Annons

Vilket objektiv på familjedagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpen38

Medlem
Hej!

Jag ska till djurpark med familjen och kameran åker självklart med.

Jag har två objetiv att välja på och tänkte då bara ta med ett av dessa och frågan är då vilket?
Objektiven är 18-55is och ett fast 50 f1.8 II.

Vilket skulle ni ta med på trippen?

mvh
sumpen38
 
Hej!

Jag ska till djurpark med familjen och kameran åker självklart med.

Jag har två objetiv att välja på och tänkte då bara ta med ett av dessa och frågan är då vilket?
Objektiven är 18-55is och ett fast 50 f1.8 II.

Vilket skulle ni ta med på trippen?

mvh
sumpen38
Är det bra belysning, 18-55
 
18-55, helt klart.
Vidvinkel är alltid bra vid familjebilder där mer än en person ska vara med. Man får liksom med lite mer av det som händer då :) Om du inte vill backa en bra bit då dvs.
 
Hej!

Jag ska till djurpark med familjen och kameran åker självklart med.

Jag har två objetiv att välja på och tänkte då bara ta med ett av dessa och frågan är då vilket?
Objektiven är 18-55is och ett fast 50 f1.8 II.

Vilket skulle ni ta med på trippen?

mvh
sumpen38

Känns garanterat som att det är zoomen du ska ta med. 50mm f1.8 brukar man använda där det är dåligt ljus, och om djurparken är utomhus i strålande solljus behövs inga bländare 1.8, då är det nog smartare med ett zoom.
 
Hej!

Jag ska till djurpark med familjen och kameran åker självklart med.

Jag har två objetiv att välja på och tänkte då bara ta med ett av dessa och frågan är då vilket?
Objektiven är 18-55is och ett fast 50 f1.8 II.

sumpen38

För att plåta människor i närområdet är 18-55 säkert bäst.

Att ta med en fundering på är om du inte också borde ha ett tele på ca 200-300 mm.
Djuren kan bli små prickar om man inte har längre brännvidd än 55 mm. Det är inte kul att upptäcka efteråt. (i sökaren har vi ju alla en eminent "ögonzoom" som kan lura oss).

Idealet är väl en zoom 14-500 mm som inte väger nåt eller kostar nåt. Dessutom är det förstås raktecknande och har ljusstyrka på 2.8.
Tyvärr har jag dock inte sett det objektivet än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.