Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket pol filter till mitt tamron obj...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om valet står mellan b+w och hoya så föredrar jag b+w. De är dock något dyrare och hoya är bra dom också så köp du hoya om du vill spara lite pengar. Men varför ska du köpa hos dustin? Cyberphoto, och det finns säkert andra, är billigare.
 
johan_w skrev:
fasiken, 1000 kr för ett filter!!

Vart kan man se skillnaden med, med och utan pol filter?

Har ingen länk så här på rak arm men i vissa situationer gör det en stor skillnad och går inte ersättas med digitala metoder. Det finns ju billigare märken också. Cyberphoto har ju soligor polfilter som är betydligt billigare än b+w och hoya. Jag har själv ett soligor polfilter och märker i ärlighetens namn ingen skillnad mot mina b+w förutom att b+w filtren är gjorda i mässing och fastnar därför inte lika lätt i filtergängan.
 
vilken gäng storlek ska det vara till tamron?


Tack för era svar...


Ingen som har ett foto taget med pol filter som man kan spana in? :)
 
Gängan beror helt på vilket Tamron du har. Läs vad det står på det, gängstorleken brukar stå i texten kring frontlinsen.
 
Oftast så står det fram på objektivet, någon stans runt linsen. Troligen står det 67mm på ditt.

Sen är en bra sak med Cyberphoto att om man skall beställa små saker, t ex filter och betalar med kort så kan dom skicka med vanlig post som brev.
Kommer oftast dan efter och kostar bara 20kr i frakt.


//TH
 
Jag har dels ett Tamron 28-75 med 67 mm gänga och des några objektiv med 77 mm gänga. Inför valet att köpa pol-filter för båda gängorna valde jag att köpa ett 77 mm polfilter och en anpassningsring 67->77 mm som jag använder till Tamronobjektivet när jag kör polfiltret. Anpassningsringen kostade en bråkdel av vad ett pol.filter gör. Nackdelen är att motljusskyddet inte passar när det större filtret är monterat.
 
under vilka omständigheter använer Ni pol filter? Bara under landskapsfotografering och byggnadsfotografering?
 
Jag använder polfilter huvudsakligen när jag vill begränsa reflektionen från vattenytor. Ibland också för att dämpa högdagrarna hos grönska.
 
Jag har två extremer av polfilter, ett B+W för runt 1000kr och ett OEC köpt på tradera för ett par hundralappar. Och visst är det skillnad på dom. Nu har jag inget riktigt vidvinkligt objektiv att testa vinjettering med, men även andra egenskaper skiljer. Den polariserande effekten är mycket större i det billigare filtret, men det ger också större färgskiftningar. Är man medveten om det är det oftast inga problem.
Jag är tveksam till om B+W filtret är så mycket bättre att det motiverar 4-5 ggr så högt pris.
Vill du testa polfilter kan jag rekommendera att beställa ett av kaffebrus på tradera.

Använder det främst för landskap för att få snyggare himmel, samt för att kunna fota genom fönster på buss och tågresor.
 
skrinnare skrev:
Jag har två extremer av polfilter, ett B+W för runt 1000kr och ett OEC köpt på tradera för ett par hundralappar. Och visst är det skillnad på dom. Nu har jag inget riktigt vidvinkligt objektiv att testa vinjettering med, men även andra egenskaper skiljer. Den polariserande effekten är mycket större i det billigare filtret, men det ger också större färgskiftningar. Är man medveten om det är det oftast inga problem.
Jag är tveksam till om B+W filtret är så mycket bättre att det motiverar 4-5 ggr så högt pris.
Vill du testa polfilter kan jag rekommendera att beställa ett av kaffebrus på tradera.

Använder det främst för landskap för att få snyggare himmel, samt för att kunna fota genom fönster på buss och tågresor.


Tack föt ditt svar... vet du vad det är för märke på kaffebrus filter?
 
johan_w skrev:
Tack föt ditt svar... vet du vad det är för märke på kaffebrus filter?

Märket är OEC på de filter jag har köpt av honom.

Ska väll tillägga att när jag skrev färgskiftningar så menade jag oönskade sådana vid vissa vinklar. En effekt man eftersträvar med polfilter är ju annars just färgskiftningar, men begränsade sådana.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.