Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte köpa ett stativ till min Sony V3. Jag är egentligen bara ute efter enklast möjliga utan "features", men samtidigt ska det naturligtvis ha bra hållfasthet.

Jag har sett priser från ett par, tre hundralappar och uppåt, så frågan är om de billigaste räcker eller om man behöver gå upp lite i pris för att inte bli besviken.

Har ni några tips på enkla, men ändå bra, stativ? Jag vill gärna ha tips på butiker på nätet när det gäller detta och det spelar egentligen ingen roll om det är nytt eller begagnat.
 
En kamera av fickformat kan mycket väl klara sig med ett trehundrakronors stativ. Sådana som kan bli en runt 1,70 höga och har snabbfäste och vinklingsbart huvud. En Minolta Dimage 7i/A1/A2 är något för tung för dessa. De fungerar inte speciellt bra i blåsig miljö i och med den bräckliga konstruktionen. Fördelen är att de är lätta.

Stabilitet i ett stativ skapas av massa. En stabil cementsugga är det bästa, men tyvärr krävs det en lastbil med kran för att hantera ett sådant. Även detaljerna i leder, lås och huvud behöver klara kamerans påfrestningar och omgivningens tillförda störningar, t ex blåst, fotografens manöverering av kameran.

De två stativ jag numera använder till Canon EOS 300D med optik som väger 1,5 kg är Manfrotto 055 trebenstativ och ett Manfrotto enbenstativ (är darrig så den stöttar bra).
 
Det finns en hel del begagnat om man orkar leta. Till en sån liten kamera känns det lite omotiverat med ett enormt stativ.
Om vi ska titta på nytt så klarar dedär tokbilliga stativen mycket väl av vikten, precis som Roland säger. Dock är de ofta lite gingliga och är i praktiken helt oanvändbara om det blåser ute.
Jag skulle ta en titt på Manfrotto 724B. Enda nackdelen med det är väl att det inte går ner i spagat.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/724b.php

Begagnat kan du hitta vettiga saker billigare än så, såklart...
 
hobbyfotograf skrev:
Tänkte köpa ett stativ till min Sony V3. Jag är egentligen bara ute efter enklast möjliga utan "features", men samtidigt ska det naturligtvis ha bra hållfasthet.

Jag har sett priser från ett par, tre hundralappar och uppåt, så frågan är om de billigaste räcker eller om man behöver gå upp lite i pris för att inte bli besviken.

Har ni några tips på enkla, men ändå bra, stativ? Jag vill gärna ha tips på butiker på nätet när det gäller detta och det spelar egentligen ingen roll om det är nytt eller begagnat.

Köp mitt Manfrotto 714B!
Lätt, stabilt, bra kvalite, inbyggd kulled.
Använt 5 ggr inomhus.

Behöver ett som klarar tyngre last eftersom jag bytt kamera.

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/714b.jpg
 
Kravet på vikt och stabilitet i stativet styrs inte enbart av hur tung utrustning som skall sitta på. Vill man med en lätt kamera fotografera i blåsiga höststormar krävs vikt i stativet oavsett vikt på kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.