Annons

Vilket Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på din ålder - kan du nyttja studentstatus? I så fall har du inte så mycket att välja på om du skall köpa till riktigt lågt pris. Skall du "bara" redigera stillbilder, räcker bas PS. Vissa föredrar den engelska versionen eftersom många guider är på engelska.

Nej någon studentrabatt kan jag inte nyttja, jag har slutat skolan och jobbar, så pengar är heller inget problem. Känner att jag vill ha mer än bara bas. Provade CS5 och de var helt ok - har inget annat att jämföra med egentligen - men de finns ju elemenst och lihgtroom också. Vad är skillnaden mellan dessa?

Nej någon studentrabatt kan jag inte nyttja, jag har slutat skolan och jobbar, så pengar är heller inget problem. Känner att jag vill ha mer än bara bas. Provade CS5 och de var helt ok - har inget annat att jämföra med egentligen - men de finns ju elemenst och lihgtroom också. Vad är skillnaden mellan dessa?

På Adobes hemsida beskrivs ingående vad de olika programmen har för specialiteter. Kolla där.

Lightroom har långt ifrån alla redigeringsmöjligheter som de två övriga programmen har. Lightroom är en kombination av "bildregister" (databas) och rå-konverterare.

PS & Elements styrka ligger i efterarbetet och finliret. Elements saknar många funktioner men räcker mer än väl för de allra flesta. En bra kombo är Elements + Lightroom. Då kommer du att kunna få ett bra arbetsflöde från råfil till färdig bild och med god ordning på bilderna. Allt till en hyfsad prislapp.

Skall du ha PS CS5 - då blir det till att öppna plånboken rejält. Tveksamt om det faktiskt är värt det.

Jag har tillgång till både LR och PS och mins inte när jag använde PS sist, jag har inget som helst behov av det i mitt fotograferande. All redigering mina bilder kräver finns i LR och jag fotar mest familjebilder sen en del gatufoto, motorsport. konsert, natur och andra events. Jag behöver inte klona bort hela människor eller sminka en modell i efterhand eller sådana mer avancerade saker, bara jag kan dra lite i kontrasten, svärtan, ta bort nån fläck, bäskära och sådana basic-grejer så är jag nöjd.

Sen är ju LR extremt smidigt att jobba med. Man har bra överblick, kan jobba med flera bilder samtidigt, man behöver inte tänka på att spara nånting och programmet känns väldigt lätt för datorn (har ganska slö dator i övrigt).

Passar på att ställa min fråga här i stället för att starta en ny tråd...

Jag ska införskaffa ett PS till jobbet, men undrar vilka de största skillnaderna är mellan PS CS5 resp. Element 9 när det gäller "vanlig" bildredigering (råkonvertering, kurvor, nivåer, mättnad, kontrast, beskärning, oskarp mask...)?

Har själv CS4 hemma, men har tyvärr dålig koll på hur "fet" dagens Element är, därav min fråga.

Fridens
Oscar

Senast ändrad:
Passar på att ställa min fråga här i stället för att starta en ny tråd...

Jag ska införskaffa ett PS till jobbet, men undrar vilka de största skillnaderna är mellan PS CS5 resp. Element 9 när det gäller "vanlig" bildredigering (råkonvertering, kurvor, nivåer, mättnad, kontrast, beskärning, oskarp mask...)?

Har själv CS4 hemma, men har tyvärr dålig koll på hur "fet" dagens Element är, därav min fråga.

Fridens
Oscar

Det var så länge sedan jag prövade Elements så jag vet inte heller, men det finns en trettiodagars testversion så det är väl lätt att ta reda på. ;)

Har nu laddat ner Lightroom, men jag känner att de räcker verkligen inte till för de jag vill. jag vill kunna göra HDR, sudda bort fläckar, göra bilden svartvit med färgade detaljer m.m. Eller klara LR detta, de kanske bara är jag som är dålig och inte hittar? Har Elements dessa funktioner?

Senast ändrad:
Du skriver att pengar inte är något hinder. Då tycker jag att du ska satsa på Photoshop CS5. Även om du inte använder alla funktioner (finns nog ingen som gör det) är det skönt att veta att det inte är verktygen som begränsar. I PS CS5 kan du göra HDR-filer och tonemapping. Om HDR är ett stort intresse kan jag varmt rekomendera att även kolla in Photomatix som är ett program gjort för just det (men man gör inget annat i det programmet).

Har nu laddat ner Lightroom, men jag känner att de räcker verkligen inte till för de jag vill. jag vill kunna göra HDR, sudda bort fläckar, göra bilden svartvit med färgade detaljer m.m. Eller klara LR detta, de kanske bara är jag som är dålig och inte hittar? Har Elements dessa funktioner?

Lightroom klarar allt det du skriver utom att göra HDR.

Jag har både LR2 och PS CS5. 95% av den bildredigering jag gör klarar LR alldeles utmärkt. Det enda jag använder CS5 till är för att göra panorama kompositioner och HDR. Med det sagt tycker jag det är värt att satsa på CS5 om du ändå är inställd på att investera lite pengar, på det viset har du möjlighet att ytterligare utveckla ditt redigerande och arbeta med mer avancerade kompositioner om du skulle vilja i framtiden.
Men som sagt så finns det testversioner för båda varianter så det är väl bara att testa och se vilket du trivs bäst med.
Jag rekommenderar definitivt en engelsk version eftersom nästan alla tutorials är på engelska är det betydligt lättare att hitta de olika funktionerna om du har samma benämningar.

Gick en kurs i CS4 i höstas.
Allt som vi gjorde där kunde jag göra i elements 7.
Trots det har jag CS5 för att inte vara begränsad.

Obs. Adobe lämnar 50% rabatt på CS5 till mitten av Mars för de som har elements 7,8 och 9.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto