Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaKoefoed

Ny medlem
Behöver nu er hjälp med att välja objektiv samt få lite tips och råd ang. fota interiör och arkitektur.
Som sagt så tänkte jag börja att fota interiör och arkitektur och har i dagens läge en Nikon D3200 som jag har tänkt att börja lära upp mig på.

Undrar därför vilka objektiv ni kan rekommendera och blixtrar samt kringutrustning!
Tips och råd är även väldigt tacksamt! :)

Tack på förhand.

Optimalt för interiör och arkitektur är förstås tilt/shift-objektiv men då pratar vi stora pengar. En bra vidvinkelzoom, t ex Tokina 12-28/4 http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004861119/tokina-af-12-28-4-0-at-x-pro-dx-till-nikon, funkar mycket bra på din kamera. Det man skall tänka på är att alltid försöka ha kameran horisontellt för att undvika lutande linjer. Stativ och ett litet vattenpass är värdefullt. Objektivets distortion är en annan parameter att ta i beaktning. Raka linjer i bildens kant blir buktande, som en tunna, med de flesta vidvineklobjektiv, mer eller mindre men oftast mer synligt ju vidvinkligare objektiv.

Vad gäller blixtar, om det är interiör du tänker på så blir det svårt. Jag tror inte blixtsystemet på din kamera är så avancerat så att du kan använda fjärrstyrda blixtar. En blixt som du kan vända och vrida är bra men räcker oftast inte. Det finns ofta flera hörn i ett rum som kan behöva extra ljus och då måste varje belysas för sig. Jag skulle förslå att du provar dig fram i befintligt ljus om det räcker. Med stativ och trådutlösare behöver du inte bekymra dig om långa slutartider.

/Frode

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto