Till Tove:
Jag skulle kunns skriva Sigma 18-50/2.8 som är bättre än medföljande kitobjektiv, men gör det inte.
Hoppsan nu står det där i alla fall...
Vad jag istället tycker du kan skaffa dig är en liten digitalkompaktkamera som komplettering istället för ett finare objektiv. En sådan är trevlig då man vill:
- Ta bilder utan att det är uppenbart vad man håller på med
- Liten och lätt, är med jämt. Jag brukar säga: "En stor kamera har man när man ska fota, en liten kamera har man om man ska fota." Det hjälper alltså inte om man har en stor fin kamera hemma när råkar vilja knäppa en bild.
Exempel på sådan kamera som har god bildkvalitet även vid höga ISO-tal är
- Fujifilm F31fd (har vissa manuella funktioner också, trevligt)
- Fujifilm F40fd (inte lika lågt brus men något högre upplösning. Är också något mindre än F31fd.)
Hoppsan nu ser jag att du inte heller har skaffat din EOS400D heller ännu. Då tycker jag att du kan överväga om du ens behöver skaffa en spegelreflexkamera överhuvudtaget. En digitalkompakt kanske räcker. Alternativt tycker jag att du bör även titta på alla konkurrenternas kameror i prisklassen. Jag tycker nämnligen att just 400D är inte så trevlig att hålla i ergonomiskt. T.ex. är Olympus E-400/E-410 mindre men ändå skönare att hålla i eftersom man kan hålla den på flera olika sätt och därmed undvika kramp i handen vid lång användning. Även Pentax K100D är skön att hålla i. Känn även på Nikon. Bildkvaliteten är tillfyllest hos alla digitala systemkameror, det finns inget direkt dålig köp.
Således, om du vill:
1 st digtal systemkamera med kitobjektiv
+
1 st digitalkompaktkamera
!!
Personligen tar jag gärna bilder när jag är ute i slalombacken, och det är i stort sett omöjligt att åka runt med min 5D om jag samtidigt ska kunna få ut något av skidåkningen. Det blir för åbäkigt och tungt helt enkelt. Dessutom går det MYKCET snabbare att hala fram den lilla kameran än att knäppa upp rygssäcken och ta fram den stora. Motivet är borta för länge sedan då.
Annat litet plus:
- Man kan filma med småkameror också. Inte jättebra men kul att ha som komplement till ljudlösa stillbilder.