Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

exp123

Ny medlem
Hej, jag har en Nikon D7000. Jag har ett Tamron 18-270 objektiv.
Jag är ganska ny inom foto osv men det går framåt! Haft fullt upp med andra saker det senaste så har inte lagt så mycket tid på kameran.

Jag skall köpa ett objektiv men har inte så bra koll på vad jag behöver.... Jag vill testa på ett fast objektiv typ
50mm/F 1.8 eller 35mm/F 1.8
min uppfattning är att dom ska va bra!

Men hur funkar det att filma med ? Jag har tänkt att börja filma en hel del och är därför lite tveksam till vad jag behöver. Min plan är att filma så nära action som möjligt för att skapa en god känsla i mina filmer.

Om jag vill filma på 1-5 meters håll känns det ju lite "overkill" att ha ett objektiv på 35 mm

Vad tror ni jag behöver ? Kanske är någon här som håller på med film.
(Samtidigt vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst och vill gärna kunna använda detta objektiv för foto också)

Övrig fråga, en annan sak jag jag funderar på är ett Glidecam stativ någon som har använt ett sådant och kan ge recension/omdöme. Har planerat att bygga ett liknande själv.

MVH Johan Berntsson
 
Jag har filmat mycket med nikon d300s. Din kamera är lite bättre på film men tror att mina erfarenheter går att applicera även på din.

Tyvärr är inte moderna Nikon G objektiv optimala i användarvänlighet att filma med våra dslr när det gäller bländare och fokus. Anledningen är att man kan inte fokusera automatiskt och smidigt, den är fruktansvärt seg och osäker när man har filmningen i gång (resultatet blir oproffsigt). Sen är det bara fullt öppen bländare som gäller, har inte lyckats ändra och inte heller hittat någon information på nätet.

Visst kan du ändra bländartalet längst ner i liveview, men det säger bara vilken bländare det ska vara på stillbilder.
Sen går det inte att styra gainen, den är helt automagiskt. Ska du filma en advancerat ljussatt person med svartbakgrund så ska tycker kameran att vi ska ljusa upp den svarta bakgrunden och resultatet blir lite brusigare och nästan överexponerat objekt.

För att få bra kvalitet på filmer gör så här:

Först optimera det du ska filma, inga ändringar av ljus och ha kameran gärna på stabilt stativ och ha konstant avstånd till objektet med ett objektiv med stor bländare.

Ställ in fokusen, gärna automatiskt, till exempel på en person som ställer sig högst upp i en skateboardramp där actionen kommer att inträffa så du vet att det är i fokus, sen slå över till manuell fokus (för att den inte ska ändras) och slå på liveview.

Är det lampor så kan det bli flimmer, syns tydligt på liveview, tyvärr kan du inte ändra den digitala slutaren manuellt (kommer i osynk med lysrörens frekvens som skapar flimmer...typ). Men du kan lura kameran att ändra digitala slutaren. Rör lite på exponeringskompensationen tills linjerna/ränderna försvinner. Är det linjer vid 0 exponeringskompensation kan man oftast alltid få det bättre på 0,3 åt något håll.
Har filmat en belyst person på scen med svart bakgrund med perfekt resultat tack vare att ljuset ej ändrades. Blev mer än -1 i ex-komp så blev inte ansiktet överexponerat och bakgrunden blev härligt svart.

När det kommer till objektiv är 35 och 50 1,8 att föredra och prisvärda. Stor slutare och fasta objektiv ger skarphet så länge det är i fokus, sen kräver mindre ljus.Gärna fixerat på ett stativ och rör inte kameran under filmningen så når du verkligen toppkvalitet, med kort brännvidd går det också att filma lite handhållet på rörligt stativ, så länge du slipper ändra fokusen. Längre brännvidd är inte att föredra om du inte har ett stabilt som är sjukt stabilt. Har filmat med 200 2,8 med lysande resultat, längre skärpdjup men då fick man stå still då golvet svikta när jag flyttade mina fötter. Och det var inget snack om att ens tänka på att röra stativet. Om du vill filma handhållet försöka konstruera något form av balanserad motvikt för att få mjukare rörelser. Finns instruktioner på nätet.

Sammanfatting om objektiv (är som när du fotar stillbilder):
Större brännvid: Längre skärpdjup (vid samma bländare), skakigare då rörelserna märks tydligare pga hävstångseffekt. Ej filma handhållet.
Mindre bländare: Längre skärpdjup, ljuskrävande.

Om du vill kunna fokusera under filmningen, gör det manuellt för att få snygga resultat och det kräver mycket träning innan man bemästrar det perfekt.

Lycka till
 
Tack för hjälpen!

Köpte objektivet idag. Har inte hunnit testa det ännu bara, tycker dock att det väsnas med autofokus :(
AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G DX
 
Tack för hjälpen!

Köpte objektivet idag. Har inte hunnit testa det ännu bara, tycker dock att det väsnas med autofokus :(
AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G DX

Det väsnas med den minimala inbyggda mickrofonen som komprimerar ljudet extremt samtidigt som den sitter nära autofokusmotorn. Därför använder jag alltid extern ljudupptagning med klappa och mixar ljudet separat. En portabel zoom porta gör superskillnad och förbättrar slutresultatet. Ljudet från kamerans mick använder jag endast att synka till i nödfall.
 
Det väsnas med den minimala inbyggda mickrofonen som komprimerar ljudet extremt samtidigt som den sitter nära autofokusmotorn. Därför använder jag alltid extern ljudupptagning med klappa och mixar ljudet separat. En portabel zoom porta gör superskillnad och förbättrar slutresultatet. Ljudet från kamerans mick använder jag endast att synka till i nödfall.

Ah det förstår jag att det gör, men det väsnas mer en mitt gamla objektiv (skrapande ljud) funderar på att ta med kameran ner och visa upp i affären så dom kan kolla kanske även jämföra med en lika modell.
Jag frågade om mikrofon i affären men dom hade ingen hemma. De sa att det gör betydlig skillnad men jag frågade om hur lång kabel det är till den för att kanske till och med flytta den till mitt stativ jag tänker bygga. Men det rekommendera de inte! Men dem var inte heller säker på att den externa mikrofonen tog bort "allt" ljud från kameran och optiken. Får se hur jag skall göra 1600-1700kr är ju lite mycket för en mikrofon. Får nästan testa runt lite först och se resultat.

Sparas ljudet separat i en fil om man har en sådan mikrofon ? Försvinner allt kamera ljud eller bara det värsta med en sådan mikrofon?
Modellen var Nikon ME-1 är den bra?

För övrigt så kollar jag runt på lite material att bygga mitt handhållna stativ. Funderat på aluminium, plast, glasfiber, kålfiber och stål. Men det lutar åt plast till en början(beta). Ska nog köra på pp rör 32mm diameter kanske 40mm diameter (vatten rör), ska ner till bygghandeln och känna på det för att få en god känsla. Vore skoj att komma billigt undan sedan är det lätt att jobba med och vinklar och t-kopplingar finns ju färdiga att köpa för dessa dimensioner. Skulle det bli svajigt så borde det gå att fylla rör stativet med något bra :)
Själva konstruktionen har jag inte bestämt riktigt, det ena jag funderar på är med motvikt typ som glidecam sedan funderar jag på att köra på en egen konstruktion liknar mer motorsågs fattning. Men det kanske blir klumpigt och osmidigt. Lär ju testa.
 
Om du vill ändra saker manuellt bör du aktivera "manuella filminställningar" i fliken "filminställningar" som finns trea från slutet i "fotograferingsmenyn" (den lilla kamerasymbolen). Om du ska filma i lysrörs-/lågenergilampssken så bör slutartiden vara 1/50 för att synka med växelströmmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.