Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv för arkitekturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej!

Det senaste året har jag frilansat åt en arkitektbyrå, och tagit exteriör och interiörbilder. Än så länge har jag kört med min 5D och ett 28mm f/2.8 (i kombination med ett 70-200 4L för detaljbilder).

Det har gått helt OK, men nu tycker jag det är dags att börja titta efter något lite bättre. Har märkt att 28mm objektivet har lite problem med att få en bra balans mellan mörka och överexponerade delar i bilden. Det är ju trots allt ett ganska billigt objektiv.

Nu behöver jag tips på vilket objektiv som kan ersätta detta, helst ett L objektiv. Kan tänka mig både nytt och begagnat, i prisklassen 4000-7000. Har än så länge tittat lite på 17-40 4L, kan det vara något? Annars vore ju 24-70 2.8L ganska fint, fast det är ju lite dyrt. Eller borde jag titta på fast optik?

Det viktigaste är att det är bra mycket bättre än mitt 28mm.

Tack på förhand!
 
Det är inte objektivet som påverkar balansen mellan mörkt och ljust. Den balansen måste du själv påverka. Det kan man göra genom att belysa de mörkare delarna med blixt och/eller göra flera exponeringar med olika ljushet (och sätta samman de olika exponeringarna i efterarbetet).

Om det är interiörfoto är det vanligaste problemet att fönstren blir helt överexponerade när rummet invändigt blir lagom ljust. Det enklaste sättet för att undvika detta är att använda blixt på kameran (riktad upp i taket). Då ställer du in kameran så att fönstren blir ljusa men inte helt utbrända och lyser upp rummets innandöme med blixten.

Vid exteriöbilder är det lite knepigare om solljuset kommer från ett besvärligt håll (medljus är alltid lätt). Vid knepiga situationer brukar jag se till att exponera fasaden rätt och strunta i hur himlen blir i den exponeringan. Om himlen är blå kan man ta en exponering till där den blir lagom ljus och slå saman bilderna. Om vädret är mulet klipper jag in en himmel som jag fotograferat någon bättre dag.
Polarisationsfilter kan också funka i vissa situationer.

Saker som objektiv kan vara bättre på är att de ger mindre distorsion (böjda linjer), att de ger lite skarpare bilder, har mindre kromatisk abberation samt att de kan ha bättre motljusegenskaper. Om du även uipplever något av det som problem kan det vara läge att byta objektiv, men förvänta dig alltså inte att de ska ge jämnare exponeringar oavsett hur dyra de är.
 
man kan ta flera bilder med olika exponeringar och sätte ihop dom.. i photoshop så kan du göra en "merge to HDR" som löser problemet med förljus eller för mörka partier bilden..
 
Det är inte objektivet som påverkar balansen mellan mörkt och ljust. Den balansen måste du själv påverka. Det kan man göra genom att belysa de mörkare delarna med blixt och/eller göra flera exponeringar med olika ljushet (och sätta samman de olika exponeringarna i efterarbetet).

Om det är interiörfoto är det vanligaste problemet att fönstren blir helt överexponerade när rummet invändigt blir lagom ljust. Det enklaste sättet för att undvika detta är att använda blixt på kameran (riktad upp i taket). Då ställer du in kameran så att fönstren blir ljusa men inte helt utbrända och lyser upp rummets innandöme med blixten.

Vid exteriöbilder är det lite knepigare om solljuset kommer från ett besvärligt håll (medljus är alltid lätt). Vid knepiga situationer brukar jag se till att exponera fasaden rätt och strunta i hur himlen blir i den exponeringan. Om himlen är blå kan man ta en exponering till där den blir lagom ljus och slå saman bilderna. Om vädret är mulet klipper jag in en himmel som jag fotograferat någon bättre dag.
Polarisationsfilter kan också funka i vissa situationer.

Saker som objektiv kan vara bättre på är att de ger mindre distorsion (böjda linjer), att de ger lite skarpare bilder, har mindre kromatisk abberation samt att de kan ha bättre motljusegenskaper. Om du även uipplever något av det som problem kan det vara läge att byta objektiv, men förvänta dig alltså inte att de ska ge jämnare exponeringar oavsett hur dyra de är.

Tack för ett bra svar!

Det jag brukar göra är att med RAW-editeraren fixa till så att ljusa partier mörkas aningen, och mörka partier ljusas upp aningen (alltså använder jag en bild, som jag editerar åt två olika håll, och sedan smälter samman den).

Det där med blixten ska jag absolut testa. Har en 430EX, men visste inte att den skulle kunna ljussätta ett helt rum.

När jag fotar interiört fotar jag ju ganska ofta i motljus, eftersom många rum inte har ljusinsläpp från flera håll. Då måste väl objektivet spela en stor roll? Exteriöra bilder har jag aldrig riktigt haft något problem med.

En annan fråga, är det kameran eller objektivet som står för färgupptagningen? Jag känner ofta att bildernas färger är ganska förvrängda från verkligheten - jag vet att man kan ändra temperatur och sånt i photoshop sedan, men jag tycker det är lite svårt att få det helt rätt.

Sedan undrar jag vilken bländare du skulle rekommendera. Hur mycket påverkar detta bildens kvalitet? jag brukar köra runt 8-11. Bör jag ha högre? Och ISO, ska det helst vara runt 100-200? Min kamera har ju 50 också, men jag har aldrig kört på det...

Om du skulle rekommendera ett nytt objektiv, vilket skulle det i så fall vara? Även fast vissa av de aspekter jag nämner kanske beror på mig eller kamerahuset är det ju inte hemlis att bättre objektiv tar bättre bilder, speciellt om det är L :).

Många frågor på en gång, men jag hoppas du har tid att svara!

Mvh,
Tobias
 
När jag fotar interiört fotar jag ju ganska ofta i motljus, eftersom många rum inte har ljusinsläpp från flera håll. Då måste väl objektivet spela en stor roll? Exteriöra bilder har jag aldrig riktigt haft något problem med.

En annan fråga, är det kameran eller objektivet som står för färgupptagningen? Jag känner ofta att bildernas färger är ganska förvrängda från verkligheten - jag vet att man kan ändra temperatur och sånt i photoshop sedan, men jag tycker det är lite svårt att få det helt rätt.

Svaret på fråga ett är att ljusinsläppet påverkas av objektivet, men inte mer än att det är olika stora bländare och att s.k. flare kan uppkomma när du fotar i motljus. Men exponeringen är beroende av hur mycket kamerans sensor klarar av. Tänk dig att varje pixel motsvaras av en hink. Om den är full så går det inte in mer ljus. Är det för lite i den kan man inte märka att det var något i. Samma sak är det med sensorn. Skillnaden mellan där man precis kan detektera ljuset och där hinken är full kallas dynamiskt omfång. Det är sensorberoende.

Svaret på fråga två är att du troligen inte vitbalanserar. Objektiv kan ha en viss färgton, men det handlar ofta om en liten nyans, t.ex. gult, men när du nämner temperatur så är det vitbalans. Det bästa är väl att använda ett s.k. vitbalanskort som du fotar i samma ljus som ditt kort du ska använda. Sedan klickar du på det med vitbalansverktyget i PS.
 
Det Du skulle kunna överväga är ett T/S-objektiv med kort brännvidd, ex.vis Canon TS/E 24/3,5. Det ligger ordentligt utanför Din budget, men det är ett fantastiskt objektiv för arkitekturfoto.
 
Eftersom du högst antagligen har en egen lägenhet/bostad (med förnster) :) så skulle jag föreslå att du provar att leka lite med detta:

28mm-gluggen på F/16 - stativ är ju en nödvändighet vid arkitektur ändå...
ISO100 (INTE 50, och bara 200 om det verkligen är nödvändigt att korta tiderna / hjälpa blixten!)
Blixten antagligen på max styrka (430 är ju inte jättekraftfull), riktad snett uppåt/bakåt om det går. Står man i en portal/dörrpost kan det dock ibland bli trångt att studsa blixten snyggt. Du vill helst inte ha något som blivit direktbelyst av blixten med i bilden - bara indirekt ljus är "användbart".

Färgerna bör bli bra med 5D och naturligt/blixtljus blandat, kanske är det ditt sätt att hantera högdager/djupskuggor som ställer till det? Det är inte helt trivialt att dra allt för hårt i reglagen - färgförskjutningar kommer som ett brev på posten då...
 
Tack för ett bra svar!

Det jag brukar göra är att med RAW-editeraren fixa till så att ljusa partier mörkas aningen, och mörka partier ljusas upp aningen (alltså använder jag en bild, som jag editerar åt två olika håll, och sedan smälter samman den).

Det där med blixten ska jag absolut testa. Har en 430EX, men visste inte att den skulle kunna ljussätta ett helt rum.

När jag fotar interiört fotar jag ju ganska ofta i motljus, eftersom många rum inte har ljusinsläpp från flera håll. Då måste väl objektivet spela en stor roll? Exteriöra bilder har jag aldrig riktigt haft något problem med.

En annan fråga, är det kameran eller objektivet som står för färgupptagningen? Jag känner ofta att bildernas färger är ganska förvrängda från verkligheten - jag vet att man kan ändra temperatur och sånt i photoshop sedan, men jag tycker det är lite svårt att få det helt rätt.

Sedan undrar jag vilken bländare du skulle rekommendera. Hur mycket påverkar detta bildens kvalitet? jag brukar köra runt 8-11. Bör jag ha högre? Och ISO, ska det helst vara runt 100-200? Min kamera har ju 50 också, men jag har aldrig kört på det...

Om du skulle rekommendera ett nytt objektiv, vilket skulle det i så fall vara? Även fast vissa av de aspekter jag nämner kanske beror på mig eller kamerahuset är det ju inte hemlis att bättre objektiv tar bättre bilder, speciellt om det är L :).

Många frågor på en gång, men jag hoppas du har tid att svara!

Mvh,
Tobias
Man behöver inget jättedyrt objektiv för arkitekturfoto eftersom de allra flesta ger mycket god bildkvalitet när man rör sig i det mittersta bländarintervallet. "Alla" objektiv är skarpa vid bländare 9-11. Det som de dyrare objektiven framför allt är bra på är att även ge god skärpa vid full bländaröppning och att de har större bländare i det läget. Det jag mest skulle sakna om jag enbart hade en 28mm-glugg vore att kunna zooma. Vad jag har förstått kan även ganska dyra objektiv dras med brister i distortion och halvrisiga motljusegenskaper. 17-40 är helt klart ett bra brännviddsomfång för den här typen av foto. Vet inte hur bra det objektivet är vad gäller distortion och annat.

När det gäller ISO borde din fullformatskamera klara av högre ISO än 200. Var inte rädd att höja till 400-600 om det behövs. Som The_SuedeII skriver kan det behövas för att hjälpa blixten att ljusa upp rummet. Då kortar du ner slutartiden lika mycket som du ökar ISO så att det befintliga ljusets inverkan förblir oförändrad medan det ökade ISO:t ger blixten större inverkan.

Du kan ytterligare hjälpa blixten genom att hålla en vit reflexskärm, vinklad 45 grader, strax ovanför blixtten. Du studsar mot den i stället för mot taket alltså. Det ger skapligt mjukt ljus utan att förlora så mycket i styrka. Mycket bra även när man står utanför rummet, i en dörröppning, så att studs i taket mest skulle hamna utanför bild. Ytterligare en fördel med reflexskärmen är att man undviker att missfärga ljuset i de fall taket har en annan färg än vitt. En nackdel är att den lätt kan synas i t ex fönsters reflektioner.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar