littman
Medlem
Började fota för några år sedan med en EOS M, och känner att det är dags att uppgradera. Är ute efter ett portabelt, mångsidigt och relativt billigt system. Fotar mycket på resor (mest landskap), men blir även en del socialt fotande. Är ingen pro på något sätt, men ändrar manuella inställningar emellanåt och vill ha en framtidssäker kamera att växa i. Video är inte prioriterat.
Är mest inne på Micro four thirds, och är helt såld på utseendet av Olympus OM-D serie. Men, vilken av modellerna är bäst att satsa på med budget max 3000-4000 kr för huset?
- M1 mark i? Möjligen för stor för min smak, men verkar vara oerhört kapabel.
- M5 mark ii. Hi-res mode, bra eller bara gimmick? Just nu 2000 kr Cash back, så möjligen kan jag köpa den i butik för ca 5500 kr, dock över min ideala budget.
- M10 mark ii eller iii. Tillräckligt med funktionalitet? Prisvärt?
Alla ovan går att hitta i ungefär den prisklassen med viss variation, beroende på skick och antal exponering osv. Har redan en Panasonic 12-32 mm som jag kommer att använda initialt och den är ju förstås inte vädertätad.
Vilket hus hade ni satsat på i min sits?
Kan även tänka mig Fuji, men de verkar dyrare, och även aningen större kit med tanke på APS-C. Panasonic GX80 är ett bra alternativ men gillar inte designen.
Tacksam för era tips och råd!
Är mest inne på Micro four thirds, och är helt såld på utseendet av Olympus OM-D serie. Men, vilken av modellerna är bäst att satsa på med budget max 3000-4000 kr för huset?
- M1 mark i? Möjligen för stor för min smak, men verkar vara oerhört kapabel.
- M5 mark ii. Hi-res mode, bra eller bara gimmick? Just nu 2000 kr Cash back, så möjligen kan jag köpa den i butik för ca 5500 kr, dock över min ideala budget.
- M10 mark ii eller iii. Tillräckligt med funktionalitet? Prisvärt?
Alla ovan går att hitta i ungefär den prisklassen med viss variation, beroende på skick och antal exponering osv. Har redan en Panasonic 12-32 mm som jag kommer att använda initialt och den är ju förstås inte vädertätad.
Vilket hus hade ni satsat på i min sits?
Kan även tänka mig Fuji, men de verkar dyrare, och även aningen större kit med tanke på APS-C. Panasonic GX80 är ett bra alternativ men gillar inte designen.
Tacksam för era tips och råd!