Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket objektiv till vad?
- Trådstartare Victor E.
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ledsen att jag inte kommer med några jättekonkreta brännvidder utan snarare ett utdraget resonemang. Vilken brännvidd man vill ha beror på vad man är ute efter för effekt och vilka förhållanden man arbetar under.
Avståndet mellan fotografen och modell påverkar perspektivet. Står man väldigt nära modellen kan proportioner bli överdrivna då det relativa avståndet mellan tex kamera och modellens nässpets är kortare än avståndet kamera och öron, näsan blir då stor och öronen små.
På samma sätt kan proportionerna bli "fel" åt andra hållet om man står för långt bort. Ett exempel på detta var när jag plåtade ett "boxercisepass" med ett teleobjektiv och fick en bild där en av deltagarna boxar "in i kameran". Normalt skulle man förvänta sig att handen var jättestor (serietidningsstor?) då den nästan ser ut att krossa kameralinsen, men då jag stod flera meter bort har handen helt normal storlek i förhållande till resten av kroppen. Vilken effekt hade varit bäst? Det är upp till fotografen.
En annan sak som påverkas av avståndet mellan modell och fotograf är hur "påträngande" fotografen är. Många tycker inte om när de har en kamera för nära ansiktet. Vad som är bekvämt avstånd varierar mellan modeller och fotografer och kan ibland minskas allt eftersom en session fortlöper, då modell och fotograf blir mer bekanta med varandra.
Mikael Pertmann har ett bra svar i en annan tråd. När man väl har hittat sitt avstånd så får man ta fram en brännvidd som passar för att få önskat utsnitt på bilden.
Har man en tajt studio kanske man inte kan stå så långt ifrån modellen och då är det en begränsande faktor.
Själv har jag tagit många ganska tajta ansiktsporträtt med en 105:a på en D70, men även en hel del halvkroppsporträtt (självklart fick jag då stå lite längre från modellen). Jag har även använt en 80-200 för samma ändamål. Ofta har jag föredragit lite längre brännvidder för att antingen komma nära inpå eller för att kunna stå på lite avstånd och observera utan att störa en verksamhet jag fotograferat.
Min 50mm är inte lika välanvänd som man skulle kunna tro, ska jag ta helkroppsporträtt med den på en D70 måste jag backa ca 6 meter från modellen vilket är kanske i det längsta laget, jag skulle föredra något vidvinkligare.
Avståndet mellan fotografen och modell påverkar perspektivet. Står man väldigt nära modellen kan proportioner bli överdrivna då det relativa avståndet mellan tex kamera och modellens nässpets är kortare än avståndet kamera och öron, näsan blir då stor och öronen små.
På samma sätt kan proportionerna bli "fel" åt andra hållet om man står för långt bort. Ett exempel på detta var när jag plåtade ett "boxercisepass" med ett teleobjektiv och fick en bild där en av deltagarna boxar "in i kameran". Normalt skulle man förvänta sig att handen var jättestor (serietidningsstor?) då den nästan ser ut att krossa kameralinsen, men då jag stod flera meter bort har handen helt normal storlek i förhållande till resten av kroppen. Vilken effekt hade varit bäst? Det är upp till fotografen.
En annan sak som påverkas av avståndet mellan modell och fotograf är hur "påträngande" fotografen är. Många tycker inte om när de har en kamera för nära ansiktet. Vad som är bekvämt avstånd varierar mellan modeller och fotografer och kan ibland minskas allt eftersom en session fortlöper, då modell och fotograf blir mer bekanta med varandra.
Mikael Pertmann har ett bra svar i en annan tråd. När man väl har hittat sitt avstånd så får man ta fram en brännvidd som passar för att få önskat utsnitt på bilden.
Har man en tajt studio kanske man inte kan stå så långt ifrån modellen och då är det en begränsande faktor.
Själv har jag tagit många ganska tajta ansiktsporträtt med en 105:a på en D70, men även en hel del halvkroppsporträtt (självklart fick jag då stå lite längre från modellen). Jag har även använt en 80-200 för samma ändamål. Ofta har jag föredragit lite längre brännvidder för att antingen komma nära inpå eller för att kunna stå på lite avstånd och observera utan att störa en verksamhet jag fotograferat.
Min 50mm är inte lika välanvänd som man skulle kunna tro, ska jag ta helkroppsporträtt med den på en D70 måste jag backa ca 6 meter från modellen vilket är kanske i det längsta laget, jag skulle föredra något vidvinkligare.
Graal
Avslutat medlemskap
Det finns inga måsten eller helst. Det går att ta porträtt med fisheye om så är. Men en 50mm funkar säkert bra till det mesta. Kort tele är dock det man brukar rekommendera för halvkropp eller ansiktsporträtt, 75-135mm, så att bakgrunden får en mjuk oskärpa. men blända inte ned för mycket. Stor bländare är rekommendabelt om bakgrunden inte ska bli störande. Men bakgrunden kan man ju välja när man ska ta arrangerade porträtt.
Här ett oarrangerat porträtt av en stor ungdomsledare inom orienteringssporten, Gunnar Johansson från OK Orion, omgiven av sina adepter. Optik 10mm fisheye.
Här ett oarrangerat porträtt av en stor ungdomsledare inom orienteringssporten, Gunnar Johansson från OK Orion, omgiven av sina adepter. Optik 10mm fisheye.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag brukar använda ett kort tele till det mesta utomhus samt halv kropp och ansiktsbilder
50mm AFD 1.8 på Nikon D70 (lånekamera när uppdragsgivaren har bråttom)
http://www.fotosidan.se/pools/view/62/585715.htm
AI 85mm 2.0 på Nikon 35mm kamror
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/77457.htm?set=lp
150mm 3.5 på Mamiya 645
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/601917.htm?set=lp
(brännvidden ändras med film/sernsor formet)
När utrymmet i studion inte räcker till och jag vill ha luft omkring en modell i helkropp så brukar jag använda normalobjektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/608314.htm?set=lp
(Mamiya Sekor M645 80mm 2.8 motsvarar 50mm i 135 format)
Eller till mer spontana gatubilder med lite omgivning osv.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/526893.htm
Avslutningsvis skulle jag vilja säga att det är upp till ditt bildsinne.
Jag hade nog skaffat ett kort tele först. Sedan ett normalobjektiv. Det är inte så mycket pengar på beg. marknaden.
50mm AFD 1.8 på Nikon D70 (lånekamera när uppdragsgivaren har bråttom)
http://www.fotosidan.se/pools/view/62/585715.htm
AI 85mm 2.0 på Nikon 35mm kamror
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/77457.htm?set=lp
150mm 3.5 på Mamiya 645
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/601917.htm?set=lp
(brännvidden ändras med film/sernsor formet)
När utrymmet i studion inte räcker till och jag vill ha luft omkring en modell i helkropp så brukar jag använda normalobjektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/608314.htm?set=lp
(Mamiya Sekor M645 80mm 2.8 motsvarar 50mm i 135 format)
Eller till mer spontana gatubilder med lite omgivning osv.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/526893.htm
Avslutningsvis skulle jag vilja säga att det är upp till ditt bildsinne.
Jag hade nog skaffat ett kort tele först. Sedan ett normalobjektiv. Det är inte så mycket pengar på beg. marknaden.
Senast ändrad: