Annons

Vilket "Standard objektiv" till Canon EOS 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

korran

Medlem
Vad ska man ha för objektiv till en Canon EOS 400D om man vill ha det som ett "standardobjektiv" som man använder i vardagen liksom, inget sådär speciellt som macro eller tele eller så..

Funderar på att köpa en 400D och många säger att objektivet man kan få till kameran för en billig peng EF-S 18-55 inte är speciellt bra alls.. funderar därför på att köpa ett hus och sedan köpa till ett objektiv själv.

Fotar ganska mycket miljöer, i städer, natur, människor och så, även lite djur. Fotar mest när jag reser.. det ska inte vara för stort och klumigt och inte kosta mer än ca 3000..
 
Detta är antagligen vanligaste frågan i forumet, om du söker hittar du massor av trådar om detta,
Det vanligaste svaret är troligen; kitobjektivet är bättre än sitt rykte och duger alldeles utmärkt som allround vardagsobjektiv till att börja med.
 
Jag tog både kitobjektivet och Tamrons 28-75/2,8 för 3200 kr.
Skillnad mellan med kit eller utan var 200 kr, så då åkte det med. Tamrons autofokus är inte lika snabb som kitobjektivets, men ljusinsläppet desto större.Får heller inte mycket över till vidvinkel, men jag klarar mig. Behövs det har jag alltid kitobjektivet istället. Bara telet jag behöver nu.
 
Jag håller också med om att kit objektivet är ett helt okej objektiv, speciellt för det priset. Vill du ha ett som är snäppet bättre så rekommenderar jag Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Då får du lägga ut ca 3-3500:- ytterligare.
 
Okej. Men vad är helt okej i eran mening? Jag vill ju kunna ta schysta bilder och inte känna att det begränsar mig eller bli missnöjd med bilderna.. Om jag ändå lgäger ut en massa pengar så vill jag ju inte ha halvkassa bilder. Har ju inte råd att köpa ett nytt objektiv till sådär direkt. Vad är det som är dåligt med det?
 
Oftast är det fotografen som ligger bakom kassa bilder, kitobjektivet räcker för att utvecklas. Sedan kan man börja komplettera med en normalzoom med f/2.8 alt ett fast ljusstarkt objektiv för det första man irriterar sig på är att det är svårt att ta bilder inomhus. Sedan är det bara att bygga på i objektivparken. Sigma har en ok zoom med 50-150 mm f/2.8 som funkar bra, är lätt och kompletterar kitobjektivet, beg priset nog ligger lite högre än 3000 dock.
 
janolof skrev:
Det är inte dåligt alls, men har fått lite dåligt rykte. Inte toppenklass heller, men klart användbart. Definitivt prisvärt. Bifogar länkar till två bilder tagna med det objektivet. Det är vad jag anser OK bilder.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=425786&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=425860&target=_blank

Det är fina bilder, men de ger ingen information om kitobjektivets optiska kvaliteter.
 
Till Tove:

Jag skulle kunns skriva Sigma 18-50/2.8 som är bättre än medföljande kitobjektiv, men gör det inte.

Hoppsan nu står det där i alla fall...



Vad jag istället tycker du kan skaffa dig är en liten digitalkompaktkamera som komplettering istället för ett finare objektiv. En sådan är trevlig då man vill:

- Ta bilder utan att det är uppenbart vad man håller på med

- Liten och lätt, är med jämt. Jag brukar säga: "En stor kamera har man när man ska fota, en liten kamera har man om man ska fota." Det hjälper alltså inte om man har en stor fin kamera hemma när råkar vilja knäppa en bild.



Exempel på sådan kamera som har god bildkvalitet även vid höga ISO-tal är
- Fujifilm F31fd (har vissa manuella funktioner också, trevligt)
- Fujifilm F40fd (inte lika lågt brus men något högre upplösning. Är också något mindre än F31fd.)



Hoppsan nu ser jag att du inte heller har skaffat din EOS400D heller ännu. Då tycker jag att du kan överväga om du ens behöver skaffa en spegelreflexkamera överhuvudtaget. En digitalkompakt kanske räcker. Alternativt tycker jag att du bör även titta på alla konkurrenternas kameror i prisklassen. Jag tycker nämnligen att just 400D är inte så trevlig att hålla i ergonomiskt. T.ex. är Olympus E-400/E-410 mindre men ändå skönare att hålla i eftersom man kan hålla den på flera olika sätt och därmed undvika kramp i handen vid lång användning. Även Pentax K100D är skön att hålla i. Känn även på Nikon. Bildkvaliteten är tillfyllest hos alla digitala systemkameror, det finns inget direkt dålig köp.



Således, om du vill:
1 st digtal systemkamera med kitobjektiv
+
1 st digitalkompaktkamera
!!



Personligen tar jag gärna bilder när jag är ute i slalombacken, och det är i stort sett omöjligt att åka runt med min 5D om jag samtidigt ska kunna få ut något av skidåkningen. Det blir för åbäkigt och tungt helt enkelt. Dessutom går det MYKCET snabbare att hala fram den lilla kameran än att knäppa upp rygssäcken och ta fram den stora. Motivet är borta för länge sedan då.



Annat litet plus:
- Man kan filma med småkameror också. Inte jättebra men kul att ha som komplement till ljudlösa stillbilder.
 
Hej! Tack för det långa svaret. Jag har redan en digital kompaktkamera (Samsung S630) + en Konica Minolta Dimage Z6. Vad jag önskar är en kamera som ger något mer än bara det där vanliga, semesterbilder och så. Det uppskattas också att man kan fota i RAW format osv osv osv. Har tänkt igenom det ganska noga, det är ju en hel del pengar det handlar om trots allt.
//Tove
 
OK!

Kanske en BRA digitalkopmpakt då senare kan stå på inköpslistan när du sedan slutat orka släpa på åbäket! - - blink blink - -
 
Jag trivs utmärkt med min Samsung. Vikten/storleken på en systemkamera har inte jättestor betydelse för mig. Kommer inte ha med den när jag är ute och åker skidor ><
 
Ett Sigma 17-70 skulle jag nog satsa på om jag var i din sitts kostar ungefär 3000 kr, titta på www.prisjakt.se.

Ända nackdelen med en EOS 400D är trots allt att den är rätt liten. Med en Eos kamera har du det bästa o bredaste objektiv utbudet.
 
Tjena. Jag har bestämt mig för att jag ska ta det kit objektivet som man kan köpa billigt till. Det räcker väl i ett halvår - ett år. Då har jag tid på mig att fundera ut vad jag vill ha. Det är dumt att köpa något förhastat!
 
Det blir en bra början. Det som jag tröttnade på var på byggkvalitén hos objektivet, om man bländar ner till F/8 eller liknande så presterar d inte långt i från ett 17-40 L i skärpa dock inte samma fina färger o kontrast men ett 18-55 kommer att räcka länge. För min del så blev mitt nästkommande objetiv efter d ett 70-200 F/4 så det är inte nödvändigt att byta ut ett 18-55 med d första objektivet man köper.

Men men, lycka till med fotandet o slutarljudet gör sitt extra för känslan...
 
Nu när jag ändå är igång så undrar jag en sak till. Är det något mer man bör köpa till för att kunna använda kameran och så? Vad är det för minneskort som krävs? Jag har 1 GB SD, funkar det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.