Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Stabil stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa ett Stabil stativ och funderar mellan Snabb och Tredel. Tredel är lite kompaktare ihopfälld och med lite bättre maxhöjd så det lutar mot det. Är det någon med erfarenhet av dessa stativ som har några råd eller erfarenheter att dela med sig av vad gäller vilket stativ jag ska välja.

Jag har för avsikt att använda det ute i naturen och av vad jag läst så verkar Stabil leverera utmärkta stativ för detta till ett bra pris.

Min kamera är en Canon 1Ds Mrk II och tyngsta objektivet ett 300mm/f4, det borde inte vara något problem för båda stativen att klara denna belastning?

Hej

Jag funderar på att köpa ett Stabil stativ och funderar mellan Snabb och Tredel. Tredel är lite kompaktare ihopfälld och med lite bättre maxhöjd så det lutar mot det. Är det någon med erfarenhet av dessa stativ som har några råd eller erfarenheter att dela med sig av vad gäller vilket stativ jag ska välja.

Jag har för avsikt att använda det ute i naturen och av vad jag läst så verkar Stabil leverera utmärkta stativ för detta till ett bra pris.

Min kamera är en Canon 1Ds Mrk II och tyngsta objektivet ett 300mm/f4, det borde inte vara något problem för båda stativen att klara denna belastning?

Har precis fått ett i present (tredel). Tror inte du blir besviken :)
Det kommer nog inte bli lätt att hitta en vettig väska till det dock, det är ganska stort omfång på det, speciellt i nederkant. Det är ju mycket ek där istället för tunna kolfiberstavar.

Beställ gummifötterna när du ändå håller på, orginalets kupade stål, funkar inte om underlaget blir halkigt (is, slät sten, parkett)

Snabb är nog som namnet antyder en hel del snabbare att få upp, men svårare att packa in i bilen, flyget, tåget.

Vilket huvud hade du tänkt sätta på? Jag har inte kommit dit ännu.

Om du vill kunna stuva stativet i t ex en resväska eller en bag är nog Tredjedel att föredra. Men på denna modell har du sex vred att fibbla med i stället för Snabb-modellens tre.

Stabil Snabb finns i två längder. Jag är 180 cm lång och den längre av dessa två passar mig utmärkt. Jag använder det ungefär som du beskriver och anser, efter att ha slitit ut eller odugligförklarat ett par andra fabrikat, att detta är det bästa.

Det är inga som helst problem med mitt 300/4,0. Tror nog att detta gäller också modellen Tredjedel.

Lycka till!

Jag har ägt ett 3-dels stabil stativ och är ett härligt stativ att jobba med. Stabilt är det och ganska enkelt att fälla ut.

Jag har även testat Stabils snabb och kan väl säga som så när jag jämför dessa.. "Snabb" är enklare att bära då det inte är lika omfångsrikt, däremot är som sagt 3-del kortare ihoppfällt och passar därför enkelt i en resväska. Jag tyckte däremot snabb, var enklare och snabbare att jobba med när man skulle fälla ut det.

Som stativ ute i naturen är det super att jobba med, fäster på i stort sett alla ytor (jag hade endast "skålfötterna") och som sagt, trä är ett härligt material att hålla i när det är kallt.

Att jag ändå valde att sälja mitt 3-del var helt enkelt pga av att jag har problem med ryggen och därför tvingades skaffa ett lättare stativ.. vilket blev ett betydligt dyrare Gitzo kolfiber.

Avslutningsvis kan jag också berätta att jag sett ett av dessa stativ, säkert mer än 10 år gammalt och välanvänt och det funkar förträffligt fortfarande.. så är ett stativ man inte sliter ut på många år

Tack för era svar!

Det verkar som jag får fundera lite mer på Snabb alternativet, svårt...

Skönt att höra att de räcker bra till för 180 cm för det är ungefär min längd. Gummifötter har jag redan bestämt mig för men däremot har jag ännu inte bestämt vilken typ av stativhuvud jag ska skaffa. Jag är väldit sugen på något av dom lite "finare" märkena som t.ex Markins, tyvärr är det ganska dyrt just nu med våran veka valuta.

Mellan tummen och pekfingret, hur mycket vidare är Tredel jämfört med Snabb?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto