ANNONS
Annons

Vilket objektiv till D70 + annat

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Alo,

Några frågor som jag hoppas kunna få svar på:

Det medföljande 18-70DX objektivet i D70 kitet, går det att använda på en analog nikon kamera, nämnligen F80? Om ja, förlorar man någon autofokus, matrixmätning eller dylikt?

Vilket objektiv är att föredra mellan Tokina 19-35/3.5-4.5 NAFD och ovan nämnda DX glugg?

Som jag räknar är det ca 2K som skiljer mellan bara D70 hus och kitet, just vad Tokinan ligger på... så vad är smartast ?

Hoppas på snabb hjälp då det brinner i plånboken, heh :)

DX-objektiv tecknar inte fullt ut...så du kommer att få mycket kraftig vinjettering om du använder den på F80.

Så då kanske det inte är så tokigt att köra Tokinan?

Vad är fördelarna med DX gluggen så länge man använder D70?

DX-objektivet har ju betydligt bättre omfång och även snabbare AF, tack vare att den har AF-S (inbyggd ultramotor).

Nu börjar jag greppa.

Omfånget kvittar lite för mig då jag har 28-80 glugg till F80'n. Så därför räcker ju upp till 35 fullgott, dessutom fotar jag extremt sällan i 80 trakterna (men ska försöka bli bättre på det:).

Snabbare autofokus låter dock trevligt, men om det _bara_ är det... så behöver jag kanske inte gråta ihjäl mig för att jag lite överilat beställde tokina vidvinkelzoomen.

Hur är det med skärpa mellan tidigare diskuterade 2 gluggar. Någon som vågar gissa?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar