Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objekttiv för roliga närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett objekttiv för att bl.a. göra roliga bilder på mina hundar.

Då tänker jag på dessa när propotionerna är helt tokiga, dvs. hundnäsan är jättestor och nästan trycks in i kameran.

Är det fisheye man använder?

Du kan använda ett ficheye. Det ger mest "vridna" resultat. Ett allternativ är att köra med ett extremvidvinkel, detta är mer användbart till annat också. Ett fisheye är ganska begränsat eftersom det förvränger bilden.

Greven

Hej

Du kan också använda olika saker framför din lins, såsom glas, glasfat, glasvaser m.m
Så får du garanterat groteska och roliga bilder.
Det är bara fantasin som kan stoppa dig

Calle

Om det är en sån här bild du vill ta så är det fisheyeliknande du vill ha. Denna är tagen med en 10.5 mm men fundera gärna en gång extra om det är värt det om du bara ska fota hundar för det kanske blir lite enformigt för den kostar ju en slant. Men kul är det då!

Bilagor

• vidnos.jpg
    vidnos.jpg
    54.9 KB · Visningar: 402
En "vanlig" vidvinkel med en/ett par mellanringar kan också vara kul..

Jag leker ofta med min ruggigt billga men bra Sigma 24 2,8 som utan mellanring har en närgräns på runt 8cm från frontlinsen!

Mvh Niclas,

NixXxoN skrev:
Om det är en sån här bild du vill ta så är det fisheyeliknande du vill ha. Denna är tagen med en 10.5 mm men fundera gärna en gång extra om det är värt det om du bara ska fota hundar för det kanske blir lite enformigt för den kostar ju en slant. Men kul är det då!

OT: inte för att vara elak på något sätt, men blev full av skratt när jag såg din hund bild som jag tycker liknar en gris ganska mycket pga nosen storkek.. kalas kul bild.. inte så snygg men rolig..

OT: inte för att vara elak på något sätt, men blev full av skratt när jag såg din hund bild som jag tycker liknar en gris ganska mycket pga nosen storkek.. kalas kul bild.. inte så snygg men rolig..

Det var inte elakt. Det var ju fakta! = )

Man kan skruva dit en vidvinkeltillsats (faktor x0.25 eller x0.42) på en normalzoom (typ 28-70) och får då den här effekten till en billig penning.

Har en Pro-Optic som med litet adapterringar passar till en del olika objektiv.

Bilagor

• hytt.jpg
    hytt.jpg
    28.2 KB · Visningar: 304
Hej igen

Nu när du har provat med några glas, flaskor och vaser, är det dags att fylla dom med vatten och fota igenom, du kan även tinta i någon färg.
Efter detta tar du fram lite glansplåtar som du böjer och vrir som du fotograferar speglingen av hundarna mot.
Sist av allt tar du fram din fina silverpokal som du speglar mot pluto och tryck av.

År du med?
Du behöver inte köpa någonting.

Calle

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto