Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket program ska jag använda för att öppna RAW-bilder?
- Trådstartare Axel500D
- Start datum
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Rawfiler blir ingen bild förrän du "framkallat" den i något rawkonverteringsprogram.
Med många kameror följer det med ett rawkonverteringsprogram.
Det är bra om du berättar lite mer när du ställer en fråga.
Vad har du för kamera?
Vad har du för dator (MAC eller PC)?
Använder du något redigeringsprogram idag?
Vad har du för kamera?
Smw
Aktiv medlem
Hej !
Jag hade ett liknande problem sen jag bytte maskin, tidigare vista, där visades raw-formatet som alla andra bilder, nu, detta är en XP ( Absolut inget nerbyte ) men Raw-bilder visades inte, kanske någon plugin som saknas.
Jag fann i ett av Saras inlägg ( läs dem noga ) ett förslag om
Fasstone, : http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Vilken fungerat bra som visningsprogram, det går även att konvertera med denna men då finns det nog bättre, tillverkarnas egna eller ex rawtherapee (RT) som är väl så bra, den kan ibland ge lite lustigheter jmf Canons DPP som är aktuell för mej.
//MW
Jag hade ett liknande problem sen jag bytte maskin, tidigare vista, där visades raw-formatet som alla andra bilder, nu, detta är en XP ( Absolut inget nerbyte ) men Raw-bilder visades inte, kanske någon plugin som saknas.
Jag fann i ett av Saras inlägg ( läs dem noga ) ett förslag om
Fasstone, : http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Vilken fungerat bra som visningsprogram, det går även att konvertera med denna men då finns det nog bättre, tillverkarnas egna eller ex rawtherapee (RT) som är väl så bra, den kan ibland ge lite lustigheter jmf Canons DPP som är aktuell för mej.
//MW
matti
Aktiv medlem
Åtminstone Nikon tillhandahåller en plugin (Nikon Raw Codec) som gör att Windows kan förhandsvisa NEF-filer under hantering. Övriga tillverkare har säkert nåt liknande.
Vad gäller "framkallning" av RAW-filer är jag helt nöjd med ACR (Adobe Camera Raw) som ingår i Elements. I "Organizer" (Sorteraren) som ingår i Elements går det ju också utmärkt att se och hantera RAW-filer innan du börjar bearbeta dem....då behövs inte den plugin jag nämner ovan.
Så köp Elements 9.0 om du inte redan har det
Vad gäller "framkallning" av RAW-filer är jag helt nöjd med ACR (Adobe Camera Raw) som ingår i Elements. I "Organizer" (Sorteraren) som ingår i Elements går det ju också utmärkt att se och hantera RAW-filer innan du börjar bearbeta dem....då behövs inte den plugin jag nämner ovan.
Så köp Elements 9.0 om du inte redan har det
Axel500D
Aktiv medlem
Rawfiler blir ingen bild förrän du "framkallat" den i något rawkonverteringsprogram.
Vad har du för kamera?
Jag har en Canon 500D och Windows XP och jag har Photoshop CS4 men är inget stort fan av det om man säger så.