Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karroknasig

Medlem
Hej

Jag införskaffade mig för ett tag sedan en Canon 550 D, men endast med standar objektivet 18-55 IS. Nu är frågan vad jag ska ha för nästa objektiv.

Har funderat på ett fast 50 1,8 sedan har jag också funderat på ett 55-250 eller ett 70-300.
Detta är ju objektiv med en ganska hög hög brännvidd, det fungerar ju bra om man vill komma nära sitt motiv utan att behöva gå för nära. Det passar ju inte när man vill ta mer övergripande bilder, alltså känner jag mig i behov av ett vidvinkelobjektiv, men vet inte riktigt vad det är jag ska titta på.

Tacksam för svar :)

Din standardzoom är vidvinklig vid 18mm.

Jag tycker att du ska kika på en vidvinkelzoom som är anpassad för kamerans format dvs. APS-C

Det finns några att välja på. T.ex här:
http://www.cyberphoto.se/
Gå till objektiv: kryssa för Canon, vidvinkelzoom, endast för APS-C så får du upp en lista.
Alla på listan är bra.

MVH J O

Hej

Jag införskaffade mig för ett tag sedan en Canon 550 D, men endast med standar objektivet 18-55 IS. Nu är frågan vad jag ska ha för nästa objektiv.

Har funderat på ett fast 50 1,8 sedan har jag också funderat på ett 55-250 eller ett 70-300.
Detta är ju objektiv med en ganska hög hög brännvidd, det fungerar ju bra om man vill komma nära sitt motiv utan att behöva gå för nära. Det passar ju inte när man vill ta mer övergripande bilder, alltså känner jag mig i behov av ett vidvinkelobjektiv, men vet inte riktigt vad det är jag ska titta på.

Tacksam för svar :)

Samma här införskaffade mig en 550D för typ 2 veckor sedan. Jag har köpt ett 50/1.8 för 700 kr och det är verkligen ett kanon objektiv för de pengarna. Jag har kännt lite på 55-250 och tycker att känns väldigt lätt och plastig (vill gärna ha ett objektiv som väger lite grann). Tamron har flera intressanta zoomobjektiv för ganska billig peng.

Jag köpte ett Canon 70-300 IS USM begagnat här på Fotosidan för 3000kr, jag tycker det är mkt bra för pengarna och ändå smidigt och lätt.

Det verkar lite som om du inte riktigt vet vad du är ute efter eller vad, om, du behöver. Vad är det du plåtar? vad är intressena? Är det så att du kör lite all round och inte sysslar med nåt som inte kräver tele (sport, natur el.dyl) så:

Ett Sigma 20mm F1.8 EX DG ASP RF som normal optik eller ett Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM.

Kom bara ihåg att fastän det kan kännas kul med vidvinkel så är det så att högst antagligen kommer dina bilder att se mycket bättre ut med normaloptik runt 30-35mm (medräknat din cropfaktor).

Nu är det så att hon redan har standardzoomen.
Och vad jag förstår är hon intresserad av något mer vidvinkligt än standardzoomen.
Det blir bara förvirrande att föreslå brännvidder hon redan har.

Telezoomen 55-250 är ju helt OK och prisvärd. Rekommenderas.

MVH J O

Det låter som att det är två olika objektiv du är ute efter. Dels vidvinkel, dels tele. Din normalzoom har ju annars vidvinkel i ena änden, och kort tele i andra änden. Tycker du att detta inte räcker är ju Sigma 10-20 en bra vidvinkelzoom, och 55-250 en mycket prisvärd telezoom.

ANNONS