ANNONS
Annons

Vilket objektiv ska jag välja till min Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Wikuey

Aktiv medlem
Hej! Jag skall precis köpa min första kamera och valet blir en Nikon D3100; mycket eftersom den fått bra recensioner, är prisvärd och verkar passa nybörjare. Frågan är dock vilket paket med tillhörande objektiv som jag skall välja? På prisjakt kan man se de olika alternativen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693310#rparams=ss=Nikon D3100

Det är alternativen runt 5000:kronors strecket som attraherar mig mest på grund av det låga priset. Men vad skiljer dem egentligen åt; vad är för och nackdelarna med de olika objektiven och vilket paket är mest prisvärt?

Hej! Jag skall precis köpa min första kamera och valet blir en Nikon D3100; mycket eftersom den fått bra recensioner, är prisvärd och verkar passa nybörjare. Frågan är dock vilket paket med tillhörande objektiv som jag skall välja? På prisjakt kan man se de olika alternativen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693310#rparams=ss=Nikon D3100

Det är alternativen runt 5000:kronors strecket som attraherar mig mest på grund av det låga priset. Men vad skiljer dem egentligen åt; vad är för och nackdelarna med de olika objektiven och vilket paket är mest prisvärt?

18-55 (utan VR). Onödigt enkelt, men billigast.
18-55 VR: bra optik och bildstab
18-105 VR: bra optik och väldans trevligt omfång. Bildstab.
18-200 VR: inte lika bra, men helt OK optik. Rejält omfång, kanske onödigtvis.
18-55 VR + 55-200 VR: bästa kombination optiskt.

Per.

Tack för svaret! Lutar åt 18-105/3,5-5,6 VR, men jag behöver läsa på och få lite mer åsikter först.

Inte för förvirra när du har valt kamera och utan att veta budget även om du skrev 5000 paketet.

MediaMarkt säljer nu D90 huset för 4999 kr och ett 50 1,8 för 999kr.
Där är ett riktigt bra paket.
För att få lite mer "zoom" och användarvänlighet kan man hitta 18-55 VR för tusenlappen.
Tyvärr uppe i 7000 kr men men...

Detta är min nybörjar utrustning och jag tycker det fungerar underbart bra. Så klart vill man ha annat och mer men så är det ju alltid ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar