ANNONS
Annons

Vilket papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Ni som arbetat mycket i mörkrum, använder ni er hellre av flera olika (hårdhets)papper än variabelt (heter det så?)? Vilka papper är bäst, Ilfords? //Liza

Mina favoriter finns i Ilfords sortiment.

Multigrade FB 1K (fin yta när man lufttorkar) och Multigrade RC 44M Portfolio (lite tjockare plastat papper).

Ska det vara graderat papper gör Fototeknika bra papper.

Med ett variabelt papper KAN man styra hårdhetsgraden lokalt. Det är enklare med endast en sort i lagret.

Det är ngt speciellt med Fiber.

Vilket papper är så individuellt.

Jag kör alltid med graderat. Emaks RC papper från photax.se. Det är ganska billigt och fungerar jättebra för mig. Jag gillar fasta gradiationer bäst!

/Jeppe

Varycon har plast och fiberpapper matta och blanka som har ett kontrastomfång som är mycket stort! Dem har variabel kontrast och är billigare än tex Illfords motsvarande och knappt ett dugg sämre!

Annars är mitt favoritpapper Agfa Fiber 111 FB,,

Mvh Niclas,

Ps, Jag kopierar de flesta små bilderna på små fiberpapper (ibland plast) men alla över 24x30 på fiberpapper,,ds

mitt favorit papper är helt klart mina gamla (väldigt) Ilford Ilfobrom papper, tror dom heter nått sånt. Ruggigt gamla är dom, fick dom av min farfar, han hade inte använt dom på ungefär 10år eller så tror jag.

Men dom funkar helt otroligt bra ändå. Fiberpapper med fasta graderingar. Det är något visst med fiberpapper som sagt. :)

ANNONS