av dem själv för att kunna uttala mig.

Möjligen kan det variera en del beroende på konstruktion, men med mitt Kirk BH-3 har jag, under de 6 år jag haft det, inte haft några problem alls med det och då är jag ofta nere i marknivå (makro) och/eller ute när det blåser osv.
Numera funderar jag dock i banorna att köpa ett växelhuvud istället då det är lättare att göra fininställningar med ett sådant. Om du fotar mycket makro är det något jag tycker att du ska överväga. Manfrotto har ju ett som passar din prislapp. Jag tycker att det verkar okej, bortsett från att jag inte gillar manfrottos snabbfästen.
Fast med "situationer" kanske du menar något som inte lämpar sig så bra för ett växelhuvud.

Vad gäller kulleder så tycker jag faktiskt att Manfrottos 498 bra/prisvärd. Många talar varmt om Cullmann, men jag har inte tillräcklig erfarenhet av dem själv för att kunna uttala mig.

Hej!

Tack för ditt utförliga svar:)
Jag köpte manfrotto 055x prob kit begagnat men i "Mint" skick, med kulled 488rc2 i slutet av förra året. Nu har jag kört en hel del och Älskar stativets flexibilitet. Men en önskan skulle vara att man skulle kunna ställa in kulleden "i olika lägen", än som nu, skruva och man får kameran i handen. Jag kommer att skaffa ett 3vägs inom kort och även se mig om efter en stabilare kulled.

Något att tänka på: för fotografering i dagsljus med makro, upp till kortare telen kan man välja huvud mycket efter vad som känns smidigast. Däremot med lite längre telen, skymning eller natt blir stabiliteten i huvudet A&O och här kanske man skall ta i ordentligt i stabilitet och tyngd, tyvärr. Jag har en 300/2,8 och fn måste köra detta på det annars så utmärkta Manfrotto 468mg med större rc5 platta. Och här har det sina begränsningar under 1/15 sek trots spegeluppfällning (dessutom ett halvtungt alu stativ).

Om längre och tyngre objektiv inte är aktuella, känn i varje fall på Manfrotto 410 som är trevägshuvud med snabblossning. Tyngre varianten är 405. Vad gäller kulleder har det kommit en del intressanta alt på sistone från bl a Benro och Cullmans Magnesitserie.

Jag kommer med tiden att skaffa lite tyngre utrustning och då är det lika bra att köpa på sig en kulled som håller kraven, än att stå " med byxorna nere och suddiga bilder" som följd på girighet:eek:)
Men som sagt, jag bygger mitt system låångsamt och tar in All information som jag kan få här inne.

Markins emille Q3

Gick själv från en 488 manfrotto till denna då jag tyckte manfrotton var svårt att fininställa och för tung. Q3:an är lätt, stark och precis. Går att få till bra pris via ebay nu när dollarn ligger lite lägre i värde

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar