Annons

Vilket optik till Canon mark IIN

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej funderar på att köpa optik till min Mark IIN Jag tittar vidvinkel Typ canons 17-40 4,0 L Ny pris ca 7000:-
Är detta ett bra optik? eller har ni några andra tips för pengar runt 7000:- har sigma eller Tokina ,tamron några som kan mäta sig med detta optik?

Tacksam för svar

hej!
Jag har en mark 2n och en 17-40/4L. Är mycket nöjd! Tyvärr blir det höga isotal vid foto inomhus utan blixt.
Min morbror kör ngn tamron 17-zoom. Plastig o utan usm som vanligt, men han e mkt nöjd med optiska resultatet

ja. Jag har blixt. Men ingen fast vidvinkel.
Det är när jag plåtar lillan när hon kryper omkring i köket. Då kör jag 17mm och alla kökslampor tända. Iso 640. Tekniska kvaliteten är ej viktigast då. Vill inte gärna blåsa blixten i fejset på henne.

Rent fotomässigt skulle jag föreslå fasta brännvidder, men vad som gäller 17-40/4 så är den riktigt bra. jag körde mycket med IIN och den. 16-35 II/2,8 är snäpet vassareoptiskt, men första varianten hävdar många att f4 var vassare. Gå nu sen och säg??? men dålig är den absolut inte.

Ett litet åproblem har den, den bendar horisontella mittlinjen lite grann, hur fan du än försöker få den rak. Men det är inget som stör i praktiken. Det gör 16-35an med.

Kan man nöja sig med en motsv 21mm så är Canon 16-35 riktigt bra och rent skärpemässigt är både version I och II lika skarpa till en 1D då kanterna inte syns. Från 20mm och uppåt är 16-35orna skarpare än 17-40. Vill man ha mer vidvinkel (raktecknande, inte fisheye typ) övervâg Sigma 12-24 som blir motsv 15-30 på en 1D.

ANNONS