Annons

Vilket obj. för min Sony A100?

Produkter
(logga in för att koppla)

gusgez

Avslutat medlemskap
Hej Allesamman!

Tänkte köpa en Sony A100..och tänkte skaffa mig möjligheten att dels kunna fota på lite längre avstång...och dels någon slags multi objektiv som fungerar på lite närmare avstånd i alla förhållanden...(duger det objektivet som följer med tex?)

Ska ner till sydafrika och vill kunna fota lite djur utan att behöva krypa upp i lejonet famn!

Tack på förhand

Kitobjektivet till A100 är riktigt bra, men för att fota djur är det lite kort. För en sådan resa hade jag satsat på något lite längre, runt 400-500mm, t.ex. en Tamron 200-500mm zoom.

Lektion 1 - korsposta inte. Det räcker att ställa frågan en gång.

Kitobjektivet är bättre än vad "ryktet" säger, men duger inte till safari om Du kommer nära Big Five - det blir för nära.

Tamron AF 28-300mm F3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) Macro ( hu va' långt! ) har fått bra kritik av en vän ( featurejournalist ) som köpte det till sin Nikon. Det är första glugg numera i hennes väska. Tittar man på diverse fora på nätet, så är det kanske inte det mest upphetsande, men dugligt omfång har den och 300 ( x 1,5 ) "tar Dig tillräckligt nära" - tror jag.

har du inte så stor budget kanske ett sigma 70-300 apo som ska vara helt okej för 2.400 kr är bättre...
plus kitobjektivet då...
men, vad är du berädd att betala? man får ju vad man betalar för..

FILM) (philip svensson skrev:
har du inte så stor budget kanske ett sigma 70-300 apo som ska vara helt okej för 2.400 kr är bättre...
plus kitobjektivet då...
men, vad är du berädd att betala? man får ju vad man betalar för..

nja...budgeten är inte så stor...tänkte om det fanns några stora 70-300 obj. för runt 1500-2000:-

Köpa på plats...

halloj...

Om du har ett kitobjektiv så kan det duga, men om du kan vänta tills du kommer ner? så köpte jag ett objektiv i sydafrika sigma 70-300,4-5,6!
Tror jag gav ca 1200:- för det samt att du får tillb momsen när du lämnar landet men då måste du stämpla det hos Turist info. Då tidigast 14dagar innan hemresa... tror jag det var...

hittade en del annat som var rätt ok pris på...

Ska du till Capetown så kan du få lite tips...
Föresten så är det enl. min mening den mest underbara stad som finns i världen...

Mvh
MaxG

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar