Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket program använder ni för överföring av bilder från EOS350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Lite frågor:

1) Varför är inte EOS350D plug & play?

2) Om man installerar programmet för att komma åt filerna via kameran alt. via kortläsaren & compact flash så måste man gå igenom mapp för mapp. Vilket program använder ni för att se hela kameran/compact flash som EN enhet utan en massa mappar? Gärna att programmet klarar av både jpg och RAW.
 
Goldfish skrev:
Lite frågor:

1) Varför är inte EOS350D plug & play?

2) Om man installerar programmet för att komma åt filerna via kameran alt. via kortläsaren & compact flash så måste man gå igenom mapp för mapp. Vilket program använder ni för att se hela kameran/compact flash som EN enhet utan en massa mappar? Gärna att programmet klarar av både jpg och RAW.

1) Antar att du menar plug & play med RAW-filer. Fotograferar man JPEG fungerar det utmärkt med enbart Utforskaren och WinXP SP2. Min laptop är bevis för det.

2) Fotar man RAW behövs bara drivrutiner som följer med på CD och de jobbiga mapparna existerar i alla fall inte för mig om jag för över via Utforskaren.

Dessa ser jag som enklaste lösningarna. Att folk dock gång på gång misslyckas är nog ett bevis på att Canon kan jobba lite mer på installationsanvisningarna.

/Joel
 
Datorn vanliga filhanteringsystem tillsammans med en kortläsare i datorn och Capture One samt Photoshop för bearbetning. .
 
2) Jag brukar stoppa in CF kortet i läsaren och sedan söka efter *.CRW, då visas alla bilder utan de knöliga mapparna. Om du har Windows så kan du installera Microsoft raw viewer, så ser du miniatyrer av bilderna direkt i utforskaren (precis som för jpeg bilder).
 
hatar Canon när det gäller filöverföring
vill att datorn ska sen den som en flyttbar disk och inte som en kamera
därför använder jag kortläsare
 
Kör också med kortläsare, väldigt praktiskt att bara stoppa in det i datorn anser jag. Det enda jobbiga är att man lätt slänger kameran över axeln o går ut o fotar lite, sen när man ska kolla en bild så står det "Inget CF" i displayen. ;P
 
Jag använder Downloader Pro från Breeze Sytems. Där kan du välja hur bilderna ska sorteras i mappar och det kan ställas in så att valfritt program startas när bilderna är överförda. Jag rekommenderar det varmt.
 
Goldfish skrev:
Om man installerar programmet för att komma åt filerna via kameran alt. via kortläsaren & compact flash så måste man gå igenom mapp för mapp. Vilket program använder ni för att se hela kameran/compact flash som EN enhet utan en massa mappar? Gärna att programmet klarar av både jpg och RAW.
Du har väl troligen inte så många bilder att du hittar ändå.

Men om du, som jag, har 11500 bilder från 1892 till idag då måste du ha ordning på dom.

Datummapparna i Zoom Browsern skall du naturligtvis döpa om när dom kommit in men naturligtvis bibehålla datumet först så att dom sorteras i datumordning. Sedan bygger du överordnade strukturer år, årtionden o.s.v.

Jag kan hitta vilken bild som helst inom 5 sekunder men i allmänhet på ett par sekunder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.