Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag andvända.?

Produkter
(logga in för att koppla)

kricka75

Medlem
Hejsan.!

Ska fota en fest som har tema Rödamattan. där jag ska fota varje gäst/par när det poserar på rödamattan.
vlket kommer va senare bästa klädsel och posering. så jag vill ta så bra bilder som möjligt, då de antagligen kommer ligga som bildspel resten av kvällen fram till röstningen.

Jag har en Canon 7D med
15-85 3,5-5,4 IS
50 1,4
60 2,8
70-200 4 L

Vilket av dessa skulle rekomenderas.. hade tänk o köra på 15-85..
Eller vad tycker ni.??

Tacksam för svar.

Det beror ju helt på hur mycket plats du har tillgång till, har du två meter och skall ta helkroppsbilder på par så blir det ju rätt trångt och då kanske du måste ha 15mm med risk för att perspektivet blir förvrängt.

Har du mer plats så kan du kanske använda 70-200 och isolera personerna från bakgrunden.

Om du har möjlighet att reka innan så är saken biff!

Jo ska dra ditt 3 timmar innan o kolla läget.
Men ja fatta som att det va hyfsat med plats i deras ögon : /

Jo ska dra ditt 3 timmar innan o kolla läget.
Men ja fatta som att det va hyfsat med plats i deras ögon : /

Jag gjorde ett nästan identiskt uppdrag för någon månad sen och var och rekade dagen innan. Så kom jag dit en 20 minuter innan för jag trodde jag hade koll, då hade dom galningarna flyttat mig ;-) Men hursomhelst så fotade jag med en studioblixt (Slagen snett framifrån) och körde med mitt 24-70 och 5d, dvs motsvarar ditt 15-85 ganska hyggligt iaf i dom nedre regionerna. Nu hade dom satt upp en fond av vepor med sin företagslogga bakom, så jag behövde inte bry mig om att snäva ner skärpedjupet, utan fördrog något större skärpedjup så att kläder och detaljer framhävdes väl. Golvet var vansinnigt fult, så jag tog ungefär 3/4 dels bilder, skar nedanför knät. Så försök hitta en vettig bakgrund om det går så kan du lugnt köra på med det. (Annars får du nog sikta in dig på 50:at om du vill snäva till skärpedjupet)

Jag gjorde ett nästan identiskt uppdrag för någon månad sen och var och rekade dagen innan. Så kom jag dit en 20 minuter innan för jag trodde jag hade koll, då hade dom galningarna flyttat mig ;-) Men hursomhelst så fotade jag med en studioblixt (Slagen snett framifrån) och körde med mitt 24-70 och 5d, dvs motsvarar ditt 15-85 ganska hyggligt iaf i dom nedre regionerna. Nu hade dom satt upp en fond av vepor med sin företagslogga bakom, så jag behövde inte bry mig om att snäva ner skärpedjupet, utan fördrog något större skärpedjup så att kläder och detaljer framhävdes väl. Golvet var vansinnigt fult, så jag tog ungefär 3/4 dels bilder, skar nedanför knät. Så försök hitta en vettig bakgrund om det går så kan du lugnt köra på med det. (Annars får du nog sikta in dig på 50:at om du vill snäva till skärpedjupet)

Kapa nedanför knät. Då blir tjejerna glad som lagt tusenlappar på skorna för kvällen haha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar