Annons

Vilket Sonyhus till dessa gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenback

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en förfrågan från en jag känner som har en gammal Minolta (analog).
Han skulle vilja köpa DSLR och undrar om dessa objektiv fungerar med nya
Sonyhus samt vilket Sonyhus som är att föredra för en nybörjare.

Då jag själv är Nikonist har jag ingen kolla alls på dessa så jag tänkte
be om er hjälp i frågan.

Det han har idag är följande:

Voigtländer TELOMAR 100-300mm 1:5,6-6,7 VMV MACRO
Voigtländer SKOPAR 28-80mm 1:3,5-5,6 VMV MACRO

Jag vet inte ens om det är AF objektiv, men antar det då hans systemkamera
var från 90-talet.

Tar tacksamt emot era tips och förslag.

MVH
// Danne Stenbäck
 
Hej!

Har fått en förfrågan från en jag känner som har en gammal Minolta (analog).
Han skulle vilja köpa DSLR och undrar om dessa objektiv fungerar med nya
Sonyhus samt vilket Sonyhus som är att föredra för en nybörjare.

Då jag själv är Nikonist har jag ingen kolla alls på dessa så jag tänkte
be om er hjälp i frågan.

Det han har idag är följande:

Voigtländer TELOMAR 100-300mm 1:5,6-6,7 VMV MACRO
Voigtländer SKOPAR 28-80mm 1:3,5-5,6 VMV MACRO

Jag vet inte ens om det är AF objektiv, men antar det då hans systemkamera
var från 90-talet.

Tar tacksamt emot era tips och förslag.

MVH
// Danne Stenbäck
Om det är Minolta AF (vilket det borde vara om det är 90-tal) så passar ALLA och fungerar perfekt på ALLA sony Alpha systemkameror (dock inte NEX utan adapter). (Alltså verkligen ett SYSTEM och inte som hos vissa andra tillverkare där det finns skillnader i kompatibilitet mellan olika modeller osv.)

Om det däremot är gamla Minolta MD Rokkor så passar ingenting (uotm på NEX med adapter).

Jag känner inte till exakt dessa objektiv specifikt, men se om du hittar dem här:
www.dyxum.com/lenses

Där finns alla objektiv från alla tillverkare so mpassar till Minolta/Sony.
Finns de där så funkar det med alla Sony alpha-kameror.

Jag skulle föreslå A580 som är en mycket bra DSLR och finns till mycket bra pris också. Till för en vecka sen till extra reapris hos Rajala, men inte längre, de har dock kvar A55 til bra pris.Passa på att fynda i mellandagarna hos mediaMarkt eller Elgiganten. Då kan man göra fynd och få exceptionelt mycket kamera för pengarna.

Sen finns också SLT-kamerorna som bygger på en annan teknik med en massa fördelar, men ett par nackdelar beroende på vad man vill ha. SLT-A35 och A55 är syskon med samma sensor som i A580 (samma som sitter i t.ex. Nikon D7000 också). A55 är lite snabare och har GPS.

Den nya A65 är lite dyrare, men har den nya 24 megapixelsensorn som också sitter i A77.

Tycker inte för att man är nybörjare ska köpa sig en enklare kamera med sämre bildsensor. Skiljer så lite i pris och ger så mycket att gå upp till dessa istället för att välja en enklare A2xxx eller A3xx.


/Mats
 
Senast ändrad:
Om det är Minolta AF (vilket det borde vara om det är 90-tal) så passar ALLA och fungerar perfekt på ALLA sony Alpha systemkameror (dock inte NEX utan adapter). (Alltså verkligen ett SYSTEM och inte som hos vissa andra tillverkare där det finns skillnader i kompatibilitet mellan olika modeller osv.)

Om det däremot är gamla Minolta MD Rokkor så passar ingenting (uotm på NEX med adapter).

Jag känner inte till exakt dessa objektiv specifikt, men se om du hittar dem här:
www.dyxum.com/lenses

Där finns alla objektiv från alla tillverkare so mpassar till Minolta/Sony.
Finns de där så funkar det med alla Sony alpha-kameror.

Jag skulle föreslå A580 som är en mycket bra DSLR och finns till mycket bra pris också.
(Till för en vecka sen till extra reapris hos Rajala, men inte längre).

Sen finns också SLT-kamerorna som bygger på en annan teknik med en massa fördelar, men ett par nackdelar beroende på vad man vill ha. SLT-A35 och A55 är syskon med samma sensor som i A580 (samma som sitter i t.ex. Nikon D7000 också). A55 är lite snabare och har GPS.

Den nya A65 är lite dyrare, men har den nya 24 megapixelsensorn.

Tycker inte för att man är nybörjare ska köpa sig en enklare kamera med sämre bildsensor. Skiljer så lite i pris och ger så mycket att gå upp till dessa istället för att välja en enklare A2xxx eller A3xx.


/Mats

Tack så mycket för dina tips.

Jag ska föreslå A580 till honom.

Han har använt objektiven på en Dynax 500Si.

Jag ska se om jag kan hitta mer info om objektiven.

// Danne
 
Det man bör tänka på är att gamla budgetzoomar till analoga kameror kan prestera rätt dåligt på digitala systemkameror.

Dessutom kommer inte 28-80mm objektivet ge någon vidvinkel alls på en DSLR med APS-C sensor, så i mitt tycke ger ett sådant objektiv ganska liten nytta.

Jag skulle nog hellre tipsa om att titta på alla olika system förutsättningslöst för att hitta det som passar bäst vid uppgradering till digitalt. Det är nog inte omöjligt att det ändå blir Sony, men det kan vara dumt att begränsa urvalet pga några objektiv som inte kommer ha något större värde på den nya kameran.
 
Det man bör tänka på är att gamla budgetzoomar till analoga kameror kan prestera rätt dåligt på digitala systemkameror.

Dessutom kommer inte 28-80mm objektivet ge någon vidvinkel alls på en DSLR med APS-C sensor, så i mitt tycke ger ett sådant objektiv ganska liten nytta.

Jag skulle nog hellre tipsa om att titta på alla olika system förutsättningslöst för att hitta det som passar bäst vid uppgradering till digitalt. Det är nog inte omöjligt att det ändå blir Sony, men det kan vara dumt att begränsa urvalet pga några objektiv som inte kommer ha något större värde på den nya kameran.

Jag är nog lite inne på ditt spår, men jag lovade honom att kolla.
Han skulle förmodligen få ett lika bra resultat om han köpte ett paket
med 18-55 och 55-200 kitzoomar oavsett vilket system han väljer.

// Danne
 
Det är nog tiil och med så att nya kitzoomar kommer ge klart bättre resultat än de flesta 15-20 år gamla budgetzoomar.
 
Jag är nog lite inne på ditt spår, men jag lovade honom att kolla.
Han skulle förmodligen få ett lika bra resultat om han köpte ett paket
med 18-55 och 55-200 kitzoomar oavsett vilket system han väljer.

// Danne

Ja, det är alldeles sant. De objektiven han har betingar inte så högt värde at det gör att man är låst till ett system, men har men dem s kan man ju använda dem, speciellt teleobjektivet även om man köper på sig mer i ett senare skede om man har de behoven. Det är inte alldeles säkert så att äldre objektiv måste vara "dåliga", utan en hel del äldre minoltaglas håller riktigt hög klass och det är som sagt helt kompatibelt även på de senaste Sony-kamerorna.

Oavsett det så är dock Sony ett mycket bra system att satsa på. Just nu har det ser jag det som flera fördelar jämfört med Canon och Nikon. Bildkvalitetsässigt ligger de i topp och när det gäller funktionalitet med bra inbyggda funktioner likaså med ett försprång före konkurrenterna. T.ex. A580 har ett riktigt bra Live-View system överlägset konkurrenterna, bildstabilisering inbyggt i kamerahuset, bra blixthantering med trådlöst protokoll på alla passande blixtar, Auto-HDR, panorama 2D/3D, riktigt bra batteritid tack vare infoLithium, stort utbud objektiv tack vare Minolta-arvet som allihop ger stabilisering osv. Detta till en prisbild där man får väldigt mycket mer kamera för pengarna. A580 är i stort sett exakt likvärdig med Nikon D7000 i bildkvalitet osv, men inte lika robust och pro-aktig och med sämre sökare. Den är byggd i plast, men är lättare och har fler finesser.

Det som talar emot är ett mindre känt varumärke i dessa sammanhang där många i C&N-lägren inte är så insatta, samt att i viss mån utbudet av tredjepartsprodukter inte är riktigt lika stort.

Sony har haft ett glapp i de högre segmenten där det saknats semi och pro-kameror i APS-C segmentet och snabba FF "sportmodeller". Nu ligger satsningen på ny teknik med SLT som har en hel del fördelar, men kan ses lite suspekt på av vissa traditionalister, men t.ex. A55 har en del helt unika egenskaper som t.e. filmning med följande fasdetekt-AF, 10 fps serietagning med kontinuerlig AF osv.

Nu finns ju också den helt nya A65 baserad på samma teknik med den nya 24 megapixel-sensorn och A77 som är en dyrare mer robust byggd kamera i magnesium och nästan extrema prestanda. De är dock slut överallt och Sony har produktionsproblem pga. katastroferna i Asien.

Men som sagt, A65 finns tillgänglig, men kostar ett par tusen mer än A580. Det kan dock vara värt att känna på och prova för det finns en hel del unikt och bra med den kameran.

Så ur ett tekniskt perspektiv där man ser till pris/prestanda är Sony oerhört starka, men sen finns det alla "politiska" och "religiösa" och "varumärkes"-skäl som såklart också påverkar, ofta mer än de tekniska sakerna.


/Mats
 
Sökte och letade lite på de där Viogtländer-objektiven. De verkar lite udda och finns inte listade på Dyxum av nån anledning, jag trodde allt fanns där.

Hursomhelst är de till Soy/Minolta A-fattning och verkar inte helt dåliga något av dem, dock inte speciellt ljusstarka.

Kitzoomen 18-55SAM som man får med till A580 t.ex. är inte så värst bra. Hyggligt bra optisk, men inte ljusstark och ger inte speciellt gediget intryck, men man får med det för en spottstyver med pristillägg på bara en hundralapp eller så och det kan det vara värt.

28-80 hävdar vissa är ett dåligt omfång för APS-C. Det är ju en normalxoom för FF (film), men ffa utomhus tycker jag det är att föredra som walkaround än en normalxoom för DT (=DX på Nikonspråk) eftersom 50mm som är det vanliga för APS-C ofta känns lite för kort och vidvinkel kanske man inte använder lika mycket då.

Köper man en A65 så är det kanske klokt att handla enbart kamerahuset och komplettera med t.ex. Tamron 17-50/2,8 istället. 18-55 ger inte den kameran med 24 megapixel-sensorn rättvisa riktigt. Å andra sidan är merkostnaden bara c:a 200 kr och kan vara bra för andrahandsvärde om man sen vill behålla andra objektiv man kompletterat med. Ett optiskt mycket bra och bra billigt ljusstarkt objektiv till Sony är DT 50/1,8SAM som man får för c:a 1600 nytt.

A65 med kitzoom kostar c:a 9 000 kr., vilket kanske är för mycket för en instegskamera, men den räcker garanterat långt och är något utöver "vanliga DSLR". Värt att titta närmare på.
http://www.japanphoto.se/product/di.../sony-alpha-slt-a65-dt-18-55mm-f-3,5-5,6-sam/

Men som sagt, just de där befintliga objektiven bör nog inte vara absolut styrande för val av kameramärke, men att Sony kan vara ett bra val ändå som jag redan gjort reklam för :).


/Mats
 
Sökte och letade lite på de där Viogtländer-objektiven. De verkar lite udda och finns inte listade på Dyxum av nån anledning, jag trodde allt fanns där.

Hursomhelst är de till Soy/Minolta A-fattning och verkar inte helt dåliga något av dem, dock inte speciellt ljusstarka.

Kitzoomen 18-55SAM som man får med till A580 t.ex. är inte så värst bra. Hyggligt bra optisk, men inte ljusstark och ger inte speciellt gediget intryck, men man får med det för en spottstyver med pristillägg på bara en hundralapp eller så och det kan det vara värt.

28-80 hävdar vissa är ett dåligt omfång för APS-C. Det är ju en normalxoom för FF (film), men ffa utomhus tycker jag det är att föredra som walkaround än en normalxoom för DT (=DX på Nikonspråk) eftersom 50mm som är det vanliga för APS-C ofta känns lite för kort och vidvinkel kanske man inte använder lika mycket då.

Köper man en A65 så är det kanske klokt att handla enbart kamerahuset och komplettera med t.ex. Tamron 17-50/2,8 istället. 18-55 ger inte den kameran med 24 megapixel-sensorn rättvisa riktigt. Å andra sidan är merkostnaden bara c:a 200 kr och kan vara bra för andrahandsvärde om man sen vill behålla andra objektiv man kompletterat med. Ett optiskt mycket bra och bra billigt ljusstarkt objektiv till Sony är DT 50/1,8SAM som man får för c:a 1600 nytt.

A65 med kitzoom kostar c:a 9 000 kr., vilket kanske är för mycket för en instegskamera, men den räcker garanterat långt och är något utöver "vanliga DSLR". Värt att titta närmare på.
http://www.japanphoto.se/product/di.../sony-alpha-slt-a65-dt-18-55mm-f-3,5-5,6-sam/

Men som sagt, just de där befintliga objektiven bör nog inte vara absolut styrande för val av kameramärke, men att Sony kan vara ett bra val ändå som jag redan gjort reklam för :).


/Mats

Tack så mycket för alla bra tips. Jag ser till att han får en länk till den här tråden.

// Danne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.