Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

0520-11

Medlem
Jag fotar mest porträtt. Det är min grej, men fotar självklart annat också. Just nu använder jag ett 50mm 1,8 objektiv. Men vill köpa något nytt nu.

Så vad föredrar du? Priset bryr jag mig inte speciellt mycket om, bara det ligger runt 5000kr(max alltså, kan även vara begagnad pris). Jag vill att det ska vara väldigt skarpt och bra med ljus.

Andra märken än Nikon funkar också.
 
Du behöver nog ge lite mer information. DX eller FX kamera? Vill du det ska vara ett objektiv för porträtt eller ska det i huvudsak vara till annat? Har du idag något mer än50/1,8 objektivet.


Till porträtt så brukar man rekommendera runt 35-85 så ditt 50/1,8 ligger ju bra där. Men kanske kan det vara kul med ett 85/1,8 eller ett makro 90/2,8? Ett 35/1,4 tex från Sigma tex kan ju vara ett annat val om det nu ska vara till porträtt
 
Jag fotar mest porträtt. Det är min grej, men fotar självklart annat också. Just nu använder jag ett 50mm 1,8 objektiv. Men vill köpa något nytt nu.

Så vad föredrar du? Priset bryr jag mig inte speciellt mycket om, bara det ligger runt 5000kr(max alltså, kan även vara begagnad pris). Jag vill att det ska vara väldigt skarpt och bra med ljus.

Andra märken än Nikon funkar också.

Har ingen koll på Nikon men 85,100,105,135 och 200mm på FF brukar passar bra till porträtt. Canon har ett antal som ligger under ditt prisförslag (85 F1.8, 100 F2) och troligtvis hittar du även motsvarande till Nikon. Välj ett med en brännvidd som passar till det andra du gillar att fotografera. Många gillar 85mm, själv tycker jag om105-135mm då det även passar till event, kalas osv där man kanske vill "stå lite vid sidan om" och fotografera.

Kan du köra med manuellt fokus så är Samyang 135mm helt fantastiskt. Det hela beror iofs på vilken typ av porträtt du menar...
 
Sorry, glömde skriva.. objektivet ska passa FX!

Samyang låter intressant. Ska kolla upp!

Funderar även på en vidvinkel, kan ni ge mig tips om bra objektiv för det också? Skärpa är viktigt för mig.
 
Sorry, glömde skriva.. objektivet ska passa FX!

Samyang låter intressant. Ska kolla upp!

Funderar även på en vidvinkel, kan ni ge mig tips om bra objektiv för det också? Skärpa är viktigt för mig.

20% just nu.. är skärpa viktigt så är det ett bra val.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=135mmNi

"Det här är nästan för bra för att vara sant." enligt cyberfoto..Det är dock manuellt fokus som gäller. På spegellöst (med focus peaking) är det inga problem alls men med OVF så är det svårare.
 
Ska ju tydligen vara RIKTIGT BRA, men alla kanske inte känner sej bekväma med manuell AF

Kör man spegelöst med focus peaking är det inga problem., med lite träning så går det även att fånga små barn på språng...

På ett spegelhus är det lite jobbigare, speciellt på moderna hus med en "fokusskiva" som inte är optimerad för större bländartal. Kör själv med manuella objektiv på en Fuji XT-1 och det är inga problem alls. Det är dock inte riktigt samma sak på text 5D MK III. Då är det bäst att motivet sitter stilla :)
 
Nikon AF-S 85/1,8G


Jag håller med. Det går att få en aning billigare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1085167

Det finns också en omodernare version med bländarring och skruvfokus:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31885
men det går kanske inte att köpa nytt. Begagnat kan man kanske få tag på det till ett bra pris. Jag tror att det är samma optik i det gamla objektivet som i det nya.

Jag har inte använt något av AF-versionerna av 85/1.8, men har det gamla 85/2.0 med manuellt fokus som jag gillar.
 
Nikkor 105mm f/2.5

Ska ju tydligen vara RIKTIGT BRA, men alla kanske inte känner sej bekväma med manuell AF

Om man tycker att manuellt fokuserande går bra så kan Nikkor 105/2.5 vara ett bra alternativ. Det går förmodligen att få tag på till rimligt pris. Jag betalade 850 kr för mitt exemplar för ungefär 3.5 år sen.
 
Jag fotar mest porträtt. Det är min grej, men fotar självklart annat också. Just nu använder jag ett 50mm 1,8 objektiv. Men vill köpa något nytt nu.

Så vad föredrar du? Priset bryr jag mig inte speciellt mycket om, bara det ligger runt 5000kr(max alltså, kan även vara begagnad pris). Jag vill att det ska vara väldigt skarpt och bra med ljus.

Andra märken än Nikon funkar också.


Jag är mycket nöjd med Sigma ART 50/1,4 5000 begagnat.

//
 
Jag hade rekommenderat en 70-200 /2.8 zoom då får man flexibilitet utan att behöva flytta sig så mycket.

Själv kör jag iofs Canon men använder ett Canon EF 70-200 L 2.8 II IS USM till porsträtt.
 
Som några tidigare nämnt, AF-S 85mm f/1.8G. Superglugg för dom pengarna. Borde gå att hitta beggat för runt 3000.

AF 85mm f/1.8D också helt ok, men lite mjuk fullt öppen. Prisvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.